Nem ijed meg a tereptől – Jeep Renegade-menetpróba

Jeep Renegade
Vágólapra másolva!
Európában marginális a Jeep piaci részesedése, amin a Fiat tulajdonában lévő amerikai márka az új Renegade-del próbál változtatni. Két aduja van: az összetéveszthetetlen külső, és az, hogy valóban alkalmas terepjárásra.
Vágólapra másolva!
A feláras katonai matrica jól áll a Renegade-nek Fotó: Gulyás Péter

Mi ez, és mi az új benne?

A Renegade a Jeep új modellje, amivel Európa egyik legdinamikusabban növekvő kategóriájában, a kompakt szabadidő-autókéban szeretnének vevőket elhódítani a Skoda Yetitől, a Nissan Juke-tól, a Renault Capture-től, és az Opel Mokkától. Olasz-amerikai koprodukció eredménye: a Fiat kisautó platformját felhasználva Amerikában tervezték meg, de a Fiat 500X-szel közös üzemben, az olaszországi Melfiben gyártják. Bár ebben a kategóriában a vevők általában nem igénylik és nem is keresik a terepjáró képességet – ha fel tud állni az autó egy magas padkára, és télen is felmegy meredek garázsbeállón, az általában elég – a Jeepet azonban a neve kötelezi arra, hogy minden modelljébe belecsempésszen egy kicsit a legendás Willys Jeep tudásából. Ezt a lehető legokosabban oldották meg: az alapmodellek elsőkerék-meghajtásúak és inkább városi használatra valók, a drágább, 4x4-esek viszont komoly terepjárásra is alkalmasak, főleg a kifejezetten erre a célra kifejlesztett Trailhawk változat.

Egyedi és vonzó a forma, a hátsó lámpában lévő X a II. világháborús Willys Jeep benzinkannájára utal Fotó: Gulyás Péter

Hogy néz ki?

Idén egyetlen új autó formáján sem döbbentem meg annyira, mint a Renegede-én. Amikor a Genfi Autószalon előtt kijöttek az első hivatalos fotók percekig csak némán bámultam a monitorra, mert egyszerűen nem akartam elhinni, hogy a játékautónak kinéző újdonságot tényleg ebben a formában fogják gyártani. Élőben egy szemernyit sem csökken a Renagade által keltett hatás, jópofa, vidám formája láttán szinte mindenkinek önkéntelenül mosolyra húzódik a szája, a Nissan Juke-kal ellentétben itt úgy sikerült egyedi dizájnt alkotni, hogy hagyományos elemekből építkeztek, és még a márka hagyományait is ápolták. A trapéz kerékjárati ívek, a kerek fényszórók a köztük lévő, jellegzetes hétlyukú hűtőmaszkkal és a benzinkanna X-motívumának felhasználása mind-mind az eredeti, 1941-es Willys Jeepre utalnak, mégsem érezzük azt, hogy egy retró autót látnánk.

Jeep nem létezhet hétlyukú hűtőmaszk nélkül, kerek fényszórója rajta kívül azonban csak a Wranglernek van a márkán belül Fotó: Gulyás Péter

A 4,2 méteres hossz, az 1,8 méteres szélesség és a 2,57 méteres tengelytávolság a kis- és a kompakt autók közé helyezi a Renegade-et. Ez az a méret, ami már családi használatra is megfelelő, de még nem jelent gondot vele a manőverezés, parkolás. Kétféle nyitható tető közül lehet választani: az eltolható üvegtető mellett elérhető a különleges „My Sky” tető is, amelynek két műanyag panelje kivehető, és a csomagtartóban, az erre kialakított helyen tárolható.

Műszaki tartalom

A Renegade-nek nincs oka szégyenkezni a technikát illetően. Négy különböző felszereltségi szinttel (Sport, Longitude, Limited és Trailhawk), korszerű benzines és turbódízel motorokkal, hatfokozatú kézi, vagy kilencfokozatú automataváltóval, első- vagy összkerékhajtással lehet megrendelni. 4x4-es rendszerből kettőt is kínálnak hozzá: mindkettő automatikusan kapcsolja be a hátsó kereket a hajtásba, ha az elsők megcsúsznak, de a komolyabbat felezővel is ellátták, ami igazi ritkaság manapság, még a terepjárók között is. A Trailhawk technikai arzenálja azonban nem merül ki ennyiben: 205 mm-es a rugóútja és 210 mm-es hasmagassága, a lökhárítóit úgy alakították ki, hogy jobb terepszögeket (30 fokos első, 24 fokos középső, 34 fokos hátsó) biztosítsanak, fémlemezek védik az alját, az összkerékhajtása a normál változatok hó, homok és sár üzemmódja mellett még egy negyediket is kínál, amely sziklás terepre való. Aktív védelmi rendszerekkel is jól áll a Renegade: a menetstabilizálót borulásgátló funkcióval is ellátták, felárért a radaros, adaptív tempomattól a kormányrezgető sávtartó automatikán keresztül a ráfutásra figyelmeztető, fékezésre is képes asszisztens rendszerig minden kapható.

Háromféle méretű érintőképernyő lehet középen. Vidám formájú a beltér, de a műszakilag rokon Fiat 500X sokkal jobb minőségérzetet ad Fotó: Gulyás Péter

Milyen benne utazni?

