Hiába keresi majd a 95-ös benzint

ILLUSTRATION GAS STATION PETROL ROAD TRAVEL CLOSE-UP HORIZONTAL
E10 üzemanyag
A pump serving alternative E10 fuel at a petrol station in Bremerhaven on August 31, 2011. AFP PHOTO / PATRIK STOLLARZ
Vágólapra másolva!
Már megjelent néhány kúton, de idén biztos nem lesz egyeduralkodó az E10-es, azaz a 10 százalékban bioetanolt tartalmazó benzin, mert Magyarország még a mostani üzemanyagfajtákkal is teljesíti az uniós határértékeket. Ha nálunk is kötelezően elterjed a hírhedt biobenzin, kezdhetnek aggódni a régebbi autók tulajdonosai. 
Vágólapra másolva!
Ma akár 5 százalék etanolt is tartalmazhat a benzin, mégsem E5 néven emlegetik. Kétszeres etanoltartalomnál már más a helyzet, kötelező az E10 felirat Forrás: AFP/Patrik Stollarz

Időről időre felröppen a hír, hogy a külföldön hevesen ellenzett E10 nálunk is kiszorítja a 95-ös ólommentes benzint, a hazai járműpark második legnépszerűbb üzemanyagát (gázolajból fogy a legtöbb). Nos, ez ebben a formában még nem igaz. Bár megjelent az E10, nálunk még nincs napirenden a kötelező bevezetése, tudtuk meg a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) sajtóreferensétől. A 95-ös benzin és a gázolaj mellett árusított biodízellel, illetve az E85-tel és a benzinbe bekevert 5 százaléknyi bioetanollal (E5) teljesíthetőnek tűnik az unió felé vállalt 10%-os biokomponens-arány. Egyelőre.

A környezetvédők sem rajonganak az etanolért

A kezdeti határtalan lelkesedés után, a 2000-es évek végén az EU jogalkotói is ráébredtek, hogy nem kell mindenáron zöldíteni az üzemanyagokat. Az első generációs, azaz termesztett növényből (mifelénk elsősorban kukoricából) kinyert bioetanol szén-dioxid-mérlege ugyan semleges, de az előállításnál és a szállításnál többletszennyezés keletkezik, ráadásul a tisztább kipufogógázhoz magasabb fogyasztás társul. Külön baj, hogy az üzemanyagként hasznosított növények gyakran az élelmiszerek rovására foglalnak termőterületet, ezért aztán sok környezetvédő tiltakozik a bioetanol térnyerése ellen.

A Greenpeace aktivistái takarékosabb autókat követelnek a szerintük a légkört károsító E10-es helyett. Valójában az a baj a bioüzemanyagokkal, hogy felverhetik az élelmiszerek árát Forrás: AFP/John Macdougall

Leginkább persze az egyszeri autós méltatlankodhatna joggal, ha csak úgy rá akarnák kényszeríteni az E10-est. Németországban és Ausztriában évek óta áll a bál, mert sok töltőállomáson 95-ös benzin helyett már csak E10-est árulnak. Sok gyanútlan ember járt pórul, mert tájékoztatás hiányában ilyet tankolt, vagy épp nem tudta, hogy az autója képes-e károsodás nélkül etanolos benzinnel működni. Ausztriában például még a hivatalos állami járműlistáról is kiderült, hogy hibás, így aztán sok, általában tíz év feletti kocsi benzinmotorjában okozott bajt az E10.

A régi motorok nem bírják az alkoholt

A fiatalabb járműveknél a gyártók már figyelembe vették a biohajtóanyagok térhódítását, és újabban etanolra felkészített motorokkal, pontosabban üzemanyag-ellátó rendszerekkel álltak elő. Persze ezek is csak a mértékletes szeszelést bírják, 10 százalék alatti alkoholaránnyal. Viszont a régebbi, általában a 2000-es évek közepe előtt készült motorokban már az E10-es is bajt okozhat, rendszerint a tömítések és az összekötőelemek, szóval filléres, ám csak a legritkább esetben olcsón cserélhető alkatrészek mennek tönkre.

Az újabb autók bírják az E10-est, de a 85 százalékban etanolos benzinhez (E85) már átalakítószett kell. Akkor viszont nő a teljesítmény a magasabb oktánszám miatt Forrás: Origo

De milyen mellékhatásai vannak a szesznek? A gumi és a műanyag elporlad vagy elkopik, a fém pedig oxidálódik. Jobb eset, ha csak a tank aljára rakódott szennyezőanyag oldódik ki, és megússzuk az eltömődött benzinszűrő cseréjével, de nem ritkán a komplett befecskendező-rendszert is hazavágja a gyári szabványtól eltérő üzemanyag rendszeres használata. Fontos tisztázni, hogy néhány alkalmi tankolás azért belefér, tehát a szükség törvényt bonthat. Nyugodtan töltsön tehát bárki E10-est, ha éppen Németországban autózik, és nincs más lehetősége.

Csak az E10-es kitáblázására van új rendelet

Pánikra idén még nincs ok, és remélhetőleg akkor sem lesz, ha 2016. január 1-jén nálunk is életbe lépnek a ma még nem nyilvános változások. Április elején megjelent a Magyar Közlönyben egy minisztériumi rendelet, eszerint figyelemfelkeltően ki kell táblázni a kutakon a biokomponesek arányát. Az NFM úgy tájékoztatta az Origót, hogy a következő hetekben kezdi meg az egyeztetéseket a szakmai szervezetekkel. Maga az E10-es üzemanyag egyébként 2010 óta Magyarországon is szabványos, de egyelőre csak néhány kisebb kúton kapható.

