Megölte vezetőjét az önjáró Tesla

tesla
Vágólapra másolva!
Halálos baleset részese volt egy félautomata üzemmódban közlekedő Tesla Model S az Egyesült Államokban. Az autó a vezetőjével együtt egy kanyarodó pótkocsis teherautó alá fúródott.
Vágólapra másolva!

A baleset még május 7-én történt, de csak most számoltak be róla nyilvánosan. A floridai Willistonban a 45 éves ohiói Joshua Brown halt meg, aki a sors furcsa fintoraként a Tesla-közösség aktív tagja volt, folyamatosan jelentkezett új anyagokkal Youtube-csatornáján.

Áprilisban még büszkén töltött fel egy videót arról, hogy autója robotpilóta üzemmódban elkerült egy balesetet, egy hónappal később már nem volt ilyen szerencsés. A balesettel kapcsolatban fontos megjegyezni, hogy félautomata módban történt, ilyen esetekben pedig a vezető felelőssége, hogy szükség esetén visszavegye az irányítást az elektronikától.

A Tesla több nyilvános nyilatkozatban hangoztatta, hogy az automata üzemmódot jelenleg egyszerű vezetéstámogató extraként kell kezelni, annak minden korlátjával együtt. Az autógyártó szerint afféle nyilvános bétateszt zajlik, a funkció bekapcsolásával ehhez hozzájárulásukat adják a vezetők.

Az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság (NHTSA) már vizsgálatot indított az ügyben, amelynek egyébként súlyos következményei lehetnek: ha bebizonyosodik, hogy programhiba miatt nem ismerte fel az autó az előtte lévő akadályt, és emiatt nem hozta működésbe a féket, akár az összes önjáró üzemmóddal felszerelt Tesla visszahívása is elképzelhető.

Az Autopilot funkció csak vezetéstámogató extra, senki nem bízhatja rá az életét

Az autógyártó közleményében "tragikus veszteségről" írt, de már az első bekezdésben utalt arra, hogy az Autopilot funkcióval megtett 210 millió kilométer után ez az első ismert haláleset (a cég adatai szerint Amerikában átlagosan minden 150 millió, Európában 96 millió megtett kilométerre jut egy haláleset). A Tesla szerint a szerelvény az autó menetirányára merőleges volt, vagyis keresztben állt az országúton (éppen kanyarodott). Sem az elektronika, sem a sofőr nem hozta működésbe a féket.

Annyi a Teslának? Vagy az önjáró autóknak?

Karl Brauer iparági elemző szerint a baleset a Tesla jó hírnevére óriási csapást jelent. "Járműveik biztonságával és technológiájuk fejlettségével dicsekedtek, a baleset most mindkettőt kétségbe vonja" - mondta az elemző.

Bryant Walker Smith, a Dél-Karolinai Egyetem jogászprofesszora és a robotautókkal kapcsolatos kérdések szakértője szerint elkerülhetetlen volt, hogy ilyen baleset történjen. Úgy vélte, hogy a tragédia növeli az autóvezetők bizalmatlanságát a sofőr nélküli járművekkel szemben.


Arra is figyelmeztetett azonban, hogy nem lenne szerencsés, ha túl sokan fordulnának a robotautók ellen és vélnék úgy, hogy azok sose szolgálhatnák a biztonságos vezetést. Walker Smith emlékeztetett arra, hogy azon a napon, amikor a Tesla sofőrje elhunyt, nagyjából százan haltak meg más amerikai közutakon.


"Nem tudni, hány életet menthettek volna meg olyan járművek, amelyek előre jelzik a vészhelyzetet és maguktól fékeznek, hogy elkerüljék az ütközést" - tette hozzá.

A hírről beszámoló amerikai források szerint a baleset legfontosabb tanulsága, hogy ha valaminek, akkor kizárólag a teljesen önjáró autóknak lehet értelmük, a félautomata üzemmódba kódolva van az emberi hiba, és emiatt a haláleset lehetősége. A teherautó vezetője szerint az autóból a baleset után a Harry Potter hangjai hallatszottak - Brown ismert volt arról, hogy menet közben szívesen hallgatott hangoskönyveket. A vizsgálat feladata lesz kideríteni, hogy ez szerepet játszhatott-e a balesetben.

Egyelőre a jelek arra utalnak, hogy az autó kamerái nem tudták megkülönböztetni az előtte bekanyarodó teherautó fehér oldalát a világos égbolttól.