Határidőt szabott meg az EU a Volkswagennek

Volkswagen, VW, CO2, szén-dioxid
Greenpeace activists demonstrate at the entrance to the Volkswagen (VW) plant in Wolfsburg, central Germany, on November 9, 2015. Germany's consumers association wants auto giant Volkswagen to offer vouchers as a form of compensation to German customers affected by the massive pollution cheating scandal. VW is engulfed in a massive pollution scandal that has so far centred on so-called defeat devices, sophisticated software fitted into diesel engines to skew the results of tests for nitrogen oxide emissions. But the embattled auto giant said an internal probe had uncovered "inconsistencies" on carbon emissions as well, affecting not only diesel engines but petrol engines, too. AFP PHOTO / DPA / PETER STEFFEN +++ GERMANY OUT +++
Vágólapra másolva!
10 napot kapott a német autógyártó, hogy elárulja a részleteket a fogyasztási adatok manipulálásával kapcsolatban.
Vágólapra másolva!

A Wall Street Journal értesülése alapján az Európai Unióban lassan kezd fogyni a türelem a Volkswagen irányában, amit jól mutat, hogy 10 napos határidőt szabtak meg a cégnek a fogyasztás-ügy részleteinek feltárására. Mint ismeretes, a Volkswagen a múlt héten ismerte el, hogy

800 ezer Európában értékesített autó esetében kisebb szén-dioxid kibocsátást és fogyasztás adott meg,

mint amire az európai mérési szabvány alapján jogosult lett volna. Ebben az ügyben már nem csak dízelmotoros autók, hanem az 1,4-es, 150 lóerős, hengerlekapcsolásra képes benzinesek is érintettek.

Greenpeace aktivisták a Volkswagen wolfsburgi központjánál november 9-én Forrás: AFP/Peter Steffen

A Bild am Sonntag lap szerint Volkswagen mérnökei bevallották, hogy azért csaltak a szén-dioxid kibocsátási és fogyasztásértékekkel, mert egyébként nagyon nehéz lett volna elérni a korábbi vezérigazgató, Martin Winterkorn által kitűzött célokat. A Bild arról számolt be, hogy Martin Winterkorn 2012-ben jelentette be, hogy a Volkswagen flottakibocsátását 2015-ig 30 százalékkal fogják csökkenteni.

A mérnökök állítólag nem merték megmondani a főnöknek, hogy ezt csak csalással fogják tudni teljesíteni.

Végül túlfújt gumikkal értek el a valósnál kisebb fogyasztást a méréseken, és azzal, hogy a motorolajat gázolajjal keverték, amitől simábban járt a motor és kevesebbet fogyasztott.

Ez az ügy még súlyosabb, mint a szeptemberi, nitrogén-oxid kibocsátás miatt kirobbant botrány, mivel a legfontosabb európai piacokon (Németország, Franciaország, Egyesült Királyság) a gépjárművek adóját a szén-dioxid kibocsátás alapján számolják ki.

Az Európai Unió klíma- és energiaügyi biztosa, Miguel Arias Canete levelet írt Matthias Müllernek, a Volkswagen vezérigazgatójának, amelyben a következő kérdésekre vár választ 10 napon belül:

  • pontosan hány autót és mely modelleket érint a fogyasztási értékek manipulációja
  • mennyivel kisebb kibocsátást/fogyasztást vallottak be a valósnál
  • mikorra várható a helyes kibocsátási és fogyasztási értékek közzététele

A Volkswagen már a múlt héten bejelentette, hogy az ügyfelektől átvállalja azt az adókülönbözetet, amivel a kisebb szén-dioxid kibocsátási adatok miatt megrövidítették a különböző államok költségvetését. Emiatt további 2 milliárd eurót különítettek el a dízelbotrány kezelésére korábban elkülönített 6,7 milliárd euró mellé. Az elemzők szerint azonban a kár összege ennél jóval nagyobb összegre, akár 35 milliárd euróra is rúghat.