Újra bedugul iskolakezdésre a főváros

FOTÓ ÁLTALÁNOS közlekedési dugó KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZ személyautó
Budapest, 2015. június 1. A Szilágyi Erzsébet fasor, Várfok utca és Krisztina körút kereszteződése az átépítés alatt álló fővárosi Széll Kálmán térnél 2015. június 1-jén. Megváltozott a tér forgalmi rendje a felújítás miatt, a módosítások a tömegközlekedési, gyalogos és közúti forgalmat érintik. MTI Fotó: Szigetváry Zsolt
Vágólapra másolva!
Szerencsére a tavaly szeptemberi óriásdugók megismétlődésére nem kell számítani, de azért így is sok helyen lesznek torlódások az iskolakezdés időszakában Budapesten, főleg a dél-budai villamosmegállók átépítése és a Margitsziget csatornázása miatt. Összeszedtük a legjelentősebb útfelbontásokat, és térképet is készítettünk belőlük. Már az augusztus 20-i ünnepségre érkezőknek és a szabadságról hazatérőknek is érdemes ez alapján tervezni.
Vágólapra másolva!

Tavaly augusztus végén és szeptember elején a szokásosnál is sokkal nehezebb volt autóval közlekedni a fővárosban. Több évtizedes tapasztalat, hogy a legnagyobb dugókat mindig az őszi iskolakezdés növekvő forgalma váltja ki, tavaly azonban nemcsak azért volt nehézkes a közlekedés, hanem a fonódó villamos építése miatt is, amely eleve olyan budai útvonalakon okozott torlódást, ahol nehéz volt alternatív kerülőutakat találni. Ehhez jött még az augusztus közepi özönvízszerű esőzés, ami miatt a leterhelt budai rakparton félpályás szűkítést kellett bevezetni.

Forrás: BKK

Idén talán nem lesz ilyen hatalmas eső, és a fonódó is régóta jár már, de sok fontos főút így is fel lesz túrva ilyen-olyan okok miatt.

A legnagyobb beruházás az uniós forrásból finanszírozott villamosmegálló-korszerűsítés,

55 dél-budai villamosmegállót építenek át akadálymentessé az Alkotás utcában, a Bartók Béla úton, a Fehérvári úton és a Villányi úton.

A peronok – igazodva a CAF-villamosok padlómagasságához és hosszúságához – egységesen 26 centiméter magasak és legalább 36 méter hosszúak lesznek. A megállók átépítésével egy időben praktikusan egyéb kapcsolódó, kiegészítő munkákat (vágány- és felsővezeték-karbantartás, földkábelcsere, zöldterület növelése) is elvégeznek. A felújításokról részletes információkat kaphatnak a BKK aloldalán.

A CAF-villamosoknak más peronokra van szükségük, de más, villamospályával összefüggő munkákat is végeznek majd Dél-Budán Forrás: Nyiro Simon/BKK

A következő hónapokban a villamosperonok átépítése mellett a Margitsziget csatornázásával összefüggő Dráva utcai és pesti alsó rakparti munkálatok, valamint

a Róbert Károly körút régóta várt újraaszfaltozása

lesz a főváros forgalmára a legnagyobb hatással. Lássuk a részleteket!

Alkotás utca, Villányi út (október végéig):

A Bartók Béla úti villamospálya felújítását augusztus végén fejezik be, de rögtön ezután, tehát még nyár végén megkezdődik a fonódó másik ágán, az Alkotás utcában és a Villányi úton is a megállók felújítása, illetve a Déli pályaudvarnál egy új gyalogátkelő kialakítása. Ez a közlekedést állítólag alig fogja korlátozni, persze azért lehetnek útszűkületek a peronok környezetében, ami óhatatlanul kihatna akár az M1-M7-es bevezetőjére is.

A Bartók Béla út augusztus elején Fotó: Gulyás Péter (Origo)

Bartók Béla út (augusztus végéig):

A Szabadság híd lezárása és a Bartók Béla úti sávlezárások várhatóan augusztus végéig tartanak, utána a hídon ismét lehet majd autózni és villamosozni, viszont a Bartók Béla úton a villamosmegállóknál megmarad a peronok átépítése miatt az egysávos korlátozás.

Bocskai út (év végéig):

A Nagyszőlős utca és a Fehérvári út között végig, mindkét oldalon, a két-két sáv mellett közös busz- és kerékpársávot alakítanak ki, valamint a Karolina út és a Nagyszőlős utca között a bal oldalon egy 1,25 méter széles kerékpársáv is készül a Karolina út irányába. A felújítás végeztével a Bocskai út –Zsombolyai utca csomópontban lehetőség lesz balra kanyarodni a Zsombolyai utcába a Bocskai út városhatár felőli torkolatából, a vadonatúj, balra kanyarodó sávon.

A Bocskai út burkolatának minősége már régóta átlagon aluli volt, szükség van a cserére Fotó: Gulyás Péter (Origo)

A Bocskai úti kivitelezés idejére az M1-M7 bevezetője felől érkezőknek terelőútként elsősorban az Egér út – Szerémi út – Rákóczi híd útvonalat ajánlják. A helyi forgalomban közlekedőknek alternatív útvonalként a Hamzsabégi út – Sárbogárdi út – Fehérvári út – Október huszonharmadika utca útvonal jöhet szóba. Ezen a szakaszon őszre borítékolható lesz a káosz a reggelente beduguló Nagyszőlős utcával.

