Úgy indexel, mint egy Audi - DS 5-menetpróba

ds 5 gif
Vágólapra másolva!
Régen úgy hívták, Citroën DS5. De meglakol, aki ezt még egyszer kiejti a száján, ez az autó ugyanis mostantól DS 5. Prémiummárkát építenek a franciák, és úgy jött ki a lépés, hogy egy sima ráncfelvarrással rajtolnak.
Vágólapra másolva!
Így néz ki egy vadonatúj prémiummárka nem teljesen új autója. A képekre kattintva galéria nyílik! Forrás: DS

Valahol mindent el kell kezdeni, egy prémiummárka felépítését is. Ha már a PSA-konszernnél belevágtak a DS nevű, csilivili külsőbe csomagolt Citroënek gyártásába, úgy döntöttek, hogy egyszerűbb lenne ezt a bizniszt külön márkaként tolni. A DS igazából már tavaly óta így működik, de a hivatalos eltávolodás csak most, a frissített DS 5 bemutatásával kezdődik.

Hátul is van egy új embléma. Más nincs Forrás: DS

Nincs itt semmi félreértés, a PSA-nál tényleg úgy döntöttek, hogy egy sima ráncfelvarrással indítják el az új márkát, pedig

egy-két éven talán nem múlt volna semmi, ki lehetett volna bekkelni egy vadonatúj modell megjelenéséig.

De valahol érthető, hogy nem akartak várni, a DS 5 végül is a széria jelenlegi csúcsmodellje (bár egy elegáns, nagy szedánra óriási szükség lenne), egy ilyen modellel pedig el lehet indulni.

Alig változott

Frissítésből létezik átfogó, már-már generációváltás jellegű, és van olyan is, amikor igazából alig változtatnak az autón. Márkaindítás ide vagy oda, ez a frissítés most az utóbbi kategóriába tartozik, csak a legszükségesebb alkatrészeket cserélték le az autón.

Az ott elöl hokiütő vagy szablya? A franciák szerint utóbbi Forrás: DS

Készült egy új hűtőrács, amelyről levakarták a Citroën-emblémát, a helyére pedig DS-logót nyomtak, és ha már úgyis erre jártak a mérnökök, betettek a régi helyére egy új fényszórót, és persze a lökhárítón is reszelgettek egy kicsit. Van már LED-es menetfény is, és hohó, indexelésnél ez már futófényesen, belülről kifelé villog - tisztára, mint egy Audi. Na ugye, hogy prémiummárka!

Le a gombokkal

A frissítés ezzel lényegében ki is fújt, a DS 5 karaktere pontosan ugyanolyan maradt, mint volt. Nem is baj ez, mert eddig is üde színfolt volt az utakon, a nagy krómos hokiütőt (pardon, citroënileg hivatalosan szablyát) ott elöl például nem lehet nem imádni.

Jött egy érintőképernyő, és rögtön eltűnt egy rakás gomb Forrás: DS

A ráncfelvarrás az utastérben is visszafogott lendülettel zajlott, bár látványosnak éppenséggel látványos, mert az új, amúgy felbontásilag és méret szempontjából is közepes érintőképernyős rendszernek köszönhetően 12-vel csökkent a fizikai gombok és kapcsolók száma a középkonzolon. Erre nagy szükség volt, de én azért örültem volna egy még nagyobb vágásnak - ebben a formában nyilván formatervezési bravúrnak számítanak a gombmentes első ajtók, de az ablakemelők kapcsolóit nem lett volna szégyen odapakolni.

Puhább futómű

MyDS néven megjelent egy új, okostelefonos integrációt szolgáló menüpont is, hat applikációt, köztük webrádiót és SMS-felolvasót is tartalmaz majd. Ja, és segít megtalálni az autót a parkolóban. A menü felépítése franciásan nem a leglogikusabb, szokni kell a kezelését.

Nem kell izgulni, ez itt csak matrica Forrás: DS

Egy prémiumautótól tulajdonképpen alap, hogy minden eddiginél mutatósabb kárpitokat készítettek hozzá, ennél azonban sokkal fontosabb, hogy a rázós futóművet is átdolgozták. Az alapkonstrukció (hátul csatolt lengőkar) maradt, de a DS szerint sokkal komfortosabb, mint volt.

