A megegyezés szerint a külföldiek tíznapos, két hónapos, valamint egész éves időszakra vásárolhatnak úthasználati engedélyt.
A 10 napos matrica 2,5–20 euróba (800–6300 forint) fog kerülni,
ez a gépjármű méretétől és károsanyag-kibocsátásától függően változik. Németország öt gépjármű-kategóriát határoz meg. A legdrágább éves matrica 130 euró (41 ezer forint) lesz.
Az uniós testület által csütörtökön jóváhagyott tervezet szerint a németek számára a jármű nagyságától és környezetbarát voltától függően évente várhatóan mintegy 74 euró terhet jelentene az útdíj. A külföldieknek azonban csak az autópályákon kell fizetniük, a német állampolgároknak a szövetségi autóutakon is.
Alexander Dobrindt német közlekedési miniszter szerint az útdíj bevezetésének célja az, hogy a Németországon nagy számban átutazó külföldi autósok is járuljanak hozzá az egyébként mostanáig teljesen ingyenes német autópálya-hálózat fenntartásához. Azt mondta, az úthasználati díj tisztességes, megkülönböztetéstől mentes és arányos, és nettó 500 millió euró bevétel folyhat be belőle, amit az úthálózat fejlesztésére fordítanak majd.
Az útdíjat leghamarabb a jövő évi parlamenti választásokat követően vezetik be Németországban
– tette hozzá.
Az uniós bizottság korábban azt kifogásolta, majd kötelezettségszegési eljárást is indított Németország ellen azzal az indokkal, hogy a törvény diszkriminálja a külföldi állampolgárokat azáltal, hogy a németek a díjat levonhatják a gépjárműadóból, a külföldieknek viszont ez értelemszerűen nem áll módjukban.
Németország
a tizenhatodik uniós tagállam,
amely útdíjat vezet be.