Tök mindegy a benzinár, az iram legyen halálos

Dodge Charger
Vágólapra másolva!
Szénné tuningolt RT-változatban ugyan, de Vin Diesel is egy ilyen fekete, ’70-es Dodge Chargerrel kezdett őrült országúti versenybe, és a moziszerepeknek ezzel messze nincs vége, elég csak a Hazárd megye lordjaira gondolni. Az amerikai izomautók ikonját magyar OT-rendszámmal próbáltuk ki.
Vágólapra másolva!

Pontosan ötven éve, még az olajválság előtti vad időkben érkezett a Dodge Coroneten alapuló ferdehátú izomkupé. Alapból 5,2 literes V8-as motor vitte, nem is akárhogy, de jó amerikai szokás szerint három nagyobb motorral (6,0 6,3 és 7,0 literes Hemivel) is kínálták. Később pedig egy 3,6-os lett a belépő, felfelé pedig teherautónyi lökettérfogatú, 7,2 literes V8-assal bővítették a palettát. Alig két évvel a bemutatása után átdolgozták, és igazi vadorzóvá alakították.

A reflektorok takaróit a vákuumos helyett ma villanymotoros mechanika mozgatja. 1970-ben az összes variánsból több mint 46 000 darab készült Forrás: Retro Mobil

A jellegzetes, szemből villanyborotvára emlékeztető forma 1974-ben nagyot változott, nem éppen előnyére.

Három évvel később el is tűnt a palettáról a Charger,

hogy aztán 1981-től ’87-ig egészen más modellként térjen vissza. Az évenkénti ráncfelvarrás már a ’60-as években is kötelező művelet volt Detroitban, a második generáció - amiből tesztautónk is való - sokban különbözött az indulótól.

A hátsó traktus is évenként változott, az 1969-es és 1970-es modellekre a korábbi két kis, kerek lámpa helyett jókora téglalapokat szereltek Forrás: Retro Mobil

Amerikából jöttem, a legjobb évjáratból

Például a takart fényszórópár és az osztatlan, lökhárítóval körbekerített hűtőmaszk is ennek a ’70-es szériának az újdonsága, persze ma ezt az orrkialakítást keresik leginkább a gyűjtők. A C-oszlopok Special Edition felirata azt jelzi, hogy

az autóhoz több tételt is megrendeltek a hosszú extralistáról.

Bár fekete a fényezés, élőben szembetűnő a vinilhuzatú álkabriótető, bent magasított támlás, bőrbevonatú ülőgarnitúra és a fautánzatba burkolt műszerfal fogad.

Fordulatszám- (benne óra), sebesség-, benzinszint-, vízhőfok-, olajnyomás- és töltésmérőből áll a műszerfal. A rádió feletti kapcsolósor a klímát kezeli. A bal pedál a rögzítőfék, mellette a fényszóró fényváltó korongja Forrás: Retro Mobil

A kocsi bronzszínben és fehér tetővel kezdte, és egy itthoni, amerikai autók importjára szakosodott cég közreműködésével került Szegedre. Kasztniján alig volt javítanivaló, cserélni csak a bal első padlódarabot kellett, a krómokhoz sem nyúltak. Az utolsó csavarig szétszedték, és bár mindene remek állapotban volt, a fékeket azért felújították. Teljesen megérdemelten díszeleg rajta a veteránminősítésről árulkodó OT-rendszám.

Az ajtóborítás gyári, egyik részét sem kellett cserélni. Az ablakok elöl-hátul tekerősek, a villanymotoros mozgatás extra volt Forrás: Retro Mobil

Nyolc henger, majd szétvet az erő

A nagy ajtók nehezek, de a kidolgozás sehol sem finom, a ’70-es évek amerikai autói nem éppen a kifinomultságukról híresek. A motor libabőröztető hangon indul, már az alapjárat is vészjósló, mély és gurgulázó,

gázfröccsre pedig nagyot billen a kasztni a hossztengely körül.

A V8-as félelmetesen izmos, 335 lóerő várja a gázparancsot, és ha megkapja a Charger, füstölő kerekekkel feszül az útnak.