A Párizs környéki utakon tényleg kényelmesebbnek tűnt az autó, de egy kis puhítást azért elbírt volna még

- valószínű, hogy a következő generációra érik be igazán a most elkezdett munka, de valahol ezt is el kellett kezdeni. Kanyarban legalább remekül tart.

Külön szalonok, csak nem nálunk

Új motor nincs, a DS 5 ötféle hajtással, 120-210 lóerős teljesítménnyel (240-400 Nm) készül, van viszont egy új hatfokozatú automata váltó. Ezt a 165 lóerős benzinessel próbáltuk, és ugyan nem egy duplakuplungos finomság, a robotváltók rémes bólogatása legalább már a múlté. Ha valamibe muszáj lenne belekötni, az a váltások időzítése, néha indokolatlanul sokáig bőgeti a motort.

Aki elfelejtette volna: ilyen volt, amikor még Citroën DS5-nek hívták Forrás: Origo

Mentünk egy kört a műszakilag teljesen változatlan dízelhibriddel is, amelyről a bemutatón sem beszéltek sokat, talán mert már a PSA is zsákutcának érzi a technológiát.

Nem lennénk meglepve, ha a generációváltásnál menne a süllyesztőbe a technológia,

mert ami azt illeti, tényleg elég fura, amikor egy prémiumautóban a villanymotoros siklás után hirtelen mindent elnyom a bedurranó dízelmotor kerregése. A dízelhibrid nagy baja, hogy a magasabb tömeg miatt még csak nem is igazán takarékos.

Az autógyár, ahol a macskák az urak

Ha már Párizs környékén jártunk, tettünk egy apró kitérőt Poissy-ba, ahol a PSA a DS3-asok (az még Citroën) mellett C3-asokat és Peugeot 208-asokat gyárt. Az üzem nem éppen ultramodern, már 75 éves, és ahogy a vezetőnk nagyon sokszor elmondta, nem halmoz raktárkészletet, csak megrendelésre gyárt autókat. A fémtekercsekből 27 óra alatt lesz autó, óránként nagyjából ötven, mert ennyit bír el a piac.

A gyár egyik érdekessége, hogy a fényezőüzemet helyhiány és munkabiztonsági okok miatt "ki kellett szervezni" egy távolabbi épületbe, ahonnan fedett, több mint egy kilométer hosszú alagúton át érkeznek a nyers karosszériák a szerelősorra.

A másik érdekesség a rengeteg macska, akik nem véletlenül vannak az üzemben. Korábban rengeteg volt az egér és a patkány a területen, a macskák viszont gondoskodtak róla, hogy eltűnjenek a rágcsálók. Mivel a veszélyes területeket elkerülik, és nem karmolgatják össze a nyers- és késztermékeket (=autók) sem, megtűrik a cicákat, sőt nyilván etetik is őket.

Az önálló DS márkájú autókat a nagy európai piacokon, és a kiemelten kezelt Kínában külön DS-szalonokban árulják majd, de nálunk biztosan nem nyílik majd ilyen. Magyarországon a Citroën-szalonok árulják majd a DS-eket is, az 5-ös új árlistája még nem készült el. Eddig 8,3 millió forint volt az alapár, nagy változás biztosan nem lesz - marad tehát a rétegautó-jelleg.

Műszaki adatok - DS 5 THP 165 EAT6

Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 1598 cm³. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 121 kW (165 LE)/6000. Nyomaték: 240 Nm/1400. Erőátvitel: elsőkerék-hajtás, hatfokozatú automata váltó. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4530/1871/1505 mm. Tengelytáv: 2727 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1575/1599 mm. Tömeg: 1504 kg. Terhelhetőség: 513 kg. Csomagtartó térfogata: 468 l. Üzemanyagtartály térfogata: 60 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/h): 9,5 mp. Végsebesség: 202 km/h. Átlagfogyasztás: 5,9 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 135 g/km.