Kis alapterületéhez képest meglepően tágas az utastér, ami főleg a nagy belmagasságnak és a szögletes, jó helykihasználású alapformának köszönhető. Akkora a fejtér, hogy akár kalapban is lehet vezetni, a magasra tett üléseken kényelmes pozícióban lehet ülni, és elölről a forgalmat is jól át lehet tekinteni, csak a vaskos A-oszlopok rontják le a kilátást. Egy hatalmas hibát elkövettek a tervezők: a klíma három tekerőgombja olyan nagyra sikerült, hogy a jobb oldali teljesen benyúlik az első utas lábterébe, emiatt ott kényelmetlen ülni, mert nyomja a térdet. A dupla padlós csomagtartó 351 literes befogadóképessége átlagos, pótkereket csak felárért tesznek alá, de aki terepezni akar, annak megéri áldozni rá.

Nem túl formázottak, de kényelmesek a magasra tett ülések. A magasból jól átlátni a forgalmat Fotó: Gulyás Péter

Nagyon feldobják a belteret a szinte minden zugban elrejtett gegek: a szélvédő sarkában egy Willys Jeep mászik az emelkedőn, a középső légbeömlő egy síszemüveget mintáz, a fényszórók sziluettje az ülések mellett a belső tükörben is megjelenik, a fordulatszámmérőn egy mesterséges sárfolt éktelenkedik. Menet közben az elöl-hátul független, MacPherson rendszerű futómű könnyen lép át a durvább úthibákon is, a rugózás kifejezetten kényelmes. A hátrányok között meg kell említeni, hogy a kétliteres Fiat dízelnél ma már vannak finomabban járó, csendesebb darabok is, és a szögletes forma a nagy külső tükrökkel nagy tempónál azért tud némi szélzajt generálni.

A masszív kapaszkodó is sejteti, hogy a Renegade nem ügyetlen terepen Fotó: Gulyás Péter

Milyen vezetni?

Vezetés közben látjuk a motorháztetőt magunk előtt, ami nemcsak a terepjárós érzést erősíti, de a manőverezést is megkönnyíti. Sajnos a menetpróbán csak a kétliteres, 140 lóerős dízelhez volt szerencsém, de aki vezette az elsőkerék-meghajtású, 120 lóerős 1,6-os dízelt, meg volt elégedve az erejével és a fogyasztásával is. A nagyobb Multijet kissé nyersen dolgozik, de a 350 Nm-es, alul jelentkező nyomatéka kellően dinamikussá teszi a másfél tonnás autót, a fogyasztása hét liter körül tarható. Magas építésmódja ellenére nem okoz kellemetlen meglepetést a Jeep a kanyarokban sem: enyhe dőléssel, de biztonságosan és jól uralhatóan veszi a fordulókat, a kormányzás nincs túlszervósítva, bár sok visszajelzéssel így sem szolgál.

A Trailhawk kivitel ennél nagyobb hasmagassággal rendelkezik, és a lökhárítói alkalmasabbak a terepezésre Fotó: Gulyás Péter

Terepre is kivittük a Renegade-eket: a mély sárral borított úton olyan könnyedséggel ment végig a nem Trailhawk változat is, mintha a világ legtermészetesebb dolga lett volna, a dombos tereppályán a siratófal és a köves terepen történő ereszkedés sem kottyant meg neki. Terepezni az automataváltós alkalmasabb lehet, mert egyrészt nem égeti le az ember a kuplungot, másrészt meglepő módon csak ahhoz jár lejtmenet-vezérlő. Közúton azonban bevált a hatfokozatú kézi váltó is, mert pontosabb és jobb váltási érzetet ad, mint amit a Fiat váltóktól az utóbbi években megszoktunk.

Olyan, mint egy felnagyított játékautó, a formájával és a színével is kitűnik a szürke tömegből Fotó: Gulyás Péter

Megéri az árát?

A Renegade belépő ára 5,25 millió forint a vérszegénynek tűnő, 110 lóerős, 1,6-os szívó benzinmotorral, míg a 170 lőerős dízellel szerelt Trailhawk csúcskivitel 9,45 millió forinttól érhető el. A legnépszerűbbnek ígérkező, közepes felszereltségű 1,6-os dízelért 6,65 milliót kérnek, a legolcsóbb 4x4-es változat a kétliteres dízellel ennél egymillióval drágább. Renault Capture-t 3,85 milliótól, Nissan Juke-ot már 4,15 milliótól, Opel Mokkát és Skoda Yetit ötmilliótól lehet venni, csak a Mini Countryman drágább, ami 6,5 milliótól indul. A Jeep Renegade vonzereje a formájában és a terepjáró képességeiben rejlik, ilyen kombinációt rajta kívül jelenleg senki sem kínál a kategóriában, amíg az esztergomi gyártású új Suzuki Vitara jövő tavasszal meg nem érkezik a kereskedésekbe.

Műszaki adatok – Jeep Renegade 2.0 Multijet II 4x4

Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 1956 cm3. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 103 kW (140 LE)/3750. Nyomaték: 350 Nm/1750. Erőátvitel: automatikus összkerékhajtás, hatfokozatú kézi váltó. Fékrendszer elöl/hátul: 305 mm átm. belső hűtésű tárcsa/278 mm átm. tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4236/1805/1697 mm. Tengelytáv: 2570 mm. Menetkész tömeg: 1502 kg. Csomagtartó térfogata: 351 l. Üzemanyagtartály térfogata: 48 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 9,5 s. Végsebesség: 182 km/h. Szabványos átlagfogyasztás: 6,0 l/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 134 g/km.
Költségek. Listaár: 8 110 000 Ft.