Ötmillió forint egy Daciáért? Nem vicc, diszkontajánlat

2016.05.04. 17:16

Rég elfelejtette mindenki az új korukban széteső Aro 10-eseket, immár hatodik éve az egyik legnépszerűbb terepjáró Romániából érkezik. Főleg a kínálat két végéből éri meg választani, a fapados alapmodellt kisautó-árban mérik, a konkurensekhez képest legtöbbet spórolni pedig a felextrázott, dízel 4x4-essel lehet. Utóbbit teszteltve vizsgáltuk, milyen kompromisszumokat kell kötni mindezért. 

Divatos SUV diszkontáron

Uram, elárulná, hogy miért fizetett ezért az autóért legalább 7-9 millió forintot? Nos, dízel, és van benne ülésfűtés, összkerék-meghajtás, elektromos ablak, ESP, tolatóradar, klíma, tolatókamera, USB-csatlakozó, multifunkciós kormány, tempomat, érintőképernyős navigáció, Bluetooth, alufelni. És mert jól hangzik a neve, német (vagy japán, francia, cseh) gyártmány.

Szerte a világon többet adnak el belőle Renault-emblémával, mint Daciával. A legfontosabb ráncfelvarrás még 2013-ban történtForrás: Biró Csongor

De mi van, ha román gyártmány, és csak ötmillióba kerül, viszont ugyanannyit tud? A választ már kitalálták, akkor az SUV neve Dacia Duster. Van évente 1600-1700 vásárló, aki nem dől be csillogás propagandájának - ugyanakkor elhiszi a Dacia marketingesek hozsannáját - és Dustert vesz. Jól jár és megspórol több milliót, arról nem is beszélve, hogy egész jó használtpiaci értéktartásnak is örülhet.

A legolcsóbb benzines, összkerekes Duster ára 3,78 millió forint. A Lada 4x4 2,8, a Suzuki Jimny pedig 4,5 millió forint, de mindegyik szűkösebb, és sokkal kényelmetlenebb aszfalton. Dízelből pedig nincs megfizethető alternatívaForrás: Biró Csongor

Ez most demagóg védőbeszédnek tűnhet, holott pont a Dacia Duster nem szorul védelemre, csak erős vele szemben az előítélet. De hát nem erőszak a disznótor! Ha a szükségleteim megkívánnák, és új autót néznék, megfontolnám a Dustert. Ha kellene a 4x4-es hajtás, teljesen egyértelmű lenne a döntés, de elsőkerék-meghajtással is jó választás lenne. Főleg így, jól felszerelve, ahogy teszteltük.

Mindenes és nem is néz ki rosszul

Akárhogy is nézem, ez ma az egyik legjózanabb választás hétköznapi feladatokra, bárhová elvisz, ahová egy másik autó elvinne. Csak éppen sokkal olcsóbban és természetesen valamivel szerényebb körülmények között: használati tárgy céges vagy családi feladatokra. Nincsen benne sok vezetősegéd, nem masszíroz az ülés, nem vezérelhető gesztusokkal, láblendítésre sem nyílik a csomagtartó, nincs hűtött kesztyűtartója, hiányzik a beépített illatosító és a mesterséges motorhang saját, turbóból is csak egy van - sallangmentes, de sokan erre vágynak, vagy legalábbis erre futja.

Felárért metálfekete alufelniket is lehet rendelni, de azzal feltűnőbb lenne, hogy hátra a spórolás jegyében csak dobfék jutottForrás: Biró Csongor

Már hat éve kapható, úgyhogy rég elmúlt az újdonság varázsa, de még mindig mokány, bármelyik oldalról is nézzük. Masszív a négy kidudorodó kerékjárati ív, a robusztusságának hátránya azonban a nagyon rossz, 0,42-es alaktényező, ami autópályás autózásnál magas árat fizettet velünk - mind zajkomfortban, mind fogyasztásban.

Haszonjárműves, de praktikus berendezés

A belső spártai, ne is keressünk minőségi anyagokat, kopogósakat, egyszerű felületek fogadnak. A navigációs, információs és szórakoztató rendszer még mindig furcsa egy Daciában, és főleg akkor zavarba ejtő, ha az árát is megtudjuk: alig 75 ezer forint a felára a rádióhoz képest. Ám a képernyője túl lent van, vezetés közben nem egészséges lepillantgatni. Az ablakemelők kapcsolói a karfára kerültek, ami ézenfekvő megoldás, de folyton beverjük a térdünket. Francia (és román) autós hagyományt ápol a bajuszkapcsoló végén lévő kürt, a kormányoszlop csak magasságában állítható.

