Megszólalt a VW-dízelbotrány kirobbantója

VW, Volkswagen
Wolfsburg, 2015. szeptember 25. Egy Volkswagen Passat autó kipufogócsövei a német járműgyártó csoport wolfsburgi gyára előtt 2015. szeptember 25-én. A VW igazgatótanácsa ezen a napon dönt a következő vezérigazgató személyéről. Az amerikai Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) szeptember 18-án leleplezte a céget, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járművébe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. (MTI/EPA/Julian Stratenschulte)
Vágólapra másolva!
Történelmének legnehezebb időszaka elé néz a német óriáskonszern, és úgy tűnik, az egész autóiparra komoly hatással lesznek az események. De hol és hogyan pattant ki a dízelbotrány?
Vágólapra másolva!

Daniel Carder 45 éves mérnök és kutató, akinek a nevét az autós iparágban sokan meg fogják jegyezni. Ő és csapata az, akik Dávidként állnak a Volkswagen jelképezte Góliáttal szemben. A Nyugat-Virginia Egyetemen végzett kutatás olyan eredményeket tárt fel, amelyek most fenekestül felforgatják a komplett autós világot.

Forrás: West Virginia University

Egyelőre a Volkswagen-csoport és annak márkái, tehát az Audi, a Seat és a Skoda kerültek rendkívül kínos helyzetbe, de az ügy kipattanása óta már más gyártókra is rávetült a gyanú árnyéka. A Reuters interjút készített Carderrel, aki elmondta az előzményeket, honnan is indult a most felrobbant dízelbomba.

Magát a mérési eljárást tesztelték

Az öttagú csapat egy olyan kutatási projektet végzett, amelynek célja a dízelautók károsanyag-kibocsátásának a mérése volt, mégpedig valós, utcai körülmények között. Mint ismeretes, ezeket és a fogyasztási méréseket is

minden gyártó laboratóriumi környezetben, szabványként előírt fázisban végzi,

márpedig ezeknek köze nincs a tényleges használathoz.

Forrás: MTI/EPA/DPA/Julian Stratenschulte

A vizsgálatot a Nemzetközi Tanács a Tiszta Közlekedésért (ICCT) nonprofit alapítvány kezdeményezte és finanszírozta. 2012 végétől 2013 májusáig végezték a méréseket, a kapott eredmények pedig megdöbbentőek voltak.

Los Angeles és Seattle környékén voltak a teszthelyszínek,

és először azt hitték, valamit elrontottak a vizsgálatok során. Hiába hibáztatták magukat, az eredmények alapján tíz, húsz, de akár harmincötszörösét is mérték a megengedett értékeknek.

A többszöri ellenőrzések őket és a kapott eredményeket igazolták. Elmondta, hogy meglepték a mostani történések, hiszen

az eredmények már másfél éve rendelkezésre álltak,

azokat nyilvánosságra is hozták, illetve a Volkswagennel is felvették a kapcsolatot az ügyben. Az adatokat elküldték az Európai Bizottság kutatóközpontjának is, felhívva a figyelmet, hogy milyen óriási az eltérés a gyártók által mért és a valós értékek között.

17 éve ugyanígy csaltak

Az amerikai vizsgálatban a VW Passat és Jetta, valamint a BMW X5 dízeles változatait tesztelték, utóbbinál a megengedett szint alatti eredményeket rögzítettek. Carder egyébként járatos ezekben a mérésekben, mivel ő és akkori csapata segített létrehozni az első emissziós mérésekhez szükséges eljárást több mint 15 évvel ezelőtt.

Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Patrick Pleul

1998-ban az USA Igazságügyi Minisztériuma és több, nehézgépjárműt gyártó cég, például a Caterpillar és a Cummins között volt hasonló ügy miatti számonkérés. Akkor

az érintettek több mint 83 millió dollárt fizettek,

mivel hasonlóan csaltak, mint most a VW: a trükkös vezérlőelektronikának köszönhetően a motor a laborméréseknél teljesítette az előírásokat, azonban az utcai használatnál már nem. Magáról a metódusról és a Volkswagen trükkjéről (kormánykerék és gázpedál állása) ebben a cikkben olvashat.