Reszkethet a középosztály - itt az új Passat

VOLKSWAGEN PASSAT
VOLKSWAGEN PASSAT
Vágólapra másolva!
Az elmúlt hónapok módszeres információcsöpögtetésének hála sok újdonságot már nem tudtunk meg a Passat nyolcadik generációjának menetpróbáján, a száraz katalógusadatokról legalábbis biztosan nem. Vezetni viszont annál izgalmasabb és érdekesebb élmény volt azt az autót, ami - minden túlzás nélkül - maghatározó szerephez fog jutni a középkategóriában a következő évtizedben.
Vágólapra másolva!
Az adaptív lengéscsillapítókkal és a sportfutóművel együtt kapható a változó áttételű, Volkswagenneél progresszív kormányzásnak nevezett extra is Forrás: Volkswagen

Nem véletlenül írtam a fenti bevezetőben évtizedet. A Passat 41 éves történetében minden második generációra jutott lényeges, forradalmi változás. Egyébként ha a Volkswagen hű maradt volna saját logikájához az elnevezések terén, akkor már a kilencedik modellről kellene beszélnünk. Logikus magyarázatot a gyári mérnök sem tudott adni arra a kérdésemre, hogy ha a "malacorrúból" képzett, de lényegében azonos technikai alapokon nyugvó hűtőrácsos verziót külön modellnek tekintik, akkor a 2001-től legalább ennyire alaposan átdolgozott, de továbbra is ötösnek aposztrofált Passat miért nem inkább hatos a rangsorban. Óriási jelentősége ugyan nincsen a kérdésnek, de szépen le lehetne vezetni, hogy formaterv és technika alapján hogyan épített a Volkswagen nagyjából tízévente olyan autót, ami felforgatta a kategória erőviszonyait, és amihez akarva, akaratlanul, de illeszkedniük kellett a konkurenseknek.

Óriást robbant az ötödik generáció

Ne menjünk túlzottan vissza az időben, elvégre ez nem egy "Passat tribute" cikk, de talán akadnak egy páran, akik emlékeznek arra, mekkora szám volt 18 (!) évvel ezelőtt az ötös, "kupolatetős" sorozat megjelenése. Piech mester ereje és hatalma teljében véghezvitte azt, amire akkor már sokan nem is mertek gondolni: a dögunalmas négyes Passat után valami olyat húzott elő a Volkswagen, ami taktikai atombombaként hatott a versenytársakra. Amíg B Vectrákkal, Primerákkal, húzott lámpás Mondeókkal és Xantiákkal szerencsétlenkedett a konkurencia a kilencvenes évek közepén, addig a Volkswagen egy Audi technikás, Audi illatú, Audi minőségű, lényegében prémium autót adott a tömeggyártók termékeihez képesti megfizethető, de hangsúlyozottan nem prémium felárért. Természetesen elsöprő sikert aratott a Passat, és pillanatok alatt visszaröpítette az eladási listák élére az addigra már mellőzött típust.

A kombi és a szedán forgalmazása egyszerre indul, előbbi felára mintegy 300 ezer forint, és rögtön induláskor elérhető már az R-line kivitel is, sportos kiegészítőkkel Forrás: Volkswagen

A hetes sorozatnál – ami gyakorlatilag egy erős frissítése a hatosnak - nem várták meg az elszürkülést, viszonylag rövid idő után nyugdíjazták az egyébként még derekasan teljesítő, de - a négyeshez hasonlóan - határozott karakter nélküli modellt. A képeken is látható nyolcas generáció már egy tetőtől talpig új autó, és a Volkswagen bevallott célja vele pont az, mint 1996-ban az ötössel: prémium autó, prémium felár nélkül. Nincs kétségem, hogy megint be fog jönni, annak ellenére is, hogy akkora különbséget, mint három generációval ezelőtt már nem lehet érzékelni a többiekhez képest. Ma már egy Insignia is finoman kidolgozott, prémium extrákkal kitömhető profi termék. Mivel tud akkor dobbantani a Passat?

