Ez a Skoda 31-szer kerülte meg a földet

Skoda Fabia
Vágólapra másolva!
Az általános vélekedés szerint egy modern autót 2-300 ezer kilométerre terveznek. Ezt alaposan megcáfolja a cikkünkben bemutatott Skoda Fabia, amely a Skoda állítása szerint már közel 1,3 millió kilométert tett meg Európa útjain. Meglepően jó egészségnek örvend, persze a tulajdonos valószínűleg az árának többszörösét költötte már szervizelésre.
Vágólapra másolva!
A Fabia futásteljesítménye 3,3 Föld-Hold távolságnak felel meg Forrás: Szabó Gábor - Origo

Kissé lötyögő, szakadt oldalú ülés, a gyenge határoló miatt lengedező ajtó, foltos, zsíros bőrkormány, gyűrű koptatta váltógomb, nem működő bal hátsó ablakemelő, lassan felcsévélődő biztonsági öv, nehezen bekattanó kézifékkar - summázom első észrevételeimet pályafutásom egyik legérdekesebb tesztautójáról, ami nem valamilyen egzotikus sportautó, hanem egy első generációs Skoda Fabia.

A matrica állítja, a kipufogó még eredeti Forrás: Szabó Gábor - Origo

Egy keveset futott autó esetében ezek a hibák megbocsáthatatlanok lennének,

ennek a közel 11 éves kocsinak azonban már 1,258 milliónál is több kilométer van az órájában

- azaz az OBD csatlakozóra tett, speciális alkalmazást futtató okostelefonjában –, így a bajai könnyű szívvel elnézhetőek. Azért volt szükség a futásteljesítmény ilyen mérésére, mert a műszerfali óra 999 999 km-nél többet nem képes mérni, utána már csak vízszintes csíkokat mutat.

A diagnosztikai csatlakozóra kötött okostelefon méri már a futást, mert a rendes óra "kiakadt" Forrás: Szabó Gábor - Origo

Ezt a derék Skodát

egy cseh futár használta, aki havi 10 ezer kilométert tekert bele,

jellemzően autópályán. Mivel csak márkaszervizbe hordta karbantartásra, a gyártó is tudomást szerzett a nem mindennapi futásteljesítményéről, és úgy döntött, visszavásárolja az autót, hogy újságíróknak mutogathassa Európa-szerte.

Ennél drágább csak az RS volt

Az biztos, hogy az első tulajdonos nem spórolt az autón, ugyanis nem a High Torque Performance-nak (nagy forgatónyomatékú) csúfolt szívó 1,2-es benzinessel, hanem a valóban nyomatékos, 1,9-es PD TDI dízelmotorral szereltette fel autóját, amely új korában 100 lóerőt és 240 Nm-t adott le. Ennél drágább csak a több mint ötmillióba kerülő, sportfutóműves, 130 lóerős TDI-motorral szerelt RS volt a Fabia akkori árlistáján.

Tipikus futárautó: a vészvillogó gombja kopott. Hibaüzeneteket nem produkál Forrás: Szabó Gábor - Origo

Nemcsak a motoron nem spóroltak, hanem a felszereltségen sem: csak az ülésfűtés hiányzik, egyébként a dupla DIN-es, méregdrága gyári navigáció, a tempomat, a négy elektromos ablakemelő, elektromos tükörállítás is benne van, sőt utólag még xenon fényszórókat is beraktak, ami aztán végképp ritkaság lenne a hazai Fabiák között.

Egy tulaj, végig márkaszerviz

Sajnos a szervizkönyvet nem láthattuk, de a Skoda azt állítja, a kocsi kizárólag márkaszervizbe járt, és mindig a rugalmas szervizintervallum felső határán,

30 ezer kilométerenként vitték karbantartásra.

Nem tudjuk, hogy pontosan mit és hányszor cseréltek ki az autóban, csak azt, hogy mit nem: állítólag a motor, az összes karosszériaelem, a kormánymű, és még a kipufogó is az eredeti gyári.

Végig ugyanabba a csehországi márkaszervizbe járt. Jó néhány járdaszegélyt súrolt már a lökhárító Forrás: Skoda

Annyi viszont tudható a kívülre felragasztott matricákból, hogy élete során 236 liter motorolajat, 10 vezérműszíjat, 26 légszűrőt, 9 pár első- és 4 pár hátsó fékbetétet, 8 garnitúra első ablaktörlő-lapátot, 5 hátsó lengéscsillapító-párt, 4 akkumulátort, 2 hátsó ablaktörlőlapátot használt el a kék Fabia.

