Alig látszik, de generációt váltott az Audi aranytojást tojó tyúkja - Audi Q5 bemutató

audi q5
Interior
Vágólapra másolva!
Manapság nem az A3, az A4, vagy az A6 a német prémiummárka legnépszerűbb autója, hanem a közepes méretű szabadidő-autó, a Q5. A hamarosan érkező második generáció csak látszólag változott keveset elődjéhez képest.
Vágólapra másolva!

Az Audi Q5 2008-ban bemutatott első nemzedékének sikere talán még az ingolstadti vezérkart is meglepte, évente átlagosan 200 ezer darab fogyott belőle, ezzel

piacvezetővé vált

a középkategóriás prémium szabadidő-autók között. Annyira sokat vettek belőle, hogy az Audi a második nemzedék számára épített Mexikóban egy vadonatúj, okos technológiákkal teletömött gyárat, amelynek szeptemberi megnyitóján mi is ott voltunk.

Mexikóból importálják Európába Forrás: Audi

Komoly feladat vár a nemrég bemutatott második nemzedékre, mivel a cél egyértelműen a siker megismétlése,

de ma már a konkurencia sokkal erősebb,

hiszen azóta már az Alfa Romeo, a Lexus és a Jaguar is bemutatott egy-egy szabadidő-autót ebben a méretosztályban, és a Mercedes is nemrég cserélte le a kocka alakú GLK-t a gömbölydedebb GLC-re.

Nagyobb, de könnyebb

Az A4-hez, az A5 és a Q7-hez hasonlóan az új Q5 is a moduláris MLB Evo platformra épül. Hosszúsága 4,66, szélessége 1,89, magassága 1,66, tengelytávja pedig 2,82 méter, vagyis csaknem minden méretében

növekedett elődjéhez képest,

de a tömege motorváltozattól függően akár 90 kilóval is csökkent.

A frontrész a Q7-est idézi. Az első lámpákat 443 ezer forintos felárért LED, 707 ezerért pedig Mátrix LED technikával is kérni, a dinamikus, futófényes irányjelző elöl-hátul széria Forrás: Audi

Ezt úgy érték el, hogy a gyűrődőzónák és a futómű bekötési pontjai mellett már a motorháztető és a csomagtérfedél is alumíniumból készül, és egyéb helyeken is nőtt a nagyszilárdságú acélok aránya, amikből ugye kevesebb is elég.

A LED-es hátsó lámpák együtt nyílnak a csomagtérfedéllel Forrás: Audi

Ahogy az Auditől megszoktuk,

a formához nem nyúltak hozzá radikálisan,

inkább csak apró finomítások történtek. Megjelent az A5-ösről ismerős hullám az övvonalon, a hatszögletű singleframe hűtőmaszk a Q7-est idézi, a hátrafelé tetővonal pedig a divatos terepkupék megoldásaira hasonlít.

0,3-as alaktényezőjével a Q5 az egyik legáramvonalasabb autó a kategóriában, ami a szélzajnak és a fogyasztásnak is előnyére válik Forrás: Audi

A nagyobb külső méretek miatt belül is nőtt valamelyest a helykínálat, de már az előző Q5-ben sem panaszkodott szűkösségre senki.

Javult a variálhatóság is,

a 40/20/40 arányban osztott hátsó üléseket sínen lehet tologatni, és a háttámlájuk szöge is állítható.

Középen nem kényelmes ülni, de egyébként hely van bőven Forrás: Audi

Középen nem teljes értékű az ülés a formázatlanság és a belógó kardánalagút miatt, de a két szélső ülésben akkora a komfort, mint az első sorban, feltéve, ha előre nem rendelnek masszázsfunkciót.

Mindent tud, amit az A4

Ugyanaz a műszerfal, mint az A4-esben, ami egyáltalán nem baj, mert a dizájn és a kidolgozás talán a legjobb a kategóriában, főleg, ha extrákra is hajlandó költeni a tulajdonos. Megjelent az extralistán a 364 ezer forintos színes Head up display és a TT-ből ismert, 185 ezer forintos nagyfelbontású, szabadon konfigurálható

digitális képernyő az analóg órák helyén,

főleg az utóbbi az, amin nem éri meg spórolni, mert az különösen látványos, amikor a Google-alapú navigációt nagyban kitesszük magunk elé.

