Vágólapra másolva!
Hiába esett már le az első hó, elég végigsétálni egy bevásárlóközpont parkolóján, és rögtön látszik, hogy sokan még mindig nem váltottak téli gumira. Amíg nincs térdig érő latyak, nem késő cserélni - mutatjuk hozzá a legjobb 2014-es abroncsokat.
Vágólapra másolva!

A gumisoknál az igazán nagy roham lecsengett, az autósok egy része már lecserélte a nyári gumikat télire. A tapasztalatok azt mutatják, hogy sokan egészen addig nem kapnak észbe, amíg a nagyvárosokat be nem takarja a hó, vannak, akik a téli gumikat is csak ilyenkor vásárolják meg.

Az abroncsteszt nem szentírás

A téli vezetés első számú alapszabálya, hogy téli gumi nélkül ne induljunk el sehova. A levegő ugyan már érezhetően lehűlt, volt, ahol az első hó is leesett, de még mindig nem késő lecserélni az abroncsokat. A nagy kínálatból olykor valóban nem könnyű kiválasztani az ár-érték arányban legjobbnak tűnő abroncsot, a döntéshez azonban remek mankót adnak a különböző szervezetek és újságok tesztjei.

Fontos, hogy a tesztek csak segítenek, az eredményeket nem lehet szentírásnak venni, mert az abroncsok jellegükből adódóan akár autónként különböző teljesítményt nyújthatnak. Nem biztos, hogy egy bizonyos méretkategóriában jól szerepelt abroncs eggyel kisebb vagy nagyobb méretben is pont ugyanolyan (jó) teljesítményt nyújt, de kiindulási alapnak nem rossz egy jól sikerült teszt. Az a modell, amelyik legalább megfelelő minősítést elér, valószínűleg a tesztelttől eltérő méretekben sem elfogadhatatlanul rossz.

Veszélyes lehet a kéz alatt vett téli gumi

A Continental őszi kutatása szerint nagy veszélyt jelenthetnek a hirdetési oldalakról beszerzett, olcsó téli abroncsok. A gyártó szakértői harminckét eltérő méretű, különböző márkájú, felnire szerelt gumiabroncsot vásároltak a tesztekhez az egyik legnépszerűbb aukciós oldalon, ezeket később alaposan meg is vizsgálták. Az eredmények szerint a vásárolt abroncsok közül egy sem volt hibátlan állapotban, ezen túlmenően a keverékek jelentős felkeményedése miatt egyik sem felelt meg a minimális biztonsági követelményeknek.

Az abroncsokon találtak szögektől származó sérüléseket, néhányról elkezdett leválni a futófelület, de több esetben állapították meg a perem sérüléseit is. Érdemes észben tartani, hogy sokszor még a ránézésre hibátlan abroncsok is komoly kockázatot jelenthetnek, a láthatatlan sérülések pedig hosszú távon komoly kiadásokat okozhatnak. Aki anyagi okok miatt csak használt gumit engedhet meg magának, legalább egy gumissal ellenőriztesse az abroncsokat vásárlás előtt.

Sokan nem tudják, hogy természetes okokból az abroncsgyártók által feldolgozott alapanyagok sem állandó minőségűek, így egy adott évben jól szerepelt keverék nem biztos, hogy a következő modellévben is ugyanolyan teljesítményt nyújt. Emiatt érdemes (elsősorban) az adott évi teszteredményeket alapul venni a választáshoz, fejben tartva, hogy a magyarországi körülmények között legalább annyira fontos egy téli gumi nedves aszfalton nyújtott teljesítménye, mint a havas-jeges osztályzatai.

ADAC/ÖAMTC

Az idei szezon előtt a német és az osztrák autóklub 175/65 R14-es, illetve 195/65 R15-ös abroncsokat tesztelt, mindkét méretben a Continental ContiWinterContact TS850 bizonyult a legjobbnak. A 175-ösök között ajánlott minősítéssel zárt a Dunlop SP Winter Response 2, a Michelin Alpin A4 és a Firestone Winterhawk 3, míg a nagyobbaknál a Bridgestone Blizzak - LM 001, a Dunlop SP Winter Sport 4D és a Semperit SpeedGrip 2 kapta a legjobb osztályzatokat.

175/65 R14 és 195/65 R15. Kattintásra a kép nagyobb lesz! Forrás: ÖAMTC

A kisebb méretben nem ajánlott a Cooper WM-SA2 és a Star Performer SPTS, a 195-ösök között pedig az Infinity Winter Hero INF 049 és az Achilles Winter 101 abroncsoktól kell távol tartaniuk magukat a vevőknek.

ACE

Az ACE európai autóklub még egy számmal nagyobb gumikat, 205/55 R16-osokat tesztelt, a győztes a Nokian WR D3 lett. Nagyon ajánlott minősítéssel zárt még a Continental TS850 és a Goodyear UltraGrip 9, ezen a teszten bukott modell egyáltalán nem volt. A győztes 219 pontjához képest a legrosszabbul teljesítő Kumho abroncs 188 pontot kapott.

205/55 R16 Forrás: ACE

Auto, Motor und Sport

Az Auto, Motor und Sport szintén a 205/55 R16-os abroncsokat vizsgálta, és ugyan ebben a mezőnyben is ott volt az ACE-nél győztes Nokian, a teszt két legjobb modellje a Continental TS850 és a Goodyear UltraGrip 9 lett. Feltételesen ajánlott minősítést két abroncs kapott, a Toyo Snowprox S943 és a kínai Westlake SW 608, de esetükben bukásról azért nem beszélhetünk. A kínaiak egyre inkább felzárkóznak a középmezőnyhöz, az Auto Bild által tesztelt két kínai abroncs sem szerepelt le 225/50 R17 méretben, elfogadható teljesítményükhöz azonban az átlagosnál jóval nagyobb kopás társult. Ebben még fejlődniük kell az ázsiaiaknak.

Auto Zeitung

Népszerű volt a 205/55 R16-os kategória, mert az Auto Zeitung is éppen ezeket az abroncsokat vizsgálta, annyira nem lennénk meglepve, ha véletlenül pont a másik német lappal egy helyszínen végezték volna a tesztet. Az Auto Zeitungnál is a Continental TS850 lett a nyertes, de itt nagyon ajánlott minősítéssel zárt a Dunlop WinterSport 4D, a Goodyear UltraGrip 9, a Michelin Alpin A4, a Nokian WR D3, a Pirelli SnowControl 3 és a Vredestein Snowtrac 5 is.

205/55 R16 Forrás: Auto Zeitung

Nonstopgumi.hu

A Nonstopgumi a Használtautó.hu-val közösen a Hungaroringen található tanpályán rendezte a saját gumitesztjét, ezen a 195/65 R15-ös méretet vizsgálták. A tesztelt abroncsok közül száraz és nedves úton a Pirelli SnowControl 3, jégen a Goodyear UltraGrip 9-es modellje végzett az élen. Az összesített versenyt nagyon jó minősítéssel szintén a Goodyear nyerte, megelőzve a szintén nagyon jó Yokohama W.Drive V905-öst. Kielégítő minősítést ezen a teszten csak az Imperial Snowdragon kapott az új téli abroncsok közül, a szárazon remeklő Pirellit pedig még a Taurus 601 XL is megelőzte.

195/65 R15 Forrás: Nonstopgumi.hu