Kevés praktikusabb kisautó létezik, a csomagtartó csak 260 literes, de jól pakolható Forrás: Szabó Gábor - Origo

A kifejezetten ehhez az autóhoz készített reklámanyagban az összes javítást nem jelölték, csak szemezgettek a Fabia szerviztörténetéből: 444 ezer kilométernél a légkondicionálót, 695 ezernél pedig a hűtőrendszert javították, és az utóbbi karbantartásnál a futóműhöz is hozzányúltak, sőt kicserélték a gázolajcsövet is.

898 ezer kilométernél javították az ötfokozatú kézi váltót, 991 ezernél cserélték a turbót,

1 071 ezernél javították a kuplungot (vajon ezeket hányadszorra?). Nem sokkal később, 1,082 milliónál kicserélték a hengerfejtömítést, 1,218 milliónál pedig a szelepemelőt.

Az ajtóhatárolók már elfáradtak a sok nyitogatástól, nem tartják meg az ajtót, itt is felbukkan a rozsda Forrás: Szabó Gábor - Origo

Ez szép és jó, de azt sajnos nem tudható, hogy milyen egyéb alkatrészcserék és javítások történtek a 11 év alatt, ekkora futásteljesítménynél valószínűleg már az autó értékének a többszörösét hagyták ott a márkaszervizben.

Egymilliót letagadhatna

Amikor megtudtam, hogy egy olyan autót fogok kipróbálni, ami már 31-szer megkerülhette volna a földet, azt hittem, már csak a festék fogja összetartani, és óvatosan kell majd bánni vele. Ehhez képest egy teljesen jó állapotú, alaposan kitakarított kocsi várt rám a Porsche Pest Fáy utcai telepén, ami még a mai kisautók között is tágasnak és fürgének számít.

Az első tesztautóm is egy Fabia volt 2001-ben, de háromhengeres TDI-vel Fotó: Gulyás Péter (Origo)

Persze a karosszérián látszódik az idő múlása, a kocsi orrán a kőfelverődések, a kilincseknél a gyűrűk karcai, a kritikus pontokon pedig apró rozsdafoltok kezdték ki a lemezeket, amelyek közül a festékvastagság-mérő tanúsága szerint

csak a két bal oldali ajtót és a motorháztetőt fényezték utólag,

ezeken ugyanis jóval 100 mikron feletti a rétegek vastagsága.

A rétegvastagság-mérő szerint három elemet fújtak, ezt nem Fotó: Gulyás Péter (Origo)

Az elhasználódás látható jelei inkább az autó korával, mintsem a futásteljesítményével vannak összefüggésben.

Kopott a kormány, még úgy is, hogy a bőrhuzatot valószínűleg már cserélték rajta. Kissé viseltes, kiült már az ülés párnázása, a támla bal oldalán egy szakadás is látható. Az üléseknek az tesz a legrosszabbat, ha sokszor szállnak ki-be egy adott autóból (főleg, ha testes az illető), de mivel ezt a kocsit hosszú utakra használták, ez valószínűleg nem történt meg annyiszor, mint egy városi futárautóban.

Teljesen felújított a futómű

Amikor egy szerelőaknából alánéztünk, kiderült, hogy a futómű tele van új alkatrészekkel. Igaz, hogy az első féknyerget csak az egyik oldalon cserélték, de a féltengelycsuklók már mindkét oldalon újak voltak, akárcsak a fékcsövek. A padlón már látszódott a korrózió, egy 200 forintos érme méretű lyukat is felfedeztünk, de egy nem garázsban tartott 11 éves autónál ez természetes.

Így néz ki az alja egy 11 éves igáslónak, amit télen sem fűtött garázsban pihentettek Fotó: Gulyás Péter (Origo)

Rossz utakon használva az alsó lengőkar hátsó szilentje ezekben a Fabiákban kétévente, kb. 40 ezer kilométerenként tönkre szokott menni, a javítás költsége 40-50 ezer forint. Jó lenne tudni, hogy ebben az autóban hányadik szilent teljesít szolgálatot.

Ez a turbódízel még tartós volt

Azért is futhatott egyetlen motorral ennyit ez a Fabia, mert ebből a 100 lóerős PD TDI motorból pont azok a dolgok - kettős tömegű lendkerék, részecskeszűrő - hiányoznak, amelyek a modern dízelmotorok fenntartását irreális mértékben meg szokták drágítani.

Befecskendezője és turbója persze ennek is van,

de az adagolófúvókák (Pumpe Düse elemek) az 1,9-esben sokkal tartósabbak, mint az újabb, kétliteres PD TDI motorokban, ráadásul itt a hengerfej és a turbó is sokkal többet bír. Ennek a motornak a légtömegmérő az egyik típushibája, ebben a Fabiában is cserélhették párszor.