Itt érződik a kor és a spórolás: egyszerű a beltér. Viszont baráti áron adják az extrákat: az ülésfűtés és a tolatókamera 50-50, a metálfényezés 125 ezer forintba kerülForrás: Biró Csongor

Ezeket leszámítva viszont praktikus jószág, az előre dönthető jobb első üléstámlának köszönhetően akár 2,7 méter hosszú tárgyakat is szállíthatunk benne, öt személynek pedig fejedelmi a hely. Igaz, hogy a 475 literes csomagtartó nem túl nagy, viszont akár 1636 literig bővíthető (sajnos nem teljesen síkba döntött hátsó ülésekkel). Bár egy nagy hokistáskát benyel, nagy utazáshoz egy négytagú családnak szűknek bizonyulhat.

Jó használható a csomagtér, de aki csak kétülésesként használja, lerácsozott haszonjármű kivitelben is rendelheti a Dustert, nettó félmilliós felárért. Úgy viszont céges vevőnek visszajár az áfa, és nincs regadóForrás: Biró Csongor

Az alagsorban, ahol sok más SUV még néhány liter plusz rekeszt kínál, ott a Dacia egy teljes értékű pótkeréknek tartja fenn a helyet (az árlistát átlapozva kiderült, 25 ezer forint a felára). Defektnél valószínűleg könnyebb ezt feltenni, mint a kompresszorral kínlódva folyadékot préselni a kidurrant kerékbe. A kívülre rögzített pórkerekek ideje lejárt, bár jól állna a Daciának - csakhogy akkor nem lehetne ilyen egyszerűen felnyitni a csomagtérajtaját.

Ahol a Land Rover elmegy, ott a Dacia is?

A frissített Dacia Duster hazai menetpróbáját pár éve az ORFK kamaraerdei oktatópályáján tartották, ahol kiderült, hogy kiválóan alkalmas akár rendőrségi és határőrségi feladatok ellátására is, az egyenruhások oktatására használt tereppálya nem fogott ki rajta. Világszerte sokfelé jár kemény bevetéseken, és Románia mellett többek között Kolumbiában, Indiában, Oroszországban is gyártják.

A forgókapcsoló középső állásában csak akkor segítenek bele a hátsó kerekek a hajtásba, ha az elsők elakadnak. Nem túl csendes, de takarékos a dízelmotor, a 260 Nm-es nyomatékkal már el lehet autózni. Sportosnak azért nem neveznénk, álló helyzetből 12,4 másodperc alatt gyorsul százraForrás: Biró Csongor

„Ahol a Land Rover Defender elmegy, ott a Dacia Duster is” - summázta tömör véleményét az egyik instruktor, ami elég hihetetlenül hangzott, hiszen távol áll az alvázas off-roaderek konstrukciójától, még terepváltó sincs benne. Azóta aztán megszaporodtak a kéklámpás Dusterek, a minap épp egy ilyen állított meg, mert gyanúsnak találták a zöld rendszámot a tesztelt BMW X5 xDrive 40e modellen. A több millió hibrid luxusterepjáróval nem mertem volna úgy besározódni, mint a Daciával.

Egyszer, szintén egy bemutatón, sok-sok éve erdőben azért sikerült elakadnom egy Dusterrel, a kerekek teljesen elmerültek a dagonyában. Én már feladtam és a csomagtartón keresztül kimásztam, de volt köztünk egy tanult pilóta, aki egy kis ringatózás után kiszabadította a Dustert az ingovány fogságából. Ebből is látszik, hogy csak nem a technikán múlik minden, hanem a sofőr ügyességén.

Többet tud, mint feltételeznénk

Visszatérve a rendőrségi tesztre, az akkori rossz időjárásban az egyre romló terepen úgy haladtunk át, hogy csak a protokoll kedvéért álltunk meg és kapcsoltunk automatikus nyomatékelosztás helyett fix 50-50 százalékos összkerékhajtást, amit elektronikus differenciálzár is kiegészít. Téli gumikkal simán teljesítette az út nehéz szakaszait a forgókapcsoló automatikus állásában is a Duster.

