Fekvőrendőrökre tervezve – Mazda CX-3-menetpróba

Mazda CX3
Vágólapra másolva!
A Mazda CX-3 egyszerre teljes értékű (szabadidő)-autója a kiscsaládosoknak, illetve menő kocsija egy trendkövető nőnek, aki nap mint nap kénytelen a kertvárosi fekvőrendőrökön átevickélni, ha nem akar lemaradni a közeli pláza butikjainak új kollekcióiról.
Vágólapra másolva!
A kétliteres benzines 4,46 milliótól, míg a legolcsóbb dízel 5,92 milliótól indul. A 4x4-esért minimum 6,94 milliót kell letenni Forrás: Mazda

Gombamód szaporodnak a kis szabadidő-autók – Ford Ecosport, Nissan Juke, Renault Captur, Peugeot 2008, Honda HR-V, stb. –, mivel az ilyen járművek iránt a kereslet világszerte egyre csak nő. A Mazda sem akar kimaradni a tutiból, ezért az új 2-es alapjára egy dögös városi kisterepjárót alkotott, amely magasabb és hosszabb az alapokat adó modellnél, de

4,3 méteres hosszával még pont elég kicsi a gondtalan városi használathoz.

Az egykori filozófikus képzőművészeti irányzat (KODO) ihlette ívek mindegyikének megvan a saját funkciója és általában valamilyen részlet, például a hátsó lámpatestek folytatása. Az összhatás dögös, karakteres és modern Forrás: Mazda

Rendkívül hosszú orrával, kis ablakaival és óriási kerékjárataival a Mazda CX-3 igazán formás jelenség,

megérdemelte a rangos elismerésnek számító Red Dot dizájn díjat. Még olyan igényes részletek is vannak rajta, mint a feketére fújt C-oszlop, vagy a csúcsfelszereltséghez járó LED technikás fényszóró. A szabadidő-autók elmaradhatatlan kellékei, a fényezetlen, fekete műanyag védőbetétek körbefutnak a karosszéria alján, amitől optikailag még nagyobbnak tűnik az eleve átlagon felüli hasmagasság.

Felfújt kisautó túrabakancsban

A Mazda a látványra és a felhasználói élményre fókuszáló vásárlóréteget célozta meg. Lényegében tehát bárkit potenciális CX-3 vevőnek tart, aki fontosabbnak ítéli a SUV-os megjelenést, a nagyvonalú biztonsági felszereltséget, továbbá a digitális komfortot, mint helykínálatot, hiszen a hátsó üléseken kissé szűkös a lábtér, és 350 literes csomagtartó is csak kisautós mércével számít nagynak.

A CX-3 elnevezés csalóka, a kis SUV a Mazda2 bázisára épül, ezért a futómű érezhetően a tudása határán dolgozik Forrás: Mazda

Szerencsére a nemzetközi autós menetpróbákon az öltözködési és egyéb életmód-trendekre kihegyezett zsurnalisztahölgyek egyrészt örvendetesen javítják a rendszerint 100/0 százalékos férfi/női ivararányt, s mindemellett jelentéktelennek tűnő apróságokat is észrevesznek. A mi lányaink például kiszúrták, hogy nincs megvilágított piperetükör, és biztosan megjegyezték volna, ha egy dizájnrészlet szimplán stílusidegen, ódivatú, illetve rossz kisugárzású lenne. De ilyenek fel sem merültek, meg voltak elégedve az igényes belső anyaghasználattal és a rakodórekeszek számával is.

Nagyautós extrák

A kütyüfétisesek is minden bizonnyal elismerően csettintettek volna, ha valaki alájuk tolná a kis Mazdát néhány kilométerre.

A kategóriájában még újdonságnak számító Head Up kijelző csak a jéghegy csúcsa,

a forgótárcsával irányítható menürendszer, a sávelhagyásra figyelmeztető rezgés, a parkolóradar, a remekül működő start-stop rendszer, az adaptív világítás, a visszagurulásgátló, a holttérfigyelő és a 4-30 km/h között állóra fékező koccanásgátló magasabb kategóriákban sem magától értetődő dolgok.

Az igényes anyagokból, jól összerakott műszerfal is a 2-esből származik, de az ülés magasabban van Forrás: Mazda

Az i-Eloop azonban mindnél érdekesebb, az ugyanis egy kondenzátoros fékenergia-visszatápláló és gyorstároló rendszer, amely a nagy és nehéz plusz akkumulátort váltja ki a start-stop rendszerben, hogy aztán álláskor, illetve elinduláskor visszaadja a lassítás során kinyert energiát. Csak a Mazdának van ilyen rendszere, érthetetlen, miért nem másolják a többiek.