Rendezett motortér, minimális olajszivárgás Forrás: Szabó Gábor - Origo

Jelentős mértékben hozzájárulhatott a PD elemek hosszú élettartamához, hogy ezt a Fabiát valószínűleg nem 10-20 literével tankolgatták - ahogy a kispénzű autótulajoknál jellemző -, hanem mindig tele tankot kapott. Ez azért fontos, mert így ritkábban nyitották ki a betöltőnyílást, ezért szennyeződésből is kevesebb juthatott be az üzemanyagrendszerbe.

80 ezer liter gázolaj

6,3 literes átlaggal számolva a kocsi már 80 ezer liter gázolajat égetett el, és durván 200 tonna szén-dioxidot bocsátott ki a légkörbe. Ekkora mennyiséget itthon körülbelül félhektárnyi erdő képes megkötni az alatta lévő talajjal együtt. Ha 50 ezer kilométerenként cseréltek gumikat, akkor az autó már a 26. garnitúráját koptatja. Jelenleg a 185/60 R14-es Barum Brillantis 2 nyári gumi ára kb. 12 ezer forint, ezzel számolva csak a felgumizás 11 év alatt 1,2 millió forintot emészthetett fel.

A másik dolog, ami meghosszabbíthatta a PD elemek életét, hogy valószínűleg céges üzemanyagkártyával, mindig ugyanannál a benzinkútmárkánál tankoltak. Ritkán beszélnek róla, de nem feltétlenül tesz jót egy autónak, ha mindig más üzemanyag kerül bele, például nem biztos, hogy a Shell gázolaja teljesen kompatibilis az ÖMV-ével az eltérő adalékok miatt.

A kiült ülés kényelme már nem az igazi, kicsit lötyög is. A vezetőülés szélén már kiszakadt a kárpit, a kézifék fent fog Forrás: Szabó Gábor - Origo

Szintén hosszú élethez segítette a Fabiát, hogy hetente valószínűleg két-háromszor tankolták tele, emiatt

a benne lévő gázolaj mindig friss volt, nem „öregedhetett" el.

Ha hetekig lötyög ugyanaz a gázolaj a tankban, akkor szennyeződés, az ún. gázolajhomok csapódhat ki belőle, ami tönkreteheti a porlasztócsúcsokat. Szintén a gyakori tankolás előnyei közé tartozik, hogy ha véletlenül vizet tankoltak volna valahol, az is pár napon belül kiürült volna a rendszerből, így nem tehetett volna nagy kárt benne.

A bicskakulcson is látszik az idő vasfoga Forrás: Szabó Gábor - Origo

Még az is jót tett a motornak, hogy 2-3 havonta kapott friss, gyári minőségű longlife olajat, ezért annak sem volt ideje megöregedni. Egy átlagos autós 1-2 évente cserélteti csak ki, ennyi idő alatt pedig a kenőanyag bizony elöregszik.

A PD TDI motoroknál a kenőanyag minősége kiemelten fontos,

mert a hatalmas nyomást előállító adagolókat a vezérműtengelyek hajtják, amelyek gyenge minőségű olajjal kenve hajlamosak elkopni.

Milyen vezetni?

Indítózás után hangosan zakatolva kel életre az 1,9 PD TDI: ez nem hiba,

ezek a motorok sosem a kulturált járásukról voltak híresek,

a csendesebb működésre a közös-nyomócsöves rendszerek elterjedéséig kellett várni. Egy kis hibát azonnal produkál a sokat látott Skoda: a lámpakapcsoló hangosan bimm-bammolva követeli a tompított fény bekapcsolását, addig nem nyugszik meg, amíg el nem fordítom a kapcsolót.

Kóválygós, de kényelmes a futómű, az erős motor repíti a kisautót Forrás: Szabó Gábor - Origo

Bemelegedés után sokat csendesedik a motor, de suttogó dízelnek így is nehéz lenne hívni.

Érzésre megvan a 100 lóerő és a 240 Nm,

sőt még többnek is érződik, mert az 1,3 tonnás autót úgy lendíti meg, mint az orkán erejű szél a lehullott faleveleket. Már 1500-as fordulattól erősen húz a Fabia, durva gázpedál-használattal a kipörgésgátló visszajelző lámpája is gyakran megvillan a műszerfalon.

Rozsdapörzsenések már megjelentek a karosszérián Forrás: Szabó Gábor - Origo

Mint minden dízel, álló helyzetből nem igazán szeret gyorsulni, de ha már megvan a lendület, akkor visszaváltás nélkül is sok autónak meglepetést tud okozni a gyorsulásával. Egyébként

padlógáznál sem füstöl a kipufogó, ami egy öreg dízeltől szép teljesítmény.

