Már tudjuk, hogy hogyan csalt a Volkswagen az amerikai emissziós méréseken. Az EA189 jelű motorcsaládból összesen bő 11 millió darab érintett, ezeket egy most még nem tisztázott ütemterv szerint vissza fogják hívni a szervizekbe.
A gond nem a motorban, hanem annak vezérlőszoftverében van, amely felismeri a szabványos laborméréseket, és ekkor a nitrogén-oxid kibocsátást a határérték alatti szintre szorítja vissza, viszont valós használatnál ennek a többszörösét engedi. A szoftvert a Bosch készítette belső, tesztelési használatra, a Volkswagen azonban az ajánlásuk ellenére a sorozatgyártásban is ezt alkalmazta.
A trükkös szoftver miatt az AdBlue-adalékos kipufogógáz-kezelő rendszert is kihagyhatták az autókból, amivel járművenként nagyjából 300 eurót spóroltak. Viszont az így nyert 3,3 milliárd euró eltörpül amellett, amennyibe az egész botrány kerülni fog. A vállalat már most félretett 6,5 milliárd eurót (kb. 2025 milliárd forint) a várható költségekre és büntetésekre, ám könnyen lehet, hogy ez nagyon kevés lesz.
A Credit Suisse svájci befektetési bank elemzései szerint a legrosszabb esetben 78 milliárd euró (kb. 24300 milliárd forint) is lehet a dízel-ügy végszámlája. Csak az arányok kedvéért: ez egy akkora összeg, mint Magyarország 10 havi költségvetése, valamint a hétszerese a Volkswagen-csoport 2014-es nettó nyereségének.
A legóvatosabb előrejelzésük se sokkal jobb, ez esetben 23 milliárd eurót (kb. 7166 milliárd forint) emésztene fel a világ legnagyobb autógyártójának a botrány rendezése. Ezek az összegek a szakértők szerint már a Volkswagen-csoport jövőjét is veszélybe sodorhatják.
Több országban már betiltották bizonyos Euro 5-ös Volkswagen dízel modellek forgalmazását, nem is beszélve a komoly presztízsveszteségről, amely a jövőbeli vásárlók döntését alapvetően befolyásolhatja. A Credit Suisse szerint mindenképp szükség lesz egy tőkeinjekcióra, akár hitelek árán is, hogy pénzügyileg stabil helyzetben maradhasson a Volkswagen.