Gigadugóval várja Budapest a karácsonyi rohamot

dugó kolossy
Vágólapra másolva!
A fővárosban mostanában a szokásosnál is többet szenvedtek az autósok, és még fognak egy ideig a masszív torlódások miatt. Bemutatjuk, hol miért sűrűsödik be a forgalom, és adunk néhány dugóhúzó tippet.
Vágólapra másolva!
Az építkezések kezdetén jól láthatóak voltak a sárga felfestések, de mára sok helyen megkoptak, és a kacskaringós sávok sok autóst nagy kihívás elé állítanak Forrás: MTI/Marjai János

Oda Buda - szembesülünk a reménytelen helyzettel több mint egy éve. A Duna jobb partja az infrastrukturális BKK-fejlesztések, felújítások, csatornaépítések és átalakítások miatt lényegében járhatatlanná vált. Főleg a neuralgikus pontokon, például

a 2016. májusára ígért, teljes rekonstrukción áteső Széll Kálmán tér közelében kritikus a helyzet,

de ugyanez van a december végi határidejű fonódóvillamos-projekt miatt a Margit híd budai hídfőjétől északra és délre.

Mindent felborít a villamosépítés

Utóbbi beruházás részeként a III. kerületi Bécsi út a Vörösvári útig is fel van túrva, a Kiscelli úttól befelé csúcsidőben reménytelen az előrejutás. A Szépvölgyi út alsó szakasza, ahol az elmúlt két hónapban ugyancsak túrtak az alámosott úttest miatt, legalább már újra járható, bár ez egyelőre annyit jelent, hogy a hegyről jobbra kanyarodók hamarabb érik el az összefüggő dugót.

Már csak emlék a 4-6-os villamosvonal felújítása a Margit körúton. Ám amióta átprogramozták a lámpákat, és nincs zöldhullám, még lassabban halad a forgalom, igaz, pár perccel rövidebb lett a villamosok menetideje Fotó: Polyák Attila - Origo

Rögtönzött kerülőkkel sem igazán lehet haladni. A buszsávok sok helyen megszűntek, így a BKK-járművek és a sárga taxik vezetői is kénytelenek birkatürelemmel kibekkelni a lámpáknál két-három extraciklust, meg végignézni a szerencsétlenkedő autóstársakat, ahogyan elvétik a terelősávokat s próbálnak korrigálni, további forgalmi akadályt képezve. És már azt is

szinte mindenki rezzenéstelen arccal tűri, amikor beleszalad egy munkagép manőverezésébe,

újabb értékes perceket és idegsejteket veszítve ezzel.

Mozdulatlan kocsisor a Lajos utcában. Általában akkor beszélünk városi dugóról, ha az átlagsebesség tartósan 15 km/h alá csökken Fotó: Polyák Attila - Origo

Öröm az ürömben, hogy a Clark Ádám téren a Lánchíd villamosalagútjának átépítése legalább nem csökkenti a sávok számát, a körforgalom és a beletorkolló utak mind 2×1 sávosak maradtak. A belvárost a Móricz Zsigmond körtér felől közelítve sem sokkal jobb a helyzet, ott éppen közműépítés miatt szűnt meg ideiglenesen a Bartók Béla út Gellért tér felé vezető oldala. Így aztán a vele párhuzamosan futó Budafoki út elején, a Bertalan Lajos utcától a Szabadság híd felé egyirányúsított pár száz méteren is dugóval kell számolni még pár hétig.

Miért mindent egyszerre?

Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes szeptemberi interjúnkban azzal indokolta a kialakult helyzetet, hogy Buda centrumában, az építkezések környékén nincsenek alternatív útvonalak. A munkák zöme a fonódó villamoshoz kapcsolódik, aminek decemberre el kell készülnie ahhoz, hogy ne kerüljön veszélybe az uniós támogatás (a projekt összköltsége 17,5 milliárd forint).

A főpolgármester-helyettes azt ígérte, hogy a BKK szigorúbban számon fogja kérni az útépítések kivitelezőin a terelőutak felfestését és kitáblázását, idén pedig a forgalom minimális zavarása mellett újítják fel az Árpád-híd dilatációinak javítását. Bár az augusztusi heves esők miatt sok munkával megcsúsztak a kivitelezők, a végső átadás határidejét tartaniuk kell.

Dráma a sztrádák bevezetőjén

Nem sokkal jobb a helyzet a Budaörsi út M1-M7 felé eső szakaszán, ahol a Kelenföldi pályaudvar-M4 metró csomópont és a leendő új buszterminál részeként P+R parkoló épül 2016 áprilisáig. Ez az Etele tér környékére tervezettekkel együtt összesen 1500 férőhelyes lesz. Az épülő lehajtók miatt az ország legforgalmasabb sztrádaszakasza,

az M1-M7 bevezető most úgy fest, mint egy ellenőrzési pont egy katonai övezetben.