Országúton valószínűleg még mindig tudja az 5 literes gyári átlagfogyasztást, nekem városban 7-8 literes étvágyat mutatott a számítógép, de az utóbbi ötezer kilométer átlaga 6,3 liter volt.

Ritka itthon a xenonlámpás Fabia. A gyűrött rendszám jelzi, hogy sokat látott az autó Forrás: Szabó Gábor - Origo

Precíz, de határozott kezet kíván a váltó, a hidraulikus szervokormány nem igazán ad visszajelzéseket, de könnyű tekerni, a kuplungpedál sem igényes izmos vádlit.

Igazából csak a futóművön lehet érezni a rengeteg kilométert:

minden úthibán nyekken egyet a Skoda, libeg-lobog az út felett, a karosszéria mozgásait nem igazán tudja már kontroll alatt tartani.

Hirtelen irányváltáskor kissé elbizonytalanodik, viszont a rugózási kényelme még mindig jobb, mint sok modern kisautóban, ami a viszonylag kicsi, 14 colos felniknek is köszönhető. A fékpedál érzésre puha, de rendesen odalépve azért kellő fékhatást produkál a négytárcsás rendszer.

Szakértő: ilyet nem tudna egy mai dízel

Megmutattam a nem mindennapi Skodát Várkonyi Gábor használtautó-szakértőnek is, aki még szintén nem találkozott ennyit futott autóval.

hanem kizárólag autópályán, mindig üzemmelegen, ilyen körülmények között pedig a motor kopása elhanyagolható" – mondta.

Várkonyi szerint az autó jó konstrukciója csak egy tényező, ami hozzájárult a kivételes futásteljesítményhez. A lényeg a használat módja volt Fotó: Gulyás Péter (Origo)

„Persze sok olyan autót tudnék mondani, ami ilyen használat és gondos karbantartás mellett sem menne el 1,3 millió kilométert egy motorral, tehát itt a dolgok szerencsés együtt állására is szükség volt:

Szinte biztos, hogy egy mai, közös-nyomócsöves modern dízel nem lenne képes ennyit futni. Ránézésre, és a vezetési élmény alapján ez a Fabia olyan állapotban van, mint egy 300-350 ezret futott társa, amit úgy használtak, ahogy az autók többségét szokták."

Lássuk, valóban stimmel-e az óraállás

Ahogy most valószínűleg önben, úgy bennünk is ott motoszkált a kisördög: mi van, ha átverés áldozatai vagyunk, és - a szokásokkal ellentétben - előretekerték az autó óráját, hogy így bizonyítsák a Skodák elnyűhetetlenségét? Nyilván ilyen blamázst nem engedne meg magának a gyártó, de azért mégiscsak utána akartunk járni a dolognak, annál is inkább, mert hiányzott a szervizkönyv.

A legutóbbi emissziós ellenőrzés és műszaki vizsga cseh adatlapja, amikor már nem tudott hét számjegyű értéket mutatni a kilométer-számláló - és ezt be is jegyezték Forrás: Origo

Végül a Porsche Hungária közvetítésével megkaptuk a kocsi összes fontos papírját, amiből a legutóbbi műszaki vizsga (technické prohlídce) adatlapja érdekes igazán. A fenti képen látható bal oldali zöldkártya-dokumentumon 248 655 kilométert jegyeztek le, a piros plecsnis, szintén március 3-i keltezésű műszaki vizsga adatlapon pedig ezt írták megjegyzésnek: az óra nem mutat értéket, a szerviztörténet alapján megállapított valós futásteljesítmény 1 248 655 km.

Képernyőnézet a cseh állami adatlekérdező rendszer listájáról. Az autó első négy évében még nem működött az óraállások regisztrációja, utána viszont évente átlagosan évi 150 ezret futott a Fabia Forrás: Origo

Ahogy nálunk, úgy Csehországban is működik a használt autók adatlekérdező rendszere (azzal a különbséggel, hogy ingyenes). A Fabia paksamétájából csak elő kellett keresnünk az alvázszámot és a legutóbbi műszaki vizsgához tartotó kódot, és máris láttuk az előzményeket:

2009-ben még 359 218 kilométert olvastak le a vizsgáztatók,

aztán kétévente átlagosan 300 ezerrel többet mutatott az óra, a 2015-ös szemlére rég átfordult a számláló. Hét számjegyes értékre nem készültek a gyárban, de ez a kocsi is bizonyítja, hogy sok minden lehetséges, ha a tulajdonos is úgy akarja.