Ladák a haza szolgálatában

állami ladák
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Vágólapra másolva!
Számtalan Ladát mutattunk már be, de olyat még egyet se, ami egykori állami szolgálati autó lett volna mindenféle kisegítő berendezéssel felvértezve. Hiánypótlásnak most mindjárt itt van négy különböző változat is.
Vágólapra másolva!

Az alábbi összehasonlító tesztet Kajdócsi Sándor, a Klasszikus Olasz Autók Egyesületének titkára találta ki, mondván több ilyen „extra” kivitel is van a baráti társaságában. Lecsaptunk az ajánlatra, s egy napos délelőttön létrejött a nagy találkozó.

Nem kellő körültekintéssel vezetett, ráadásul ivott is a postás Lada sofőrje, a 49-es villamos vezetője már nem tudta elkerülni az ütközést. A rendőrség teszi a dolgát, a taxis majd tanúskodik, hiszen mindent látott, mivel éppen a helyszínen tette ki utasát Fotó: Karner Miklós - Retro Mobil

Alig emlékeztek a BKV autóira

Először ő maga érkezett meg BKV-s helyszínelő autójával. Sanyi a mai napig a közlekedési vállalat kötelékében (is) szolgál, szülei és nagyszülei is itt és jogelődjénél dolgoztak, a kötődés tehát érthető. Mindössze egyetlen képet találtak a helyszínelő Zsigáról két évvel ezelőtt, és ami még meglepőbb, hogy maguk az autókat egykor hajtó sofőrök sem emlékeztek minden részletre. Az biztos, hogy a Szabó Ervin téri forgalomirányító központban állomásoztak, s ha jött a hívás egy baleset, kisiklás, személyi sérülés, vezetékszakadás, lopás, illetve utas- vagy sofőrrosszullét miatt, már robogtak is a helyszínre.

Az elbeszélések és az előkerült fénykép alapján a rendőrségnél is rendszeresített szirénával, valamint forgóvillogóval vértezték fel a Ladát, utóbbi feltehetően narancssárga volt. Az autót kívülről csak az oldalára ragasztott „BKV Helyszínelés” felirat különböztette meg a többi Ladától. Belül BRG-s URH rádió, Elektris-Elektroimpex Budapest gyártmányú kibeszélő (ez a sziréna hangszóróin át közvetíthette a helyszínelő hangját a kint állókhoz), amelyhez eredetileg telefonkagyló tartozott, de azt még nem sikerült beszerezni.

Együtt a csapat; ma már furcsán néznek rájuk a járókelők Fotó: Karner Miklós - Retro Mobil

Sanyi autója egyébként egy 1200 S 1987-ből; mindene eredeti, mindössze minimális karosszériajavításra és fényezésre volt szükség, hogy mostani remek állapotát elérjék.
Éppen a beszélgetés végére érünk, amikor messziről meghalljuk a szirénázást: mint amikor Ötvös Csöpi üldözte a Pogány Madonnát elcsóró svihákot. A korabeli járőrruhába öltözött Patus Zsolt tartott rövid bemutatót, övé a közelmúltban OT rendszámot kapott, 1980-as 2101-es járőrautó replika.

Szolgáltak és védtek

Zsolt egykor ilyennel dolgozott (egyébként ma is aktív tagja a rendőrségnek), így tökéletesen tisztában volt vele, milyen felszerelésekre lesz szüksége. Rögtön a csomagtartót nyitjuk ki, ahol felbukkan az URH rádió Titán márkájú méretes erősítője, s itt találjuk összecsukva, eredeti tokjába téve a kinyitható balesetjelző táblát, és a pótkerékbe illeszthető póttartályt is. Az utastérben a BKV-s géphez hasonló felszereléseket találunk (igaz, itt az URH egy modernebb darab), de van az első ülések mellett gumibot, eredeti menetkönyv (tankolási naplóval) és természetesen a korhű bilincs sem hiányzik.