Befelé és kifelé egyaránt túlterhelt, a pont az i-re a Budaörsi út teljes hosszán, a BAH-csomópontig tartó felbontás, ezt november 24-ig fejezik be.

Egy évvel ezelőtt így festett az M1-M7 bevezető, az egykori Osztapenkó-szobor környékén. Mára részben elkészült az aluljáró, de a sávelhúzás és az örökös dugó maradt Forrás: MTI/Máthé Zoltán

Az M3-as, M5-ös és M7-es autópálya bevezető szakaszain is útépítők dolgoznak, mindenütt középső betonkorlát vagy erősebb szalagkorlát épül, hogy balesetnél véletlenül se tudjanak a járművek (főleg teherautók) szembejövők térfelén landolni. Az M3-asra új fényvisszaverőket is terveznek, de épp ezen van most a legnagyobb torlódás:

az ország egyik legforgalmasabb sztrádaszakaszán napi 80 ezer jármű jár.

Elvileg még október végére mindhárom bevezetőn lezárulnak a sávelhúzással járó, EU-s finanszírozású fejlesztések.

A IX. kerületi Közraktár utcában a Bálna előtt is szűkület lassítja az előrejutást, és a délkeleti városrészek közötti átjárásban fontos szerepet játszó Sibrik Miklós úti felüljáró felújítása sincsen készen. Ezen felül a 2017-es Úszó EB rendezésének apropóján már lezárták a Dagály uszoda előtti útszakaszt, ami legalább az Árpád hídon át Budára igyekvők egy részét elvezette, meg a pesti rakpart felé is lehetett használni.

Jövőre repeta a fekete levesből

A Nagykörúton a Mester utca és a Rákóczi tér között láthatunk még - olykor valóban serényen dolgozó - útépítőket, s ugyanez a kép fogadja az autósokat a IV., a X. és a XVIII. kerület egyes részein. Aki netán abban a hitben ringatná magát, hogy 2016 tavaszára minden elkészül és akadálytalanul haladhat keresztül-kasul a városban, ne tegye.

Ha megkezdődik a 3-as metró felújítása, új buszsávokat kell kijelölni, és borítékolhatók az újabb torlódások Forrás: MTI/Máthé Zoltán

Buda ugyan felszabadul, a pesti észak-déli tengelyen azonban megkezdődik a 3-as metróvonal infrastrukturális felújítása, ami legalább 2018 végéig cincálja a városlakók és az átutazók idegeit. 150 pótlóbusz jelenik majd meg a részben leszűkített, illetve ideiglenes buszsávokon üzemeltetett M3 vonal feletti úthálózaton, azaz az Üllői út-Kiskörút-Váci út tengelyen...

Hogyan védekezhetünk?

Kézenfekvő a válasz: úgy, hogy nem autóval indulunk útnak. Erre nem részletezünk sok szót, nyilvánvalóak gyaloglás-tömegközlekedés kombináció előnyei és hátrányai. Feltűnő, hogy a nyugati trendeket követve Budapesten is megkezdték lassan a belváros forgalomcsillapítását, és a kerékpározást is ösztönzik bicikliutakkal, forgalommal is szemben bejárható egyirányú utcákkal (csak ott, ahol tábla jelöli), Bubival, szabadon használható buszsávokkal.

Fő alternatíva: kerékpár. Az érdekképviseletek több kerékpárutat szorgalmaznak, többek közt a Lánchídon is, ha megvalósul a régóta halogatott felújítás Fotó: MTI/Balogh Zoltán

Természetesen a motorozás is alternatíva, de az egyéni közlekedési formák közül továbbra is az autó a legnépszerűbb, egész évben használható közlekedési eszköz. Érdemes hát előre gondolkodni, mikor és merre van esély haladni, és használni a technika legújabb vívmányait.

Waze, az elmúlt évek slágere

De hol nyerhetünk egérutat, ha dugóba kerülünk? Alapszabály, hogyha van navigáció, bátran kanyarodjunk le az ismeretlen, de legalább átjárható kisutcák felé. Miután a programok egyik lényege, hogy a felhasználó aktuális pozíciójától számítja az útvonalat, és menet közben is tud módosítani, néhány újratervezéssel folyamatosan célirányosan lehet haladni. A jobb készülékek a TMC-jelek (útinformációs szolgáltatás) alapján eleve kerülőutakon indítanak el.

Egy olcsó, filléres navigáció is segít kerülőt találni, csak merjünk letérni a beállt főútról Forrás: NNG

Még jobb, ha a Waze alkalmazás kalauzol. A felhasználók által frissített élő forgalmi helyzet alapján működő, okostelefonon futtatható program színekkel és átlagsebességgel jelöli a gócpontokat, terhelt szakaszokat. A program ingyen letölthető, de aki nem akar ilyennel vesződni, legalább próbálja ki a Google Maps hasonló tudású navigációs funkcióját.

A Google Maps forgalmi infóit bekapcsolva rögtön leolvasható, milyen gyorsan halad a kocsisor Forrás: Google

Mindkettő ugyanazt a térképadatbázist használja (már csak a közös tulajdonos miatt is), s most már a Waze adatai is megjelennek a Google Mapsen, ízlés dolga, ki melyiket választja. Dugó ellen nincs jobb gyógyír a Waze rendszerénél, bár a Google Mapshez hasonlóan

sokszor indokolatlan kerülőkkel tervez a néha-néha üres városban is.

Más valósidejű dugókerülő alkalmazást is lehet választani, ilyen például az Egérút.

Humoros nevű rendőrapp segít

Persze navigáció nélkül is van élet. A rendőrség RUTIN - rendőrségi útinformáció - elnevezésű okostelefonos alkalmazása a pillanatnyi állapotokat tükrözi: főleg baleseteket jelöl, megbízható infókat tartalmaz, és értesít a legfrissebb történésekről. Navigálni azonban nem tud, akárcsak a katasztrófavédelem által kifejlesztett VÉSZ - Vészhelyzeti Értesítési Szolgáltatás, ami inkább országos infókban erős.

A baleseteket rögtön a helyszínelő rendőrök felviszik az adatbázisba, e téren igen naprakész. Érdemes lenne a felhasználói adatokkal kombinálni Fotó: Origo

Az előre gondolkodóknak Budapesten belül leginkább a BKK útinformációs rendszere ajánlható: a lezárások időtartama mellett azok jellegéről is ad némi felvilágosítást, de értesítést nem küld. Útközben elég ezt is elég macerás használni, indulás előtt azonban érdemes átfutni. Sajnos egy másik érdekes kezdeményezés, a fontos kereszteződések kamerás képeit online közvetítő UTV lényegében elhalt, főleg a finanszírozás hiánya miatt.

A BKK információs térképe is a Waze jelentéseire épül Forrás: Budapesti Közlekedési Központ

Van viszont egy új szolgáltatás, amit azok az autósok használhatnak, akik már útnak indultak:

a BKK rendszámfigyelő kamerák képe alapján figyeli a forgalom ritmusát,

és megmondja, hány perc alatt lehet eljutni a belvárosba vagy a hidakhoz. Ilyen út fölé szerelt változó jelzésképű (VJT) kijelző működik az M1-M7 bevezetőn, a Ferihegyi gyorsforgalmi úton és a Szilágyi Erzsébet fasorban is. Ezek később a P+R parkolók szabad helyeinek számát is kiírják.

Egy új extra, a dugóasszisztens

A legújabb autókban, mint például a nyáron bemutatott Audi A4-esben új vezetéstámogató rendszer jelent meg, maguktól mennek a sorral. Ez teljesen automatizált vezetést jelent, a kocsi a gázt, a féket és a kormányt is önállóan kezeli 65 km/h sebességig: követi az előtte haladó autót, és természetesen a sávokhoz is igazodik, betartva a sebességhatárokat. Akkor kell a vezetőnek visszavennie az irányítást, ha üres lesz az út, vagy, ha erős kanyarhoz ér.

Régimódi megoldások

Más mentőöve is van annak, aki nem akar kütyükkel bajlódni: a legtöbb autóban van olyan rádió, ami tudja a TMC (traffic message channel) funkciót. A TA gomb benyomásával bármely rádióállomás, illetve hanghordozó hallgatása közben a környéken aktuális figyelmeztetéseket lehet nyomon követni. Ha van valami forgalmi infó, azt automatikusan és hangosan sugározza a szolgáltatás, majd visszakapcsol a korábbi rádiócsatornára vagy a folytatja a zeneszámot.

Régebbi rádiókban is ott a közlekedési infó (TA) gomb. A Fővinform és az Útinform TMC-jeleit a Petőfi rádió sugározza, más adót vagy zeneforrást hallgatva is erre váltanak a készülékek Forrás: VDO

Kőkorszaki megoldásnak tűnik, de egyáltalán nem haszontalan rendszeresíteni a kocsiba egy részletes várostérképet. Sokat segíthet, ha váratlan akadály áll az útba, és nem tudjuk, milyen alternatív utcákon érhetjük el a célunkat. Ez az ősrégi megoldás ráadásul sosem merül vagy fagy le, és adatforgalmat sem generál.

Nem csak a nagy építkezések befejezésével, hanem

a dugódíj bevezetésével is változás várható Budapest forgalmában.

Tarlós István még nem nyilatkozott a bevezetés időpontjáról, de az Európai Unió már világossá tette, hogy Budapestnek legkésőbb 2016 végéig teljesítenie kell a 4-es metró támogatásért tett vállalását. Kétféle tervet lebegtettek meg, az egyik egy évi 5000 forint körüli Budapest-matrica lenne, a másik egy külön fizetős belvárosi zónát is kijelölne.