Kiderült, melyek az év legjobb téli gumijai

az autók téli felkészítése, téligumi csere, illusztráció
Vágólapra másolva!
Közeleg a tél, ezért a Német Autóklub (ADAC) elkészítette a szokásos téligumitesztjét. A Warentest Alapítvánnyal közösen végzett felmérésben ezúttal a legnépszerűbbnek és leginkább megfizethetőnek számító 14 colos és 16 colos méretben vásároltak abroncsokat.
Vágólapra másolva!

A német autóklub vizsgálatán a kisautók számára készült 165/70 R14T gumik mellett az alsó-középkategóriás modelleknél használt 205/55 R16H méretűeket tették próbára. Összesen 35 fajta abroncsot vásároltak, a többségük összességében megnyugtató eredményt produkált.

Ugyanakkor négy kifogásolható és egy elégséges modellt is találtak

az évek óta ugyanolyan protokoll szerint zajló teszten.

Forrás: MTI/H. Szabó Sándor

A 14 colos méretosztályban (a linkre kattintva látja a részletes eredményeket) a Goodyer UltraGrip 9, a Michelin Alpin A4 és a Dunlop Winter Response 2 kapott kiváló eredményt. Ezek a modellek egyaránt jól szerepeltek száraz és havas körülmények között, igaz, esőben egyikük sem teljesít kiemelkedően, a gyártók egyértelműen a havas tulajdonságokat tartották szem előtt a fejlesztések során.

Más kérdés, hogy ez feltétlenül indokolt-e a közép-európai enyhe időjárás mellett.

Míg a legjobbaknál csak néhány apróbb kritikát fogalmazhatott meg az autóklub, addig a sereghajtók már több területen is elvéreztek. Legyen szó akár az Aeolus Snowace AW02-ről, a Linglong Green-Max Winter HP-ról vagy a Mentor M200-asról, a 14 colos abroncsok közül egyértelműen ezekkel a legveszélyesebb autózni. Bár szárazon még értékelhető eredményt tudnak felmutatni, havas és vizes útszakaszon nem megfelelő a tapadásuk.

A 16 colos, jellemzően a Golf kategóriájú autókra szerelt gumik között a Continental WinterContact TS 850 és a Yokohama W.drive V905 vizsgázott kiválóan, kettőjüknél csak a kissé zajos gördülést hozták fel kritikaként.

Nem úgy a legrosszabb Avon Ice Touring ST, az olcsó abroncs a teszt leghosszabb fékútját produkálta. Míg a Michelin Alpin A5-ös már 36,2 méter alatt lelassul 80-ról 20 km/órára, addig az Avon ezt 44,5 méter alatt hajtja végre, ez

két kisautóhossznyi különbség fékútban.

Száraz úton sem sokkal jobb a helyzet, így az ADAC nem javasolja a gumi megvásárlását.

Fotó: Origo

Mivel az autók mellett a gumiabroncsok is sokat fejlődtek az elmúlt években, ezért már

a középmezőnyben végzett darabok is felülmúlják az öt évnél idősebb, gyakran erősen kopott abroncsokat,

amik sok hazai autón megtalálhatóak. A csere tehát mindenképpen javasolt, azonban nem szükséges ahhoz teljesen kiapasztani a pénztárcát, hogy biztonságosan közlekedjünk télvíz idején. Csak a nagyáruházakban kapható diszkontgumikkal nem árt az óvatosság.