Japán belépője a sportkocsik világába - Datsun 280Z (1977)

Datsun 280Z
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Vágólapra másolva!
Praktikus, egyszerű, megbízható és olcsó autókkal hódította meg a világot a hetvenes években a felkelő nap országa. Nem kis meglepetést keltett tehát, amikor - főleg az amerikai piacra fókuszálva - bemutatkozott a Datsun kecses és gyors sportkupé-sorozata, amelyet pár éve felfedezett magának a veterános társadalom, és már magyar műhelyben is jó néhány példányt felújítottak. Egy ilyen 280Z-t mutatunk be.
Vágólapra másolva!

Oplasznik Gusztáv, a Datsun Z-k talán legismertebb hazai restaurátora mindazoknak, akik a japán márka sportos modelljei közül választanának maguknak, a legnagyobb darabszámban, azaz több mint 270 ezer példányban gyártott 280-ast ajánlaná megvásárlásra. Mégpedig azért, mert

ez a legélvezetesebben vezethető,

legkevésbé odafigyelés igényes típus, ráadásul a három változat (240, 260 és 280 Z) közül még ez a legolcsóbb.

Jól áll neki az aranyszínű fényezés, korhűek és jól illenek a sportos vonalvezetéshez az amerikai utángyártott külső tükrök. Ez a típus 1978-ig készült, utána jött az Európában is kínált új modell, a 280 ZX. A biztonsági lökhárító a kisebb koccanásokat nyom nélkül elviseli Forrás: Retro Mobil

Igaz, már ezekből sem kapni jó állapotú, viszont felújítást igénylő példányt 8-10 ezer dollár alatti összegért. A néhány ezresért vesztegetett rozsdakupacokkal kár vesződni, Gusztávék a Kultmobillal közösen vitt Datsun Z felújítási projektjeikhez sem választanak ilyen példányokat.

Igazán formás az Albrecht Goertz tervezte fenék, a méretes csapóajtó ablaka fűtőszálat is kapott. A kipufogódob állítva ül a helyén, a lökhárító alatt kilátszó széles, ovális burkolat az üzemanyagtankot rejti Forrás: Retro Mobil

Szinte rozsdamentesen, tökéletesen működő motorral jött az itt bemutatott kocsi Kaliforniából Budapestre, elsősorban esztétikai hibái voltak. Apró darabokra szedték, majd szisztematikusan haladtak végig a különböző részegységeken.

Amerikából érdemes venni egyet

Magyar kárpitos készíttette el az ajtókárpitot az eredetihez kísértetiesen hasonlóra, a beltér műanyagelemeit pedig speciális, háromrétegű, kétkomponensű festékkel varázsolták újjá. A műszerfal bőrhuzatot kapott, nagyon jól mutat a varrott, sötétszürke bevonat a plasztikon.

A vinil üléshuzat Amerikából érkezett,

és az eredeti, de feljavított szivacsokra húzták rá őket. Aprólékos munka volt a bajuszkapcsolók festése, lakozása, viszont így olyanok, mint a gyári eredetiek.

Igazán szép vonalvezetésű a műszerfal, s jól áll neki a bőrbevonat. A fordulatszámmérő 6500-nál vált pirosba, az OHC motor nem is bánja, ha rendszeresen idáig forgatják. A fa váltógomb elé a gyári rádiót, a középső levegőrostélyok fölé a klímavezérlőket szerelték. A kormány bőrhuzata eredeti Forrás: Retro Mobil

Ami a karosszériát illeti, csak egy apró pörsenés éktelenkedett a jobb hátsó oldalablak alsó peremén, de lakatosmunkát nem igényelt a javítása. Ezen kívül egy gramm rozsda sem volt az autón, vonalai szépen futottak, így mindössze a kissé kopottas aranymetál szín adta át a helyét újnak. A gyári állapotnak megfelelően fényezték a futómű lengőkarjait, illetve a fék alkatrészeit, vadonatúj kipufogórendszert is kapott (Amerikából, a típus egykori fő piacáról minden beszerezhető hozzá).