A nyolcvanas évek közepétől alkalmaztak két szirénát és villogót (utóbbit a pesti Villtesz gyártotta), a korábbiakon jellemzően egy-egy ilyen eszköz volt, ráadásul a legelső Ladákon szinte a tetőre simulva csücsültek Fotó: Karner Miklós - Retro Mobil

A szimpla kereklámpások mindvégig 1,2-esek voltak, és semmilyen kasztni-, futómű- vagy motor erősítést nem kaptak. Még a gyári diagonál gumikat is csak akkor váltották le (jellemzően Stomil márkájú) radiálra, ha azok már teljesen elkoptak. Zsolt azt mondja, 10 000 km-enként cseréltek olajat, bár az Áfor Multi Szuper jellemzően ötezerig bírta, utána már „elfáradt”, az autó pedig füstölni kezdett, és jöhetett a rendszeres utántöltés. Negyedévente rendelték be fogyasztás ellenőrzésre a járőrkocsikat (10 l/ 100 km körül ettek a 86-osból), átfolyásmérővel felszerelt szakik nézték, hogy „benne van-e még az autó a normában”. Egyébként a szervizen nem nagyon spóroltak, hibás autó nem futhatott ki a garázsból. És a Zsigák jól bírták a kiképzést, pedig folyamatosan mentek, váltáskor szinte még ki sem hűlt a motorjuk, már robogtak is tovább.

Megérkezik a rendelt taxi is

Végül befut Németh Szabolcs is, aki a családdal és két autóval érkezik. Ő egy Főtaxiból száll ki, és annyit mesél, hogy egy egész újságot teleírhatnánk az egykori taxis sztorikkal. Bár ő sosem sofőrködött, de alaposan beleásta magát a taxisok világába. Az eredeti állapotában megőrzött 1979-es 21011-es (1300-as) Ladájában benne van minden kellék, ami bármelyik Zsiguli taxiban is ott volt. A külső matricák itt mágnesesek (a műszaki vizsgára leveszi őket), a Főtaxi teljes mellszélességgel Szabolcs mögé állt, így tökéletesen legális a „retro taxi”. A Zsiga strapabíróságával nem volt gond, pedig egy sofőrrel 10-12 órás műszakokat nyomtak, 250-300 km-t futottak a macskaköves Budapesten. Igaz, a kiváló szervizháttér, a mindenre megoldást találó mesterek is hozzájárultak az akár 150-200 ezres gondtalan futásteljesítményhez.

Középen a ma is működő Argo „ketyegős” taxióra abból a korból, amikor még 8 Ft volt az alapdíj és 7 Ft/km-ért vitték az utast; Szabolcs ezt még középiskolás kamaszként vette. Wunderbaum illatosítók, pepita kormányvédő, „Lakott terület 60” és biztonsági öv bekötésére figyelmeztető matrica, kitűzők, emlékplakettek, BRG CB-rádió, aprók a szellőzőrostélyok szélein, pénzzel kitömött brifkó, műszőrme üléshuzat – ahogy dukál a taxiban Fotó: Karner Miklós - Origo

A patinás, szépen megöregedett, Finlandia napfénytetős zöld Lada a társaság legöregebbje, 1975-ös, és teljesen eredeti, Szabolcs nagybátyjáé volt. Elsősorban a színe miatt lett postás, bár gazdája már intenzíven nyomoz, hogy kiderítse, miként használták a Ladákat a Postánál. Azt már sikerült megtudni, hogy középvezetők jártak ilyenekkel területi ellenőrizésre. A matricák a nyolcvanas évekbeli logó alapján készültek, a belső felszerelés (működő URH rádió, telefon, postás sapka) talán egykor is hasonló volt. Az eredeti dupla Koppány-kipufogó valószínűleg kimaradt a postás kivitelből, de fület bizsergető hangja miatt fent hagyta Szilárd a zöld „ezerkecskén”.

Forrás: Retro Mobil