Nem érdemes kihagyni az extralistáról a digitális műszerfalat, még csak nem is drága. A fejlettebb navigációs rendszer LTE-modult és WLAN-hotspotot is tartalmaz, az utasok így akár nyolc mobileszközzel is csatlakozhatnak a nethez Forrás: Audi

Az MMI infotainment rendszer képernyője felszereltségtől függően 7 vagy 8,3 colos lehet. Ezek nem érintőképernyők, a forgótárcsás, kézírás-felismerős kontrollerrel és a közvetlen funkciógombokkal lehet barangolni a menürendszerben.

Széria az automata váltó, a négyhengeresekhez S-Tronic, a hathengeresekhez Tiptronic jár. Elöl a kézírásfelismerő felület Forrás: Audi

A 130 ezer forintos telefondobozban már

vezeték nélküli töltésre is lehetőség van,

a telefon ekkor a kocsi külső antennájához kapcsolódik. Rendelhető még kormányfűtés, többféle hifi, üvegtető, 30 színt kínáló hangulatvilágítás és háromzónás klíma is, a kárpitok, díszbetétek kombinációs lehetősége a végtelenhez közelít.

A jelszó: Ultra

Nem meglepő, hogy a motorkínálat az A4-ből ismerős darabokat tartalmazza, a legnépszerűbbnek a kétliteres TDI ígérkezik, amit 163 és 190 lóerővel lehet rendelni, a kétliteres turbós benzines 252 lóerős.

Az első ülésekhez pneumatikus masszázsfunkció is rendelhető Forrás: Audi

A háromliteres a V6-osok már annak az új motorgenerációnak a tagjai, amit a Porschével közösen fejlesztett az Audi. Amerikában hathengeres benzinest is kínálnak, Európában csak a 286 lóerős TDI-t, amelynek nyomatéka 620 Nm.

Később lesz egy konnektoros hibrid is,

amelyben a kétliteres TFSI motor mellett a villanymotor is képes lesz hajtásra.

A légrugós modellek 6 centivel felemelhetőek, ami javítja a terepjáró képességet Forrás: Audi

Minden motorhoz széria az automataváltó (a négyhengeresekhez hétfokozatú dupla kuplungos, a V6-osokhoz nyolcfokozatú hagyományos) és a Quattro összkerékhajtás, de a mechanikus központi differenciálmű már csak a V6-oshoz jár.

10 literrel lett nagyobb a csomagtartó, a 610 liter pótkerék nélkül értendő, pótkerékkel 550 liter a befogadóképesség Forrás: Audi

A kétliteresek Ultra nevű összkerékhajtásában a központi diffit egy tengelykapcsoló helyettesíti, amely

lekapcsolja a hátsó tengely hajtását, ha nincs rá szükség,

így üzemanyagot spórol meg. Ha ismét szükség lenne a hátsó hajtásra, 0,2 másodperc alatt képes visszakapcsolni.

A Quatto Ultra összkerékhajtás lekapcsolja a hátsó tengelyt, ha nincs szükség az extra tapadásra, ezzel üzemanyagot spórol Forrás: Audi

Később lesz egy takarékosságra hangolt fronthajtású, kézi váltós, 150 lóerős TDI Ultra is a kínálatban, 5 liter körüli átlagfogyasztással. A 2017-ben érkező, duplaturbós SQ5 dízel helyett

ezúttal az RS változat jelenti majd a csúcsot,

amelyet háromliteres, dupla turbós V6-os benzines hajt majd több mint 400 lóerővel.

Légrugókon siklik

Fontos eltérés az A4-eshez képest, hogy a futóművet acél helyett szintszabályozós légrugókkal is lehet majd rendelni, ami nem csak a rugózási komfortnak tesz majd jót, de a terepjáró képességnek is, mivel a segítségével

akár 60 mm-rel is fel lehet emelni az autót.

Akkor is jó szolgálatot tehet a légrugó, ha nehéz tárgyakat kell az 550 literes csomagtartóba beemelni, mivel le tudja süllyeszteni az autó hátulját.

Hátulról nézve nehéz megkülönböztetni elődjétől. A 163 lóerős dízellel, S-tronic váltóval és összkerékhajtással 12,6 millió az alapára Forrás: Audi

Acélrugós futóműből is háromféle hangolás rendelhető, plusz az adaptív lengéscsillapítók, de állítólag még a legkeményebb hangolásnál is inkább a menetkomfortot részesítették előnyben a mérnökök az agilitás és a sportosság helyett. Konszernen belül le vannak osztva a lapok, a kényelmes és kifinomult prémium SUV-kat az Audi, a sportosakat a Porsche gyártja. A vezethetőség szempontjából mércének tekintett Macan az előző Q5 alapjaira épült, talán egyszer az új Q5-ből is lesz még Macan II.