A szűk helyre csak úgy fért be a pótkerék ha nem volt felfújva, ugyanígy oldották meg a Porsche 911-esnél is. Jár hozzá a felfújáshoz szükséges spray, a gyári emelő és szerszámkészlet. A farostlemezeket újra cserélték Forrás: Retro Mobil

A közel 15 hónapos munka során az erőátvitel elemei is alapos ellenőrzésen esetek át, a motor belsejét nem kellett megbontani, olyan jó kondícióban volt. A további hibamentes működés érdekében

mindent kicseréltek vagy felújítottak, illetve megtisztítottak a motor körül,

így a váltó, a klímaberendezés, a Bosch befecskendező, a generátor, az önindító és a hűtőrendszer is megfiatalodott.

Jól mutat együtt az itthon készített ajtókárpit és az Amerikából jött vinil üléshuzat. A középső könyöklőt és a kardánboxot is felújították Forrás: Retro Mobil

Fülbemászó sorhatos dallamok

Az autót még tavaly vezettük, nem sokkal azután, hogy megérkezett az országba. Úgy, használtan, de jó kondiban is a szívünkbe lopta magát, megszerettük a 2,8-as hathengeres, 170 lovas motor selymesen duruzsoló hangját, a példásan precíz négyfokozatú kéziváltót, vagy éppen a közvetlen és nem is túl nehéz volánt.

Mintha most jött volna ki a hiratsukai gyárkapun. A motorral semmi gond nem volt, a blokk kapott egy külső festést. Az összes tömítés új, a segédberendezéseket felújították vagy újjal pótolták. A Bosch L-Jetronic befecskendező hosszú életű, ahogy a négyfokozatú kéziváltó is Forrás: Retro Mobil

Viszont a vezetőülésben ülve nem fogott el minket az az érzés, mint egy Porschéban, hogy szívesen vennénk sodrósra a figurát a kanyarokban, vagy gumit füstöltetnénk egy parkolóban, esetleg padlógázon kilőnénk egy negyedmérföldes gyorsulási versenyen. Megízlelve e japán csemegét, sokkal

inkább a nyugodt krúzolás jut eszünkbe vele kapcsolatban,

bár kétségtelen, hogy ügyes futóművel egy sor konkurensét lepipálja, és a soros motorban is van elég szufla a vadabb tempóhoz.

Nem gyári, de a Datsunhoz készült a kétszínű, 14 colos alufelni, az oldalsó helyzetjelzők jellegzetes amerikai kellékek. A lámpákat és a fényszórókat európai szabványúra cserélték a felújításkor Forrás: Retro Mobil

Csak a hórihorgas utasok sajnálják majd a szűk üléseket és a kormánynál keskeny térdhelyet, ebben a szemre kisebb 911-es egy kicsit jobb (a Datsunból létezik kettő helyett 2+2 üléses, hátul kicsi gyerekek szállítására alkalmas kivitel is). A helyszűke megbocsátható talán kifinomultságáért, elegáns formájáért és a korabeli Porschékhoz képest töredényi áráért, nem véletlenül kezdik egyre több európai országban értékelni.

Műszaki adatok - Datsun 280Z


Motor: hathengeres, soros, hengerenként kétszelepes, SOHC-vezérlésű benzines, elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 2753 cm3. Furat x löket: 86,1 x 79,0 mm. Kompresszió: 8,3:1 Teljesítmény: 170 LE, 5600/perc fordulaton. Nyomaték: 221 Nm, 4400/perc fordulaton.


Erőátvitel: négyfokozatú, kézi sebességváltó, hátsókerékhajtás.


Felfüggesztés: elöl McPherson rugóstag, hátul oldalanként független felfüggesztés, alsó lengőkarral, gólyalábbal. Elöl tárcsa-, hátul dobfékek. Kétkörös, szervorásegítéses fékrendszer, fogasléces kormánymű.
Felépítmény: háromajtós, önhordó acélkarosszéria.


Hosszúság x szélesség x magasság: 4140x1626x1283 mm. Tengelytáv: 2304 mm. Saját tömeg: 1262 kg. Gumiméret: 195/70 R14.


Gyorsulás (0-100 km/h): 8,3 s. Átlagfogyasztás: 11-12 l/100 km. Végsebesség: 214 km/h.