Fehérvári út (november végéig):

Az augusztusi villamosmegálló-átépítéseket kihasználva földkábeleket is fektetnek a Fehérvári úton, utána szeptembertől útburkolatot cserélnek a Lecke utca és a Csurgói út között. A Fehérvári út belső szakaszán csak a villamosmegállók környékén kell útszűkületre számítani, a külső szakaszt a városközpont felé egyirányúsítják.

A Fehérvári út még nem készült fel az iskolakezdésre Fotó: Gulyás Péter (Origo)

Grassalkovich út, Ócsai út és Haraszti út csomópont felüljárója (októberig):

Kicserélik a felüljárón az aszfaltburkolatot, valamint felújítják a támfalakat és átépítik a szegélyeket. Megújul a közvilágítás, kijavítják a betonfelületeket, elvégzik a tisztasági festést, a belső elválasztó rácsok korrózióvédelmét, valamint a padlócsatornák lefedését is.

Első ütemben a Grassalkovich út és a Haraszti úti jobb pályája (M0 felé vezető oldal) szűkül félpályára a Vecsési útnál. Ezen a szakaszon a felüljárón is fél pálya járható, a forgalom lámpával, váltakozva halad majd át a hídon, és a felüljáró alatti szakaszon is korlátozások lesznek. A BKK azt javasolja, hogy aki teheti, az M5 autópálya – M51 autóút útvonalon menjen az 5. számú és az 51. számú főút irányába.

Most így fest a pesti alsó rakpart lehajtója a Népfürdő utcánál Fotó: Gulyás Péter (Origo)

Pesti alsó rakpart, Dráva utca (2017 tavaszáig):

A pesti alsó rakpartot dél felé egyirányúsították a Dráva utcától a Margit hídig, a rakpart forgalmát észak felé a Margit hídnál felterelik. A Dráva utcában csatornaépítés, majd pedig az út teljes felújítása zajlik, ezért csak 2x1 sávon haladhat majd a forgalom. A korlátozások oka, hogy a 2017-es vizes vb miatt a Margitszigeten megépülő új csatornát a Dráva utca vonalában vezetik át a pesti oldalra.

Az alsó rakpart Népfürdő utcai csomópontját is teljesen felbontották már, itt is egyirányúsították a forgalmat. Később a rakpart Margit híd és a Dráva utca közti szakaszán gyalogos sétány is épül majd, amivel az egykor népszerű plázs emlékét is megidézi a főváros. Addig nem árt dugókra számítani a környező utcákban, de az átterelődés miatt budai rakparton is lassabb lehet az előrejutás ősztől.

A Dráva utca augusztus elején Fotó: Gulyás Péter (Origo)

Csömöri út (szeptember végéig)

Hamarosan befejeződik a XVI. kerületi Csömöri út felújításának első üteme, amely a János utca és a Szlovák út közötti szakaszt érinti. A belső szakasz felújítása jövőre várható.

Róbert Károly körút (2017 áprilisáig)

Részben a 2017-es vizes vb miatt augusztusban végre elkezdődik a vállalhatatlan útminőségű, futóműgyilkosként ismert Róbert Károly körút felújítása, ami várhatóan hatalmas torlódásokat fog okozni Észak-Pest közlekedésében.

A Népfürdő utcai lehajtó és a Vágány utca között,

a legrosszabb állapotú északi szakaszon mindkét irányban teljes szélességben megújul a kétszer 4 sávos útpálya.

A korábban megújult 1-es villamos pályáját ez nem érinti. Egyelőre nem kaptunk információt a pontos menetrendről és az ajánlott terelőutakról.

Keleti Károly utca és a Bimbó út (szeptember – 2017. május):

A II. kerületi Keleti Károly utcát és a Bimbó utat a Margit körút és az Alsó Törökvész utca között újítják fel, a munkák várhatóan bő fél évig tartanak majd.

Ország út és Pünkösdfürdő utca kereszteződése (szeptember – november):

A bonyolult és nehezen autózható békásmegyeri kereszteződést is felújítják ősszel. Itt az okozza a gondot, hogy a HÉV-átkelői a sűrűn járó elővárosi vasút miatt gyakran sorompó zárja le, emiatt állandóan feltorlódnak az autók, akik a Szentendrei úton keresztül szeretnének átmenni Békásmegyer másik oldalára. Kíváncsian várjuk, hogy az átépítés után javul-e valamit a helyzet, a legjobb megoldás egy autós aluljáró lenne.

Lipthay utca és Gyóni Géza tér (augusztus–szeptember):

A Margit hidat a Bem rakparttal összekötő utca felújítása várhatóan egy hónapig fog tartani, de pont beleesik majd az iskolakezdés időszakába. Fennakadások várhatóak a hídra vezető úton, hosszabb menetidőre kell majd készülni.

Kápolna út (augusztus–november):

A X. kerületi Kápolna útnak a Kőbányai út és a Kápolna tér közötti szakaszát újítják fel.