A 6,3-asokat négytorkú karburátorral Magnumnak hívták. Különlegességük (és a legizmosabb, félgömbégésterű Hemi-motoroké) a narancssárga motorblokk Forrás: Retro Mobil

Bődületes nyomatéka miatt óvatos pedálkezeléssel is képes kitolni a kocsi farát, a lágy futóművel erre külön figyelni kell. Ha már gurul a Dodge, a vezetőnek nincs más dolga, mint elterpeszkedni a kényelmes fotelben, fél kézzel fogni a volánt, félmosollyal kikönyökölni az ablakon, és élvezni a doromboló gépet meg a járókelők reakcióit. Mindenkinek rögtön beugranak róla a filmek, az értőknek pedig az is, hogy az olajválság előtt micsoda izomautókban parádézott Amerika.

Rengeteg holmit elnyel a (fotózás idején még kárpit nélküli) csomagtartó. A jókora tank a padló alatt van Forrás: Retro Mobil

Lefotózhatom? És mennyit fogyaszt?

Nagyon maszkulin jelenség a Charger, még ha Magyarországon kicsit tájidegen is: villámgyorsan bukkannak elő a telefonok, általában teljes a fotósok zárótüze. A Chrysler Torqueflite nevű, hosszúra áttételezett háromfokozatú automata váltója hidegen is kiválóan dolgozik, gyorsan, puhán és szinte észrevétlenül kapcsol, padlógázra gyorsan visszavált. A lágy futómű még a mi kétes minőségű útjainkkal is ügyesen megbirkózik, rázkódás, ütés alig ér el az utastérig, kanyarban viszont imbolyog, megálláskor bólint, gyorsításkor pedig az ég felé emeli az orrát a hatalmas doboz.

Az üléseket kézzel kell tologatni, új bőr feszül rajtuk. A belső világításhoz lábtéri fény is tartozik Forrás: Retro Mobil

Üresen is 1,6 tonnás a nagyvas, a négy dobfék még rásegítővel sem ott fogja megállítani, ahol modern autókhoz szokott reflexeink szeretnék, úgyhogy nem árt az óvatosság. Na de mindenki arra kíváncsi, mennyit eszik? Nos, a fogyasztás csak európai mércével számít soknak,

városban 25 l/100 km körül alakul az átlag,

de országúton beéri 17-19-cel is.

A második sorozat még igazi dúvad volt, de az évek során gyorsan kopott a sportosság Forrás: Retro Mobil

A menetzajok autópályán is visszafogottak, nagy tempónál is csendesen gurul a gép, és ilyenkor a motor sem nagyon hangos, csak kellemesen doromboló. Jó így utazni, de a Magnum-blokkos Dodge igazi vadászterülete máshol van. Nem, nem a szerpentinen, hanem a városban, ahol sütkérezik az elismerésben. Ha a vezető úgy akarja, szinte bárkit legyorsul, méretes gumicsíkkal névjegyet hagyva az aszfalton, de itt a nyugis cirkálás is öröm, abban a tudatban, hogy megtehetném, ha akarnám…

Műszaki adatok - Dodge Charger (1970)

Motor: OHV-vezérlésű, hengerenkénti kétszelepes V8-as benzinmotor, elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 6277 cm3. Teljesítmény: 335 LE, 5000/perc fordulaton. Nyomaték: 576 Nm, 3200/perc fordulaton. Erőátvitel: háromfokozatú bolygóműves automataváltó, hátsókerékhajtás.

Felfüggesztés: elöl kettős keresztlengőkaros, torziós rugókkal, hátul merevtengely laprugókkal, elöl-hátul hidraulikus lengéscsillapítók. Elöl-hátul dobfékek, szervorásegítéssel.

Felépítmény: kétajtós önhordó acélkarosszéria, első segédalvázzal. Hosszúság x szélesség x magasság: 5296x1946x1346 mm. Saját tömeg: 1655 kg. Tank: 72 l. Végsebesség: kb. 200 km/h.