Miután az autógyárak a károsanyag-kibocsátási előírások teljesítése érdekében már évtizedeket fordítottak egyre kisebb lökettérfogatú motorok fejlesztésére, a valós használati paramétereket a korábbinál jobban modellező emissziós tesztek bevezetése feltárta ezek hátrányait.
A Reuters hírügynökséget tájékoztató szakmai források szerint a General Motors, a Renault és a Volkswagen is egyaránt arra készül, hogy az elkövetkező három évben vagy megszüntesse legnépszerűbb kis benzin és dízel motorjaik gyártását, vagy növelje azok lökettérfogatát. Példájukat minden bizonnyal a többi autógyár is követi majd.
"A motorok lökettérfogatának csökkentésére alkalmazott technológia nem egyeztethető össze az emissziós előírások teljesítésével" - mondta Alain Raposo, a Renault-Nissan hajtáslánc technológiai igazgatója a Párizsi Autószalonon, megjegyezve, hogy
lassan elérjük a zsugorítás (downsizing) technológiai határait.
Az Európai Unió egyre szigorodó károsanyag-kibocsátási előírásaival
a motorok lökettérfogatának csökkentésével igyekeztek lépést tartani az autógyárak, turbófeltöltéssel pótolva a teljesítmény csökkenését.
A VW Golf fémjelezte kompakt osztályban így általánossá váltak az egy liternél kisebb lökettérfogatú háromhengeres motorok, sőt, egyes Fiat miniautók (Panda, 500) már kéthengeres, 0,9 literes motorral futnak.
Ezek a mini-motorok laboratóriumi körülmények között, tesztpadon,
irreálisan kímélő feltételek mellett tudták teljesíteni a károsanyag-kibocsátási paramétereket.
Az autógyárak, a hatóságok és a környezetvédő szervezetek persze mind pontosan tudták, hogy valós használati feltételek mellett a fogyasztás, ebből következően a szén-dioxid és a nitrogén-oxid kibocsátás is jóval magasabb a teszteredményeknél, a diszkrepancia feloldása érdekében azonban nem tettek semmit.
Ezeknek az időknek azonban vége.
A jövő évtől kezdődően az új autó modellek nitrogén-oxid kibocsátását már közúti körülmények között tesztelik majd
és 2019-től már minden autónak meg kell felelnie a kibocsátási követelményeknek. Két évvel később pedig az üzemanyag-fogyasztás és a szén-dioxid-kibocsátás megállapítására is bevezetik a majd valós használati körülményeket jobban modellező nemzetközi mérési szabványt.
Szakértők azon a véleményen vannak, hogy
a szigorodó tesztek megszüntetik az 1,5 liter lökettérfogatnál kisebb dízel és 1,2 liternél kisebb benzinmotorok létjogosultságát.
Más részről a nagyobb motorok megnehezítik majd a szén-dioxid-kibocsátás csökkentési célok elérését, ami viszont az elektromos és hibrid autók előretörését teszi még égetőbb szükségletté.