Nonstop razziával szentelik fel a szupertraffipaxokat

Új trafipax első éles napján tartott sajtótájékoztató a Fáy és Röppentyű utca sarkán 2015. március 26-án Új trafipax első éles napján tartott sajtótájékoztató a Fáy és Röppentyű utca sarkán 2015. március 26-án
Új trafipax első éles napján tartott sajtótájékoztató a Fáy és Röppentyű utca sarkán 2015. március 26-án
Vágólapra másolva!
Miután három hete üzembe álltak az 5,7 millió forintos új, hordozható traffipaxok, a rendőrség a csütörtöki Speedmarathon razzián egyszerre veti be őket. Ám csak a notórius gyorshajtóknak van okuk aggódni, a záróvonal átlépését, a kézből telefonálást és más szabálytalanságokat még nem ismeri fel a rendszer. De akkor mégis mire jók az úton-útfélen ránk leselkedő egyéb kamerák?
Vágólapra másolva!
Összesen 160 darabot vett a rendőrség az új készülékből, csütörtökön mindet bevetik Fotó: Szabó Gábor - Origo

Nyilvános az összes mérőhelyszín

Csütörtökön érdemes lesz minden autósnak a kilométerórán tartania a fél szemét, mert az összeurópai sebességmérés napján mind a 160 új szupertraffipaxot bevetik. Jó hír az autósoknak, hogy a leselejtezett, de még működőképes 80 régi mobilkamera nem vesz részt a Speedmarathon akcióban (a korábbi ígéretek szerint csak az újak karbantartása idején vetik be őket). Csütörtök reggel hattól péntek reggel hat óráig tart az ellenőrzés, maximum négyóránként váltogatott helyszínekkel.

Ezekre korábban e-mailben bárki javaslatot tehetett, sőt megyénként 10-10 kiválasztott vendég ott is lehet egy-egy ellenőrzésen. A teljes akcióterv nyilvános, az előre meghatározott mérőhelyről a rendőrség weboldalán lehet előre tájékozódni, megyei bontásban. Aki nem akar a pdf-ek között böngészni vagy későn kap észbe, figyelheti a rádiók traffipaxjelentéseit, és telefonos alkalmazások is segítenek. Ezek közül a Traffi Hunter a legismertebb, de kiegészítő funkcióként a Waze és az EgérÚt alkalmazás is figyelmeztet a rendőrségi adatbázis mellett naprakész közösségi radarjelentésekkel.

A helyszínről mobilneten csak a gyorshajtók adatait töltik fel a központba, a képeket a nap végén töltik fel Fotó: Szabó Gábor - Origo

Még nem lát mindent a csodatraffipax

Razziákat persze már korábban is tartott a rendőrség, de a mostaninak az érdekessége, hogy az új szupertraffipaxok a gyorshajtás mellett elvileg egyéb szabálytalanságokat is kiszűrhetnek, komoly büntetési tételekkel. Ilyen például a piros lámpán áthajtás (50 ezer forint), a buszsáv használata (30 ezer forint), a biztonsági öv be nem kapcsolása (10-20 ezer forint) vagy a kötelező haladási irány megszegése (50 ezer forint), de aki egy sztrádán a leállósávban autózik, akár 100 ezret is fizethet.

Így a halmozott bírság sem lesz ritka: aki lakott területen 50 helyett 65-tel megy, kézből telefonál, és kanyarban átlépi a záróvonalat, 3 x 30 ezer, azaz 90 ezer forintos büntetésre számíthat. De még nem most csütörtökön, az új, egyenként 5,7 millió forintos traffipaxokon ugyanis csak a harmadik negyedévben aktiválják az egyéb szabálysértések felismerését. Március végén, szoftverfrissítés és több hónapos késés után csak a sebességmérés éles üzeme kezdődött el, a többi kihágás automata felismerését most kezdik tesztelni a rendőrség csodafegyverén – mint ígérik, a precíz bizonyításhoz tökéletesíteni kell.

Ha az ígéretek szerint ősszel üzembe áll a 365 fix traffipax, mindet ki kell majd előre táblázni Forrás: MTI/Füzesi Ferenc

Ősszel jönnek csak a fix kamerák

Akadnak azonban más gondok is az offenzívában. A régóta beígért 365 darab fix traffipax telepítése csúszik, mert, mint Jámbor István alezredes lapunknak nemrég nyilatkozta, a rendőrség vezetése is meglepődött a magyar bürokrácia nehézkességén. Főleg a víz- és gázvezetékekkel van gond, de EU-s projekt lévén arra is vigyázni kell, nehogy korábban más közlekedési fejlesztésre uniós támogatást elnyert útra szereljék fel őket. Nemrég egy titkos lista is kiszivárgott a kiszemelt helyszínekről, ma viszont egy dolgot lehet biztosan tudni az új kamerákról: ezek sem csak gyorshajtást fognak rögzíteni.

A tájékoztató kijelzők nem járnak büntetéssel, sokan azzal szórakoznak, hogy minél gyorsabban hajtanak át előttük. Néha éppen az ilyen kijelzők után állítják fel a radart a rendőrök Forrás: MTI

Csütörtökön, a Speedmarathon akcióban tehát csak a meglévő 12 darab (az M1-es autópályára és az M0-sra telepített) fix traffipax lesz üzemben, akárcsak az év többi napján. A gyorshajtáson kívül ezek sem rögzítenek más szabálytalanságot, miként egyelőre az új mobil kamerák sem, de ez nem jelenti azt, hogy mindig tettenérés kell a lebukáshoz. Még ha nem is figyel minket a Nagy Testvér, azért szép számban működnek országszerte térfigyelő kamerák, ezek alapján több ezren kaptak már büntetést tilosban parkolásért. Többségüket önkormányzati rendészetek (közterület-felügyeletek) üzemeltetik.

