Más autógyárakat is manipulálással vádolnak

Volkswagen Environmental pollution ENVIRONMENT CAR SQUARE FORMAT
An old Volkswagen Polo with a logo in the shape of a devil can be seen in a junk yard in Peine, Germany, 05 November 2015. The Braunschweig state prosecution is using the doctored CO2 emissions data from Volkswagen cars as occassion for new investigations. Photo: JULIAN STRATENSCHULTE/dpa
Vágólapra másolva!
Egy német közvélemény-kutatás érdekes eredménnyel zárult: az autótulajdonosok szerint nem csak a Volkswagen-konszern trükközik a fogyasztási és emissziós adatokkal. 
Vágólapra másolva!

Ősszel alapjaiban rendült meg a vásárlók bizalma a Volkswagen-konszern márkáiban: Amerikában kiderült, hogy az EA186-os kódú dízelmotorok csalószoftverrel tudják csak teljesíteni a nitrogén-oxid-kibocsátási előírásokat, emiatt lemondott Martin Winterkorn elnök, és óriási visszahívási akciót kellett hirdetni.

Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Julian Stratenschulte

November 3-án jött a következő csapás, a cég bejelentette, hogy a TSI-benzinmotorokkal is baj van: 430 ezer autónál a valósnál sokkal kedvezőbb szén-dioxid-kibocsátási és fogyasztási adatokat adtak meg.

Az ígéretek és a valóság között 10-15 százalékos a különbség,

és tovább bonyolítja a kártérítési ügyet, hogy sok európai országban az emissziós adatok alapján vetik ki a járműadót.

Csak találgatni lehet, hogy mi lesz a benzines botrány következménye, de a dízelügy hatása máris látszik az európai eladásokon, a konszern részesedése hosszú növekedési fázis után 25,9-ről 25,1 százalékra csökkent, igaz, még így sem került veszélybe piacvezető pozíciója.

Más márkák is veszíthetnek az ügyön

A német Auto Motor und Sport magazin megrendelésére készült közvélemény-kutatásból ugyanakkor érdekes kép rajzolódik ki: nemcsak a Volkswagenben, hanem más márkákban is megrendült a vevők bizalma. A megkérdezettek 76 százaléka úgy látja, a konkurencia is trükközött, ezen belül 28 százalék biztos a csalásban, 48 pedig valószínűnek tartja azt.

Forrás: Getty Images

Nem túl jó véleménnyel vannak a német és az európai hatóságok munkájáról sem: csak 27 százalék látja úgy, hogy az autók bevizsgálásánál és a típusengedélyek kiadásánál nem hibáztak a szervek. Az 1487 megkérdezett válaszadó kétharmada úgy látja,

nem elégséges a hatóságok kontrollja a gyártók felett.

Sajnos a felmérés nem tért ki arra, mi az autósok véleménye az aktuális, igencsak optimista adatokat megadó fogyasztásmérési metódusról, de a külön EU-s ciklus helyett már dolgoznak egy, a valós használathoz közelebb álló új világszabványon.