Azonos motor és felszereltség mellett körülbelül félmillió forint a 4x4-hajtás felára. A Duster háromcsillagos minősítést szerzett az Euro-NCAP törésteszten, aki nagyobb biztonságot szeretne, annak házon belül a Renault-t ajánljákForrás: Biró Csongor

Hasmagassága 210 milliméter, első és hátsó terepszöge 29,3, illetve 34,9 fokos, a gázlómélysége pedig 350 milliméter. Felező, mint szó volt róla, nincs benne, de tapasztaltok alapján nem is létszükséglet kell, az egyes fokozat olyan rövid, hogy szépen alapjáraton viszi fel a siratófalra és le a rémisztő lejtőn a kocsit. Így a daciások a lejtmenetvezérlőt is kispórolhatták. Nem úgy az ESP-t (csak terepezéshez lehet kikapcsolni) és a négy légzsákot, amelyek a szériafelszereltség részei.

Őskövület a dízelmotor, de alig eszik

Tesztautónkat a jól bevált 1,5 literes dízel erősebbik, 109 lovas változata hajtotta. Hatótátávja ezer kilométeres, alacsony fogyasztását ezúttal csak kétkerék-meghajtást használva, és természetesen az eco gombot is benyomva értem el, bár utóbbival kissé mérsékeltem az erejét. A több mint 500 kilométeres teszt során, amelyben használtam mindenféle körülmények között (autópályán, nagy sebességgel is) 5,3 literes átlagfogyasztást mértem 100 kilométerenként, csak 0,6 literrel többet a gyári átlagnál. Ez azért fontos érv az 1,2-es benzines turbó Duster ellen (arról itt olvashat tesztet).

Érintőképernyő a Daciában, ezt is megértük. Jól használható a navigáció, csak túl mélyre került a kijelzőForrás: Biró Csongor

Egy szóval sem állítom, hogy repülő szőnyeg lenne, a motor-, gördülési- és szél zaja hangosabb az átlagos modern dízelautóknál. Férfias, semmije sincs túlszervózva, minden helyzetben ugyanazt adja, nem mesterkélt. Autó ez, és nem egy androidos kütyü, épp ezért úgy is érezzük, hogy mi uraljuk. Sok a nyersségből, hogy a váltó ropogva és hangosan kapcsol, de ez egy Daciában nem újdonság.

Futóműve kellemesen hangolt, rossz úton sem ráz, kitűnően csillapít, a kocsi kanyarokban is jól teljesít, de a kormány azért lehetne pontosabb, a holtjátéka zavaróan nagy. A vezetőt a rövid ülőlap bosszantja, de az igénytelennek tűnő ülések még 500 kilométeres táv után sem fájdítják a derekat. Akit zavar a monoton búgás, a dobozhangú rádiót bekapcsolva festheti alá hanggal az utazást.

Nincs kedvezmény, csak várólista

A Duster 2,86 millió forint (1,6 16V 84 kW/114 LE), de a legjobban felszerelt változatért sem kérnek el alapáron ötmillió forintot (metálfénnyel, ülésfűtéssel, váltási esedékességi kijelzővel, érintőképernyős navigációval, Bluetooth-szal, tempomattal, tolatókamerával és radarral). A tesztelt Exeption kivitel ára 4,95 millió forint, extrákkal 5,075 millióba került. A bőr/műbőr kárpit felára további 150 ezer forint, a mi kocsinkban szerencsére szövetülések voltak.

Jó a helykínálat, de ebben nincsenek sínen külön-külön tologatható csodaülések. Igaz, középen sem akkora kín az utazás, mint a kagylósított üléses többi SUV-banForrás: Biró Csongor

A tavalyi autópiacon a Dacia a 7. helyen végzett, a Duster a modellek közt szintén a hetedik, 1737 talált gazdára 2015-ben. Idén az első három hónapban 408 Duster talált gazdára, így a hatodik legnépszerűbb autó Magyarországon, miközben a piac új slágere a kifinomultabb, modernebb Suzuki Vitara, ami viszont dízelként, jó felszerelve 6,5 millió forintba kerül, és még így is jó vételnek számít.

Aki tehát Daciát vesz, ne számítson kedvezményre: listaáron is elkapkodják, sőt várakozni is kell, az újonnan megrendelt, egyedileg összeállított modellekre nem ritkán akár több hónapot. Nem véletlen, hogy a Renault konszern cseppet sem kapkodja el a modellváltást.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK