Húszmillióért kelt el a legalattomosabb francia autó

Renault 5 Turbo
Vágólapra másolva!
A 80-as évek egyik legvadabb autója volt a Renault 5 Turbo, amelynek egy szép példányáért 72 ezer dollárt fizettek ki Amerikában. A kocsit igazi kihívás vezetni, mivel nagyon könnyű megpördülni vele.
Vágólapra másolva!

Az 1980-ban bemutatott Renault 5 Turbo alaposan különbözött az átlagos, fronthajtású és orrmotoros forró ferdehátúaktól, mivel a francia gyártó nem csak egy erős motort tett a kis karosszériába, hanem az egész alapkoncepciót megváltoztatta. A motort a hátsó ülések helyére tette, elsőből hátsókerék-hajtásúvá alakította a kisautót, és a hátsó sárvédőket is kiszélesítette.

Forrás: Ebay

A szériagyártás célja eleinte az volt, hogy homologizálják a versenyváltozatot, amivel Ferjáncz Attila is versenyzett 1981 és 1985 között. A legsikeresebb magyar raliversenyző pont egy ilyen autóval érte el pályafutása legnagyobb sikerét 1981-ben, az Európa-bajnoki harmadik helyezést, pedig az Rothmans-kék színben pompázó Turbót csak év közben kapták meg, emiatt néhány versenyt a korábbi autójukkal, egy Renault 5 Alpine-nal futották abban az évben.

Forrás: Ebay

Az 1,4-es turbómotor Ferjáncz Turbójában 200 lóerőt adott le, de a képeken látható utcai változat is csak 40 lóerővel gyengébb ennél. Ekkora erő már bőven elég egy 970 kilogrammos autó mozgatásához, de a vezető képességeit nem is az erő megzabolázása, inkább a rövid tengelytáv és a hátsókerék-meghajtás trükkös kombinációja tette próbára. A 400 darabos rali homologizációs széria után kezdték el gyártani a 2-es változatot, amelyben sok alumínium alkatrészt olcsóbb, acél alkatrészek váltottak fel, de a 6,9 másodperces gyorsulás és a 200 km/h-s végsebesség azért így is meggyőző.

Forrás: Ebay

A képeken látható Renault 5 Turbót 72 ezer dollárért adta el a napokban 60 éves tulajdonosa Amerikában. Elsőre mellbevágó összegnek tűnik ez egy több mint 30 éves francia kisautóért, de érdemes tudni, hogy ebből a típusból mindössze 3526 darab készült, és egyet sem importáltak hivatalosan Amerikába, ráadásul ebben konkrét a példányban csak 101 ezer kilométert volt. A szakértők kiszúrhatják, hogy az elöl keskeny, hátul széles felnik nem a gyáriak, de az eredetiket is odaadta a tulaj a vételárért cserébe. Akárcsak a sárga fényű Cibié fényszórókat, amelyeket már régen hagyományos, fehér fényűekre cseréltek.

Forrás: Ebay

A kis középmotoros raliautó ötletét pár évvel később a Peugeot lenyúlta a Renault-tól, és elkészítette az összkerékhajtású 205 T16-ost. Aztán a Renault is visszanyúlt a hagyományokhoz, amikor a 2000-es évek elején bemutatta a Clio V6-ost, amelyben a nagy, háromliteres szívómotort a hátsó ülések helyére tették.