Egy Lada, amiben rossz helyen van a kormány - VAZ 21012 (1974)

Lada
Vágólapra másolva!
Az Egyesült Királyságba 1973-ban érkezett meg az első jobbkormányos Lada-szállítmány. Az angol export Lada ritka és különleges dolog, de mi itthon találtunk egyet.
Vágólapra másolva!

Az AvtoVAZ a 70-es évek elején már több imperialista országba is szállított, az ilyen kocsikat jobb minőségű anyagokból, nagyobb odafigyeléssel rakták össze, mint a KGST-piacosokat, miközben azok is fényévekkel jobbak voltak az otthonra szántaknál. Az Egyesült Királyságba 1973-ban érkezett meg az első jobbkormányos Lada-szállítmány az importőr Satra Motorshoz.

Az ablaktörlők fordítva állnak, és az angol autóknál a helyzetjelzőket a reflektorok helyett az indexekbe szerelték Fotó: Karner Miklós (Retro Mobil)

Féltek a britek az orosz technikától

A korabeli tesztelők meglepően tárgyilagosan fogadták a vasfüggönyön túlról érkezett 1200 köbcentis Fiat-klónokat, sőt több paraméterben még jobbnak értékelték őket, mint az eredeti 124-eseket. Az 1000 fontos indulóár több mint versenyképes volt (a Minit 700 font körül adták), a vevők mégsem voltak elragadtatva, több vicc is született akkoriban a Ladákról. Íme egy:

Az összes lámpabúra új, ma is lehet hozzá kapni eredeti, szovjet gyártású alkatrészeket Fotó: Karner Miklós (Retro Mobil)

A mi autónkat egy idős hölgy vásárolta 1974-ben délen, Portsmouthban. Keveset használta, általában csak a boltba járt vele, viszont rendszeresen szervizeltette. 2007-ben új tulajdonoshoz került a Lada, akinél négy évet húzott le, a tengeri levegő az évtizedek alatt sem kezdte ki. Mező Péter ettől a tulajtól hozta el Szegedre, úgy, hogy néhány fotó alapján látatlanban vette meg.

Egy évig tartott a restaurálás

Szép állapotban volt, de látszott rajta, hogy az alapos frissítés jót tesz majd neki. A kasztnin és a futóművön csupán felületi karcokat és kevés rozsdát találtak, ám a jobb oldalon lyukas volt a padló, és a fényszórók körül is elrohadt a két első sárvédő. Ezek helyett Péter újakat szerzett, és teljesen újra is fényeztette a kocsit.

A kürtkarika sokat dob az esztétikán, a feliratok cirill betűsek (!), a sebességmérő mérföldben mutat. A pedálkiosztás kellemesen szellős Fotó: Karner Miklós (Retro Mobil)

Felhólyagosodtak a krómok, az öntvény alkatrészeket ki kellett cserélni, az acélelemeket szintén újrakrómozták. Szerencsére a motort és a váltót sem kellett komolyan megbontani, a kárpitok, tisztítás után, ahogy kijöttek, mehettek is vissza a helyükre.

Szinte új a hátsó műbőr, keveset nyüstölték Fotó: Karner Miklós (Retro Mobil)

A fékerőszabályzó, a hátsó munkahengerek, a teljes kipufogórendszer és a rugózóelemek mind frissek, a generátort felújították, vadiúj az AC-pumpa, és kicserélték a szelepszárszimeringeket.

Alaposan átpakolták a motorteret, az ablakmosót, az akkut, a kormányművet, a főfékhengert és a kuplung hengerét is a jobb térfélre zsúfolták Fotó: Karner Miklós (Retro Mobil)

Egyszerre több helyen is folytak a munkálatok, kapóra jött, hogy

az egyik restauráló szakember korábban fél évig Togliattiban dolgozott.

Bő egy évig tartott a munka, aztán következett az OT-vizsga, de nem ment egyszerűen. A spéci típusszám nem szerepelt a lajstromban, végül 2012-re minden összeállt.

Sokan megbámulják a rossz helyen lévő kormány miatt

Azon túl, hogy jobbra kell beülni a volánhoz, az első a furcsaságok között a szinte hibátlan kárpit. Hihetetlen, hogy

41 év alatt nemhogy nem feslett szét, még csak meg sem repedezett!

Aztán ott a motorhang: sehol a szokásos Zsiga-muzsika, a repedtfazék hörgés és a szívászaj! A gép csendesen, nyugodtan, kiegyensúlyozottan duruzsol.

385 literes a csomagtér, itt minden úgy áll, mint az oroszban Fotó: Karner Miklós (Retro Mobil)

Jobb oldalon vezetni jobbrahajtsban minden autóval kín.

A pilóta egyre feszeng, meg nyújtogatja a nyakát, és tolja ki a kocsi bal sarkát a felezővonalra. Kizárólag emiatt volt izzasztó az a pár kilométer, amit a fotózás helyszínéig meg kellett tennünk. Visszafelé már sokkal jobban ment, így sikerült is elkapni néhány járókelői reakciót. Volt mindenféle,

-től az őszinte csodálatig.

A vezetési élmény ismerős

A Lada pont úgy viselkedik, mint minden jó karban lévő balkormányos testvére: szoros a kormánya, kemény a kuplungja és a fékje, de

a keleti blokk egyik legprecízebb váltója dolgozik benne, alatta kellemesen ring a csendes futómű.

Hibátlan az egyenesfutás, a műszerek úgy működnek, mint új korukban, a fék gyenge, mint általában, szóval a Lada pont olyan, amilyen 1974-ben volt. Nem hajszoltuk, rövid váltója miatt 80 km/h felett már zajos, de a tulajdonos szerint megfutja a 147-et is.

A szigetországba vinil tetőborítású kiviteleket is szállítottak, 1300-as és 1500-as motorokkal Fotó: Karner Miklós (Retro Mobil)

Tökéletesen alkalmas a mindennapokra, jól tartja a forgalom ritmusát, hidegen kicsit kelletlen, viszont amint bemelegszik, alacsony fordulatszámról is egyenletesen húz fel, rángatás, teljesítménylyukak nélkül, és a dinamikus haladáshoz sem kell pörgetni.

Itthon valódi kuriózumnak számít, csak 2-3 hasonlóról tudunk, így nem csoda, hogy a mindösszesen 36 ezer mérföldet (58 ezer km) futott jobbkormányos Lada óriási feltűnést kelt a találkozókon.

Műszaki adatok

Motor: SOHC-vezérlésű soros négyhengeres, elöl hosszában beépítve.
Hengerűrtartalom: 1198 cm3
Furat x löket: 76,0 x 66,0 mm
Kompresszió: 8,8 : 1
Teljesítmény: 60 LE, 5600/perc fordulaton.
Nyomaték: 87 Nm, 3400/perc fordulaton.
Erőátvitel: négyfokozatú kéziváltó, hátsókerékhajtás.
Felfüggesztés: elöl kettős keresztlengőkaros tekercsrugós, hátul merevtengelyes tekercsrugós futómű. Hátsókerékhajtás, kétkörös fékrendszer, szervo nélkül, elöl tárcsa-, hátul dobfékek.
Felépítmény: négyajtós önhordó acélkarosszéria.
Hosszúság x szélesség x magasság: 4073x1611x1382 mm.
Tengelytáv: 2425 mm.
Saját tömeg: 945 kg.
Csomagtartó: 385 l.
Üzemanyagtartály: 39 l.
Gyorsulás (0-100 km/h): 27,0 s.
Végsebesség: 142 km/h.