A forgalomfigyelők sohasem büntetnek

Felvetődik a kérdés, hogy a városi kameraerdőkkel nem lehet-e nyakon csípni a buszsávban előző luxusterepjárók sofőrjeit. A válaszhoz Budapestet vettük példaként, és megkerestük a BKK Közút sajtóosztályát, ahol elmondták: a 247 kamera felvételeit nem használják fel a rebellis autósok ellen. A fővárosi vállalat kezelésében van az összes főút és közlekedési lámpa, és a megfigyeléseknek főleg forgalomtechnikai céljai vannak. Látják például, ha éppen nem működik egy lámpa, de az autófolyam torlódásából meg tudják állapítani, hogy ha rosszul vannak hangolva, és átprogramozzák őket.

Veszprémben is működnek forgalomfigyelő kamerák, balesetek azonosításánál jól jön a rendszámfelismerő funkció Forrás: MTI/Nagy Lajos

A BKK Közút emellett változó jelzésképű táblán tájékoztatja is az autósokat a forgalom ritmusáról. Ilyen működik az M1–M7-es bevezetőjén, és leolvashatjuk róla, mennyi idő alatt lehet eljutni az egyes hidakhoz. De honnan veszik ehhez az információkat? Rendszámfelismerős kamerákkal pásztázzák az utakat, így ellenőrizhető, mennyi idő alatt teszi meg az utat egy-egy autó bizonyos pontok között. Sokan nézik ezeket az eszközöket traffipaxnak, pedig sosem szolgáltatnak adatokat a rendőrségnek. A 6-os út bevezetőjén is kiépítették már, és javában készül a következő rendszer. Emellett a főváros forgalmas pontjain elhelyezett kamerák élő képén bárki megnézheti az interneten, nincs-e arrafelé dugó.

A rendőrök is figyelik a buszsávokat

Vannak azonban olyan fővárosi kamerák is, amelyek kifejezetten a szabálytalankodókat szűrik ki, ám ezek felvételei zárt rendszerben egyenesen a rendőrséghez futnak be. Ilyenek figyelik például azokat az autósokat, akik a buszsávokban tülekednek (nem hajtanak le jobbra a következő kereszteződésnél), de a behajtani tilos táblával védett utcákba tévedőket is megörökíthetik. Arról, hogy ezek hol és milyen számban működnek, adatokat kértünk a BRFK-tól, de cikkünk megjelenéséig nem érkezett válasz.

A buszok mellett csak taxik, kerékpárok és motorok járhatnának itt, de sok autós többkereszteződésnyit hajt a buszsávban Forrás: MTI/Honéczy Barnabás

Így sajnos azt sem tudhattuk meg, üzemel-e még ez egyetlen olyan kamera a városban, amely a tilos jelzésen áthajtókat örökíti meg. A Hermina út és a Kacsóh Pongrácz út kereszteződésében lakó doboz korábban automatikusan lefilmezte azokat, akik a pirosra váltó lámpán még megpróbáltak átcsúszni, és már hozta is a postás a több tízezres csekket. Bár erről sem kaptunk most hivatalos állásfoglalást, az eddigi nyilatkozatok alapján ma még biztosan nem működik fix traffipax a fővárosban, az M1–M7-es bevezető felől a Budaörsi úton érkezőket fogadó ősrégi dobozt is jó ideje kiszuperálták már.

És mi lesz a lopott autók felismerésével?

Sokan ösztönösen rálépnek a fékre, és elveszik a fülükről a telefont, amikor autópályán vagy autóúton meglátnak egy-egy kamerát vagy matrica-ellenőrző autót (ezek a teherautók e-útdíja miatt fő- és mellékutakon is előfordulhatnak), de ezek nem büntethetnek gyorshajtásért vagy bármilyen egyéb szabálytalanságért, az csakis a rendőrség hatásköre. Van azonban egy másik felhasználási lehetőségük is a rendszámfelismerő kameráknak: megfelelő adatbázishoz kapcsolódva felismerik a lopott autókat. Erre nyilván nem alkalmasak a matrica-ellenőrző rendszerek, de ami rossz hír, az új szupertraffipaxok sem, ám a rendőrség ígérete szerint idővel hozzákapcsolják őket a lopott járművek adatbázisához.

Segíthetnek az autólopások felderítésében is a térfigyelők, de önmagukban nem vezetnek nyomra. Más a helyzet, ha látják például a tolvajok kísérőautójának a rendszámát Forrás: Marton Szilvia - Origo

Az sem örömteli, hogy a Totem néven emlegetett, kifejezetten a lopott autók kiszűrésére tervezett, hordozható kameraoszlop évek alatt csak a tesztelés fázisáig jutott el, az egyetlen prototípust ma a XIX. kerületi önkormányzat üzemelteti. Kezdenek viszont elterjedni a villanyoszlopra felszerelhető rendszámfelismerő kamerák, ilyenek segítenek például a lopott autók kiszűrésében Gyöngyös környékén és a Csepel-szigeten is. A rendszerek közös vonása, hogy mindegyiket önkormányzatok üzemeltetik, és az autóvadászok is önköltségen dolgoznak, a rendőrség csak a felderítést végzi.