Van konnektorról tölthető változat is

A dizájnról nem érdemes sokat elmélkedni, nem forradalmi a nyolcas, de annak ellenére, hogy nem nőtt, sokkal szélesebbnek, komolyabbnak, masszívabbnak tűnik, mint közvetlen elődje. A gyári sajtóanyag szerint érzelmi fronton kellett az erősítés, ami egyben némi önkritikának is felfogható. Azért tegyük gyorsan hozzá, a Passat most sem, és vélhetően ezután sem a vérmességéről lesz híres, továbbra is egy tisztán megrajzolt időtálló, de nem meglepő forma. Kísérletezgetni vélhetően én sem mernék egy olyan típussal, ami a világelsőségre törekedő konszernem legnagyobb darabszámban gyártott autója. Ez számszerűen 1,1 millió Passatot jelentett tavaly.

VOLKSWAGEN PASSAT Forrás: Volkswagen

A legérdekesebb tények röviden: típusváltozattól függően 85 kilóval is könnyebb lehet, mint elődje, a Passat motorjai akár 20 százalékkal takarékosabbak a korábbiakhoz képest, a legerősebb dízel csupán négyhengeres, de két literből 240 lóerőt présel ki. Jövőre jön egy 218 lóerős GTE-nek nevezett konnektorról is tölthető hibrid, erről még azt kell tudni, hogy mintegy ötven kilométert tud megtenni tisztán elektromos üzemmódban. A legmagasabb felszereltséghez LED-es fényszórók járnak, a vezetést támogató rendszerek mindegyike (koccanásgátló gyalogos-felismeréssel, dugó asszisztens, stb.) megtalálható, sőt, "trailer assist" néven vontatmánnyal manőverezést gyerekjátékká könnyítő, egyedülálló extrával is rendelhető. Az új TT-ből ismert Active Info Display nevű képernyő helyettesítheti a klasszikus műszereket (felára nagyjából egy okostelefon árával fog megegyezni) és végre head-up display is lesz.

Az összes motor új

Tíz motor közül lehet válogatni, mindegyikhez rendelhető DSG, ami az előbb említett legerősebb dízelhez széria, ahogyan az összkerékhajtás is. Az alapmotornak számító 1,4 literes TSI 125 lóerős, minden erőforrás új a Passatban, egy részük viszont már ismert a hetes Golfból. A legnépszerűbb vélhetően a 150 lóerős kétliteres dízel lesz, ebből létezik 190 lóerős verzió is, aki pedig nagyon spórolósra karja venni a figurát, boldog lesz az egyhatos gázolajossal. A legerősebb (de nem legnyomatékosabb) motorja benzines, 280 lóerős.

Az ülések, főleg a masszírozós funkcióval mennyien kényelmesek, a klíma a Volkswagen jó szokáshoz híven szinte huzatmentes, a navigáció könnyen értelmezhető és gyors Forrás: Volkswagen

Az autó hossza gyakorlatilag nem változott, legalábbis a kétmilliméteres növekedést ne vegyük annak, ami ennél viszont sokkal fontosabb adat, az az, hogy a tengelytáv közel nyolc centivel gyarapodott, amiből az utasok három centit kaptak. A Variant csomagtartója 47 literrel 650-re hízott, lehajtva hangárnyi, 1780 liter áll rendelkezésre, a limuzin csomagtartója 586 literes, ami 21 liternyi pluszt jelent. Az utastér lényeges minőségérzet javuláson ment keresztül, igaz, eddig sem kellett szégyenkeznie ezen a téren a konkurensekhez képest, mostantól viszont valóban bármelyik prémium modellel is felveheti a versenyt.

Nem változtak a felszereltségek nevei

A felszereltségi szinteknél maradtak a régről ismert elnevezések, Trendline, Comfortline illetve Highline határozza meg továbbra is Passatok kényelmét és exkluzivitását. Sajnos egy nyamvadt bőrkormány továbbra sem fért bele az alapfelszereltségbe, cserébe még a legolcsóbb verzióban sincs gyújtáskapcsoló, gombnyomásra indul minden Passat. Elegáns. Comfortline szinttől komfortülések, sötétedő tükrök, 16-os alufelnik esőszenzor és koccanásgátló tartozik az autóhoz, a Highline ezt többek között LED fényszórókkal és ugyancsak LED-es hátsó lámpákkal, 17-es kerekekkel valamint Alcantara ülésekkel fejeli meg.

