Szikkadt zsemléből ropogós baguette - Peugeot 308 SW menetpróba

2014.04.30. 10:33

Mint Jennifer Lopez egymillió dollárra biztosított fara bizonyítja, nem mindig a méret, hanem a forma a lényeg. E logika mentén a Peugeot csinos feneket illesztett az Év autójának megválasztott 308-ra, az elejébe pedig egy vadonatúj, mindössze ezerkettes motort tettek. Vajon működik a kis motor - nagy kasztni recept? És tényleg rohanjon mindenki lecserélni az Astra vagy Golf kombiját? 

Kicsit németes, de összességében elegáns a 4,58 méteres, nyújtott tengelytávú SW formaterve. Még több fotó a galériában, kattintson a képre!Forrás: Kismartoni András - Origo

Jövőre lesz az ötvenedik évfordulója annak, hogy a Peugeot piacra dobta első kompakt kombiját, a Magas szőke férfi felemás cipőben filmből ismerős 204 Break-et. Azóta már lefutott öt generáció a 300-as sorozatból, de az egyterű és SUV divat kitörésekor sem mert volna nagyobb összegű fogadást tenni arra, hogy lesz mivel ünnepelni a kerek évfordulót. Aztán a kombik mégsem akartak kihalni, sőt, a kompakt kategóriában máig tarják 11 százalékos piaci részesedésüket. Ennek egyszerű oka van: sok (nagy arányban céges) vevő ragaszkodik a klasszikus autóformához és a mély üléspozícióhoz.

Szép reményekkel indul hát az új SW pályafutása, annál is inkább, mert a házon belüli vetélytárs Citroën már rég kiszállt a kombigyártásból, az alapjául szolgáló ötajtós 308-as pedig bezsebelte az Év autója címet, és máris 80 ezer megrendelésnél jár. Fű alatt a PSA-konszern is kifejlesztette a maga moduláris padlólemezét, így a családi változatnál már nem csak a puttonyt hosszabbították meg, hanem egészséges 11 centivel a tengelytávot is. Ez pedig jót tett az arányoknak: míg a vicsorgó hűtőmaszkos előző 308 SW egy hosszúkás zsemlére hasonlított, az új már inkább egy baguette.

A lépcsőshátú modell megmarad Kínának, de a kombihoz nagy reményeket fűz a Peugeot: akár minden harmadik 308-as SW lehet, ami messze maghaladja a kategória átlagátForrás: Kismartoni András - Origo

A csinos, hátulnézetből picit audis beütésű karosszéria hosszas dekázás eredményeként 140 kilóval könnyebb lett, de aki papírvékony lemezeket vizionálna, megnyugtatjuk, hogy ötcsillagos eredményt ért el a törésteszten. Minőség terén eleve hatalmasat fejlődött az új 308-as, de a francia kreativitás csak a belső kialakításon köszön vissza: apró kormánykereket kapott, az elegáns tipográfiájú műszeregység pedig a felső karima felett, a szélvédő tövéből néz farkasszemet a vezetővel. A középkonzolról letakarították szinte az összes gombot, helyette a magasabb felszereltségnél egy 9,7 colos érintőképrenyőről lehet vezérelni mindent - sajnos a komplikált fűtést-szellőzést is beleértve.

Elől nem tartogat semmi újdonságot a SW az ötajtósokhoz képest, a hátsó üléssorban azonban itt kényelmesebben el lehet férni. Ám hiába vártuk, a csoda elmaradt, a 33 centis hossznövekedésből mindössze 3-at sikerült a lábtér növelésére fordítani, ráadásul az üléstámla is kissé meredek szögben áll. Szerencsére így is szellős az utastér, különösen a hatalmas üvegtetővel, igaz, cserébe elvész egy-két centi a fejtérből. Lehajtható kisasztalt, csempészrekeszt és más huncutságot hiába is keresnénk az SW-ben, rendelhető bele viszont 220 voltos csatlakozó, és ami a legfontosabb: a magasabb tetővonal miatt feljebb került a hátsó ülés, így nem kell nyakig felhúzott térddel gubbasztani.

