Mit szólna, ha ilyen vezető nélküli buszai lennének a BKV-nak?

Mercedes-Benz Future Bus
Mercedes-Benz Future Bus mit CityPilot; teilautomatisiert fahrender Stadtbus mit Ampelerkennung; Hindernis- und Fußgängererkennung; 10 Kameras; automatisierte Haltestellenfahrten; Radarsysteme für Nah- und Fernbereich Basisfahrzeug: Mercedes-Benz Citaro; OM 936 mit 220 kW/299 PS; 7,7 L Hubraum, Länge/Breite/Höhe: 12.135/2.550/3.120 mm ; Mercedes-Benz Future Bus with CityPilot; semi-automated city bus with traffic light recognition; recognition of obstacles and pedestrians; automated bus stop approaches basic vehicle: Mercedes-Benz Citaro; OM 936 rated at 220 kW/299 hp; displacement 7.7 l; length/width/height: 12135/2550/3120 mm;
Vágólapra másolva!
Ez már nem is olyan távoli, a Mercedes ugyanis egy fejlett önvezető prototípust mutatott be, amelyet a nálunk is jól ismert városi modell, a Citaro alapjaira építettek.
Vágólapra másolva!
Forrás: Daimler AG

A Mercedes-Benz Future Bus a városi Citaro típus 12 méteres változatára épül, de teljesen más felépítménye van: a külső formája meglepően jól leplezi, hogy ez valójában egy óriási téglatest. Belül is igen futurisztikus formák fogadják az utasokat, igaz, az alapterülethez képest kevés az ülőhely, és ajtóból is csak egy van, középen.

A jármű 10 kamera segítségével tájékozódik, de rövid és nagy hatótávolságú radarokkal is rendelkezik, sőt, a CityPilot rendszere

még a közlekedési lámpákkal is összeköttetésben áll,

így a jövőbusz - a jó sofőrhöz hasonlóan - mindig az optimális sebességgel közelíti meg a kereszteződéseket, hogy ne kelljen feleslegesen megállnia. Az önvezető rendszer 200 méterre lát előre, ami városban bőven elegendő.

Forrás: Daimler AG

Igaz, még csak a buszoknak kiépített, lezárt gyorsút-hálózaton (Bus Rapid Transit) képes önmagát vezetni, ahol nincsenek a buszokon kívül más közlekedők és zebrák sem. Ilyen BRT út már van például Hollandiában Amszterdam és Haarlem között. Később a szoftver alkalmas lesz a városi forgalomban való automatizált vezetésre is.

Forrás: Daimler AG

Az eredetileg kamionokhoz fejlesztett, de a busz számára átalakított CityPilot önvezető rendszer felismeri a közlekedési lámpák jelzéseit, és azt is, ha gyalogos vagy kerékpáros vág át az úton, a buszt pedig a megállóban centiméteres pontossággal mindig ugyanott állítja meg.

Forrás: Daimler AG

Lehet valami a Mercedes állításában, hogy az önvezető technológia a buszokra lett kitalálva, mert mindig ugyanazon az útvonalon közlekednek egy megadott menetrend szerint.

Forrás: Daimler AG

Jelenleg még egy emberi sofőrnek is ülnie kell a fülkében, de a Mercedes szerint az önvezető rendszer már most is olyan precíz, amire az hús-vér sofőr soha nem lenne képes, évtizedes rutinnal sem.