Bár a bőrbevonatú volán feláras, alapáron jár a multikormány, fáradtságérzékelő és az ötcollos színes kijelző Forrás: Volkswagen

A parkolással kapcsolatos újítások egész sorát rendelhetjük meg a Passathoz. Négy kamera összesen 17 virtuálisan is képzett kameraszögből képes megmutatni a vezetőnek, hogyan manőverezzen, a beparkolást segítő rendszer immáron harmadik generációjánál tartunk, már nem csupán párhuzamos beparkolásra képes az autó, hanem előre is beáll két autó közé. Hasznosabb extrának ígérkezik a kiállást segítő extra. Kitolatáskor az autó érzékeli a keresztirányú forgalmat, akár ötvenméteres távolságban, amennyiben a vezető nem vesz észre egy közeledő autót, először hangjelzéssel figyelmezteti a sofőrt, de ha ez sem segítene, önállóan fékez, hogy elkerülje az ütközést. Hasonlóan működik a front assist, amellett, hogy városi tempónál megakadályozza a ráfutásos baleseteket, autópályán is képes önállóan akkor fékhatásra, hogy egy esetlegesen "ütközőpályán" mozgó, lassabb járműhöz igazítsa az autó sebességét, amennyiben a vezető nem reagálna időben.

Nincs többé dízelhang, legalábbis az utastérben

Eddig az elmélet. Milyen volt vezetni? Benzines 1,4 literes TSI-t valamit a 150 illetve a 240 lóerős dízelt próbálhattuk ki a nemzetközi menetpróbán, kézi illetve a duplakuplungos DSG váltóval. Motorverziótól függetlenül elmondható, hogy meglepően halk volt a Passat. Azt, hogy milyen erőforrás hajtotta az autót, lényegében csak a fordulatszámmérőből, valamint a nyomatékkarakterisztikából lehetett kikövetkeztetni, a motorzajból szinte semennyire.

VOLKSWAGEN PASSAT Forrás: Volkswagen

Érezhetően merevebb a karosszéria az elődhöz képest, kifejezetten semlegesek a kanyarvételi tulajdonságok, nagyon durván provokálva is csak éppen hogy tolja az elejét, dízelnél kicsit hamarabb, benzinesnél kicsit később, összkerekesnél pedig már csak akkor, amikor a józan ész diktálta tempót bőven magunk mögött hagytuk. A benzines turbómotorhoz, azaz a TSI-hez kapcsolt hétgangos DSG nem volt mentes a rángatásoktól, ugyanezt a 240 lóerőshöz kapcsolt, szintén hétfokozatú DSG-nél érdekes módon nem tapasztaltuk, ahogyan a hatsebességes DSG-s 150 lóerős dízelnél sem.

Langyos vajjal bekent teflonmázba volt burkolva az egész Passat, legalábbis ez volt az érzésem, amikor fogást próbáltam találni rajta. Nem nagyon sikerült, már előre rettegek a tesztírástól, nem szeretnék bekezdéseken át ömlengeni, de az a helyzet, hogy semmit nem bíztak a véletlenre Wolfsburgban. Karakteresebb, erősebb, menőbb, gyorsabb, szebb autó van a kategóriában, kiegyensúlyozottabb, élhetőbb, ésszerűbb aligha, és vélhetően ezt fogják a legtöbben értékelni a vásárlók közül. Nem kell nagy jóstehetség ahhoz, hogy előre lássuk, a nyolcas tarolni fog.

Az egyes tesztautókban kipróbált 12,3 collos aktív kijelző szenzációs, főleg ha navigáláshoz is használjuk. A sajtóanyagban külön fejezetet szenteltek az okostelefonok, az internetezés, az innovatív navigáció, az SD, AUX-IN és az összes, ma már nélkülözhetetlen rendszer ismertetésének Forrás: Volkswagen

Az új Passat már rendelhető, az első darabok állítólag még év vége előtt megérkeznek Magyarországra is. Az árak nem változnak jelentősen, a legolcsóbb kivitel, a 125 lovas 1,4 literes TSI motorral szerelt Trendline 7 448 780 forintba kerül, ami azt jelenti, hogy mindössze 11 ezer forinttal lett drágább. A kombi karosszéria felára mintegy 300 ezer forint.