Franciaországban egyszerű zöld sávban, SP95-E10 néven táblázták ki az új üzemanyagot. Sok autósnak kevés volt ennyi tájékoztatás Forrás: AFP/Eric Piermont

A Magyar Ásványolaj-szövetség üdvözölné a minisztériumi megkeresést, hogy felsorakoztathassa a szakmai érveit az E10-ügyben, és az autóforgalmazói oldalon is felkészülten várják az új üzemanyagot, többek között típuslistával, illetve személyes tanácsadással. „Az új törvény előírásait követve készséggel tájékoztatjuk az autósokat a benzinkutakon” – válaszolták kérdésünkre az üzemanyag-forgalmazók, tehát elvileg minimálisra lehet csökkenteni a téves tankolások esélyét.

Lehetőség lesz, vagy kötelezővé teszik?

Jövő év elejéig biztosan nem váltja ki kötelezően az E10-es a 95-ös benzint Magyarországon, de most még csupa kérdőjel a folytatás. Figyelembe kell venniük a döntéshozóknak, hogy a nyugati példákkal ellentétben nálunk jóval tíz év feletti az autópark átlagéletkora, vagyis rengeteg kocsi lenne kényes az új üzemanyagra. Ha a 95-ös, már hosszú évek óta eleve 5%-os etanoltartalmú benzint mégis kiüti az E10, a nemzetközi tapasztalatok alapján borítékolhatók a meghibásodások.

Százhalombatta, kőolaj-finomító. Az is célja az etanolos benzin bevezetésének, hogy csökkenjen a kőolajfüggőség Forrás: MTI/Máthé Zoltán

Akkor viszont, ha nem kötelezően, hanem csak lehetőségként lesz tankolható, nincs mitől tartani, hiszen mindenki azt tölt a kocsijába, amit szeretne, és amiről ideális esetben tájékozódott. Más kérdés, hogy a literenkénti ár alaposan belezavarhat a képbe, ez főleg a jövedékiadó-kedvezményen múlhat. Ha az E10-es érezhetően olcsóbb lesz a 95-ös benzinnél, ahogy Németországban is, akkor az alig 1,5-3 százalékos többletfogyasztás mellett sokan átállnak rá – akár régi autókkal is, lesz, ami lesz.

Nagy reményekkel indult az E85-ös

Az E10-ügy kapcsán érdemes áttekinteni a magyarországi bioüzemanyag-helyzetet, a múlt ugyanis sok tanulsággal szolgál. Hivatalosan 100%-os tisztaságú etanol sehol sem tankolható, biodízelből statisztikailag értékelhetetlen mennyiség fogy, így a benzinkutakon kapható legzöldebb üzemanyag ma az E85. Ez legalább 70, legfeljebb 85 térfogatszázaléknyit tartalmaz a növényi eredetű, szén-dioxid-semleges párlatból. Bő egy évtizede még úgy tűnt, jó megoldás lesz az E85, de a világon sehol sem lett kiemelkedően népszerű, csak Svédországban és a cukornádban gazdag Brazíliában.

Svédországban az autópark több mint ötöde már E85-tel jár, de más európai országokban messze nem értek el ekkora arányt. Nálunk az adóemelés óta drasztikusan csökkent a népszerűsége Forrás: Origo

Pedig szépen indult nálunk is a karrierje: 2004-ben még alig 0,4 százalékos arányban fogyott, 2009-ben viszont már az 5 százalékot súrolta a piaci részesedése az összes üzemanyag között. Ekkor még teljes adókedvezmény járt a benzin fűtőértékének alig 80 százalékát tudó, de magasabb oktánszámú E85-ösre. Egyre többen szereltek be meglévő autójukba átépítőkészletet, sőt, az új kocsiknál is megélénkült kissé a kettős üzemű, Flexifuel ökomodellek kereslete, hiszen eleinte sokat lehetett spórolni velük. Fontos leszögezni, hogy sem az új, sem a régebbi kocsik nem alkalmasak arra, hogy átalakítás nélkül tartósan E85-tel működjenek.

Az etanol sorsáról újra a jövedéki adó dönt

2011 nyarán aztán 40 forint/literes adót vetett ki rá az állam, amit év végére 70 forintra emelt – állítólag egy új EU-direktíva miatt. Így a korábbi, literenként 100 forintos árelőny rövid időn belül elolvadt, ami meg is látszott a 2012-es mutatókban: az E85 forgalma több mint 80 százalékkal csökkent, a piaci részesedése pedig 1 százalék alá esett vissza. Ma literenként 50-60 forinttal olcsóbb az E85 a benzinnél, viszont 15-25 százalékkal többet fogyaszt belőle az autó, úgyhogy nem éri meg.

Villanyautót nem lehet ugyan tölteni a budaörsi Agip-kúton, minden más alternatív üzemanyagot viszont igen. E85-öst alig vesz valaki, az autógáz (LPG) stagnál, a metángáz (CNG) növekedését pedig a hiányos infrastruktúra akadályozza – erre is kivetettek már jövedéki adót Fotó: Kismartoni András - Origo

Az adóztatás óta folyamatosan csökken a bioetanol szerepe, a friss belföldi adatok szerint már csak 0,6%-os részt hasít ki magának a teljes üzemanyag-forgalomból, és januárban 600 ezer liter után folyt be jövedéki adó a NAV-hoz. Ezzel szemben a hagyományos benzinből 120, a gázolajból 241 millió liter fogyott az év első hónapjában. Csak az államon múlik, hogy ügyesebben fel tudja-e futtatni az E10-es keresletét - remélhetőleg úgy, hogy olcsóvá teszi, nem pedig kötelezővé.