Mégsem kapnak rendszámot a robogók

Rendszámok
Budapest, 2009. március 19. Az új típusú rendszám. Hatósági engedéllyel és jelzéssel - speciális rendszámmal - látnak el minden négykerekű segédmotoros kerékpárt, áprilistól kezdődően. A kisautónak látszó, óránként legfeljebb 45 kilométeres sebességre képes négykerekű motorkerékpárok, valamint a kisebb négykerekű krosszmotorok, azaz a quadok segédmotor-kerékpárnak minősülnek. Eddig így nem kellett utánuk regisztrációs és súlyadót fizetni, ráadásul még a parkolás is ingyenes volt. A már forgalomban lévő járműveket júliusig rendszámmal kell felszerelni, ezt követően már csak így közlekedhetnek az utakon. MTI Fotó: Balaton József
Vágólapra másolva!
Közel két éve húzódik a terv, hogy rendet tegyenek a legfeljebb ötven köbcentis segédmotorok állományában, de sok jármű értékéhez képest aránytalan kiadásokkal járna. Ezért a minisztérium elvetette a tervet, és az is biztos, hogy az autók sem kapnak területi rendszámot.
Vágólapra másolva!

2014 nyarán még úgy tűnt, Magyarország nem lesz sokáig a kamu ötvenes és lopott kismotorok paradicsoma: ősszel a parlament elé terjesztettek volna egy törvényjavaslatot a rendszám bevezetéséről.

A formátum már rég létezik, ilyet kapnak a mopedautók is,

de aztán a tervezetet mégis elhalasztották. Kiderült ugyanis, hogy motoronként legalább 15 ezer forintba került volna a hatósági vizsgálat és a műszaki paraméterek megállapítása, plusz ugyanennyit kellett volna fizetni magáért a forgalomba helyezésért.

Forrás: Origo

Még drágább lett volna a mulatság, ha nincsenek meg a kismotor származási papírjai, márpedig az állomány óriási hányadára ez jellemző. Természetesen, ha kiderül, hogy egy robogó 70, 100, 125 vagy még több köbcenti, akkor még drágább lett volna a nagymotor-besorolás. A költsége miatt most a javaslat lekerült napirendről, erősítette meg kérdésünkre a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium.

Fotó: Kismartoni András

Természetesen a pluszkiadásoknak és a bürokratikus buktatóknak nem örült volna a legtöbb tulajdonos, de a hatástanulmányok kimutatták, hogy rendszám nélkül magasabb a szabálytalanságok aránya, több a lopás, és kötelező vizsgáztatás hiányában a többi járműkategóriához képest

sokszor rosszabb a műszaki állapot.

Másrészt viszont átírási költségek, hatósági ellenőrzések, járműadó nélkül épp a mopedek és a robogók fenntartása a legolcsóbb, csak adásvételi szerződést és biztosítást kell kötni.

Forrás: Picture-Alliance/AFP/Martin Schutt

A hatósági jelzések rendszerében más változások sem lesznek,

letettek a területi rendszámok bevezetéséről is,

közölte az NFM, így marad az 1990 augusztusában bevezetett, alapvetően három betű, három szám kombinációs azonosító. Bár a használt autók óriásira növekedett importja miatt felpörögtek a kiadások, az N kezdőbetűnél járó rendszerben bőven vannak még tartalékok. A magyar rendszámok történetéről és a speciális változatokról ebben a cikkünkben olvashat.