Kicsit billegős, de biztonságos

A CX-3 magas építéséből adódó magas tömegközépponttal kissé nehezen boldogul a kisautós felfüggesztés. Sajnos a 2-es hátul csatolt lengőkaros futóművét nem sikerült feltűnésmentesen adaptálni a nagyobb, nehezebb és magasabb testbe. Nincs nagy dráma, csupán annyi az észrevétel, hogy

a billenés miatt egy hajszálnyival jobban megérezni a hirtelen irányváltásokat, mint a gokartszerűen forduló, alacsonyabb 2-esben vagy 3-asban.

Az MZD Connect sajnos a legmagasabb Revolution Top csomaghoz is feláras, de leglább elérhető, ami az okostelefonok korában fontos fegyvertény Forrás: Mazda

Na de kérem szépen, hobbiterepjáró ez, amivel nem sebességrekordokat kell döntögetni, hanem gondtalan kilométerek ezreit megtenni. Pontos és direkt kormányzásával jól irányítható, mind a 4x4-es, mind a mezei fronthajtásos kivitel, és a városi forgalomban jól jön a fél emelettel magasabb horizont is.

A helykínálat kisautós mércével jó, de egy kompakt kocsi tágasabb Forrás: Mazda

Egyenesen, nagy sebességgel haladva azonban inkább ne jöjjön szembe egy kikerülendő jávorszarvas, vagy ami még ennél is életszerűbb, autópályán egy nagy ívű kanyarban egy figyelmetlenül elénk vágó kamion. Pánikra akkor sincs ok, ha mégis elérné a stabilitás a kritikus szintet, a menetstabilizáló elektronika időben, finoman avatkozik közbe. Érezhetően a benzines/automata verzió felfüggesztése a leglágyabb, ami csökkenti a kanyarsebességet, de emeli a gördülési komfortot, persze ezen a kisebb felni választásával is sokat lehet javítani.

Megy, ha kell

A menetteljesítmények nem eget rengetőek, de ebben a kategóriában nem is lenne jogos elvárás az átlagon felüli dinamika.

A Mazda2-eshez képest a három mázsa túlsúlyt és a nagyobb homlokfelület okozta rosszabb légellenállást úgy kompenzálta a Mazda, hogy 1,5-ös helyett kétliteres benzinesekkel kínálja a CX-3-ast,

igaz, a szupertakarékos 1,5-ös dízelmotort nem cserélték nagyobbra.

A csomagtartó befogadóképessége 350 és - bővÍtés uán - 1260 liter között változhat Forrás: Mazda

Határozott gázadásra már a 120 lóerős alap benzinessel is szépen meglódul az autó, akár automatikus váltóval is, de ehhez igényli a pörgetést a régivágású szívómotor. A félmillióval drágább 105 lóerős turbódízel jóval nagyobb, 270 Nm-es csúcsnyomatéka viszont már 1600-as fordulatszámtól rendelkezésre áll, így kevesebb váltással lehet hasonló dinamikával autózni, 6-7 helyett 4-5 literes fogyasztás mellett.

Kinek ajánljuk?

A CX-3 esetében a terepjárós vezetési pozíció, a kényelmes be- és kiszállás, meg a tudat, hogy az ember egy stílusos minirombolóval nyomulhat, a legtöbb autóvezetőnek sokkal többet számít, mint a közel azonos áron kínált Mazda3 sportosabb vezetési élménye vagy tágasabb utastere. Opciós összkerékhajtás viszont csak a szabadidő-autóhoz van, így akinek szüksége van a nagyobb tapadásra, annak a CX-3 mindenképpen jobb választás.

Műszaki adatok – Mazda CX-3

Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom (2.0 G 120 FWD/2.0 G 150 AWD/1.5 D 105 FWD): 1998/1998/1499 cm3. Hengerek/szelepek száma (2.0 G 120/2.0 G 150/1.5 D 105): 4/16/4/16/4/16 Furat (2.0 G 120/2.0 G 150/1.5 D 105): 83,5/83,5/76,0 mm Löket (2.0 G 120/2.0 G 150/1.5 D 105): 91,2/91,2/82,6 mm. Teljesítmény (2.0 G 120/2.0 G 150/1.5 D 105): 88/110/77 kW (120/150/105 LE)/6500 1/min. Nyomaték: 204/204/270 Nm/2800/2800/1600-2500 1/min. Sebességváltó: hatfokozatú kézi/hatfokozatú automatikus. Fékrendszer elöl/hátul: 295 mm átm. hűtött tárcsa/281 mm átm. tömör tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4275/1765/11535 mm. Tengelytáv: 2570 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1525 mm/1520 mm. Tömeg: 1155/1235/1200 kg. Csomagtartó térfogata: 350-1260 l. Üzemanyagtartály térfogata: 48/44/48 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 9,0/8,7/10,1 mp. Végsebesség: 192/200/177 km/óra. Gyári átlagfogyasztás: 5,9/6,4/4,0 liter/100 km.