A 308-asnál már kevésbé takar bele a minikormány a műszeregységbe. Az érintőképernyő és az elektromos kézifék magasabb felszereltségekhez járForrás: Peugeot

A sajtóbemutatón nem győzték hangsúlyozni, hogy a kategória legtágasabb csomagtartóját sikerült kialakítani, és az alaphelyzetben 610 liter valóban impozáns, még úgy is, hogy ebbe beleszámolták a padló alatti rekeszeket is. A Golf kombi tudománya megáll 605 liternél, az Astra, a Focus, a Mégane pedig a kanyarban sincs - igaz, a 624 literes Honda Civic Tourer kifelejtődött a felsorolásból. Praktikum terén is jól áll a Peugeot, hiszen a háttámla egyetlen kar meghúzására, az ülőlapot maga alá süllyesztve ledől, ilyenkor 1660 literes gardrób áll elő. Használaton kívül a rolót egy rekeszben lehet rögzíteni, a kisebb holmikat pedig hálóval vagy sínes térelválasztóval tudjuk féken tartani.

Taktikusan a Peugeot nem lőtte el minden puskaporát az ötajtós 308 bemutatóján, tartogatott néhány műszaki újdonságot az SW színre lépésére is. Ezek közül a kisebbik horderejű a kormányt szellemkézként pörgető parkolóasszisztens bevezetése, amely a vezetéssegítő rendszerek hosszú sorát (adaptív tempomat, holttérfigyelő, vészfékező rendszer stb.) egészíti ki. A nagy durranás nem más, mint a vadonatúj, PureTech fantázanévre hallgató háromhengeres turbómotor megjelenése, amely szerény 1,2 literes lökettérfogatból 130 lóerőt présel ki (nyár végétől 110 lóerővel is lesz).

Ekkora csomagtartó még egy középkategóriás kombinak, például egy Peugeot 508 SW-nek is becsületére válna. Jó a kidolgozás és a variálhatóságForrás: Kismartoni András - Origo

A jól használható ezer köbcentis Ford Focus megjelenése óta tudjuk, óvatosan kell bánni az előítéletekkel, és a 308 SW is kitesz magáért: a kis motor agilisan mozgatja a testes kombit, és szinte alapjárattól húz. Maximális nyomatéka (230 Nm) már 1750/perces fordulatnál hadrendbe áll, így korai felkapcsolások mellett is lendületesen lehet vele autózni. Az orgánuma sem zavaró, csak akkor, ha benyomjuk a Sport gombot, hogy a Maruti-hang felerősítve szűrődjön be az utastérbe. Ilyenkor a gázreakció is élénkebbre vált, csökken a kormány rásegítése és vörös fényben úszik a műszeregység, de a turbós benzinmotorokhoz illően lepadlózva a szerény fogyasztásnak is búcsút lehet mondani.

Anélkül, hogy többlengőkaros hátsó futóművet vagy adaptív gátlókat kapott volna, forszírozott tempónál is könnyed és kezes a 308 SW, nem igaz rá a lágyan rugózó francia autók régi kliséje, viszont kényelmetlennek sem lehet mondani, még 18 colos alufelnikkel is csak a durva keresztbordákon üt fel. Nem véletlen ugyanakkor, hogy míg benzinmotorból összesen két darab alkotja a kínálatot (van egy 1,6-os, négyhengeres turbó is), addig dízelből már a forgalmazás kezdetén hatfélét lehet választani - a kombizáshoz a gázolajos blokkok illenek igazán.

Az új háromhengeres turbómotorokat a Francise de Méchanique gyárában szerelik össze. Korában a Renault-nak és más márkáknak is termeltek Douvinban, most a PSA paletta egyeduralkodóForrás: Kismartoni András - Origo

A 92-150 lóerőig terjedő HDI-palettán négy motor nitrogénoxid-katalizátort és AdBlue tartályt kapott, így már most teljesítik az Euro-6 normát. Mint próbakörünkön kiderült, az öko-blokkok kicsit nyersebb járásúak a régi dízeleknél (ez különösen igaz a kétliteresre), ugyanakkor jól húznak és jelképes étvágyúak. Arany középútnak a 120 lóerős változat tűnik, hiszen ehhez már hatsebességes váltó jár, de még nem vészesen drága, és szabvány szerint alig 3,2 liter gázolajat kér 100 kilométeren - még ha a másfélszerese is igaz a valóságban, már jól járunk. Külön öröm, hogy a teljes modellkínálatból eltűnt a béna robotizált váltó, a helyét egy hatfokozatú Aisin automata vette át.

Egyelőre nem szívesen beszélnek róla a gyáriak, de téli teszteken készített kémfotók tanúsága szerint a kombiból is készül sportos kivitel 200 lóerővel, optikai kiegészítőkkel és ültetett futóművel. Az SW GTI legkorábban idén év végén jelenhet meg, a többi változat viszont már június elején a magyar szalonokba kerül. Mint az importőrtől megtudtuk, a felár az előző generációs 308-as kombikéhoz hasonló lesz, és jó eséllyel itt is megjelennek az ötajtósok bevezető akciói.