Autónként 127 forintért kockáztatott életeket a GM

Vágólapra másolva!
Minimális befektetéssel elkerülhette volna a General Motors az idei több százmillió dolláros visszahívási akciót. Pár centes spórolásért, tudatosan vállalta a kockázatot a gyártó.
Vágólapra másolva!

Egyre kínosabbá válik a General Motors visszahívási ügye, amely márciusban 1,6 millió autó visszahívásával kezdődött. Az autókba hibás gyújtáskapcsolók kerültek, amelyek miatt több esetben nem nyíltak megfelelően a légzsákok, 13 ember halálát okozva.

A GM az első bejelentés óta folyamatosan hívja vissza az autókat, csak az idén 6,26 millió visszahívott autónál tart a cég. Kiderült, hogy a közlekedésbiztonsági szervezet (NHTSA) ugyan tudott a gyújtáskapcsoló és a ki nem nyíló légzsákok hibájáról, nem indított vizsgálatot, az autókat gyártó General Motors Corporation pedig a pénzügyi válság idején csődbe jutott, a helyére pedig egy új cég, a General Motors Company lépett. David Friedmannak, az NHTSA megbízott igazgatójának és Mary Barrának, a GM vezérigazgatójának a héten képviselőházi albizottsági meghallgatáson volt jelenése, mindkettejüknek több kínos kérdésre kellett válaszolniuk.

A GM több dokumentumot is átadott az ügyben a hatóságoknak, ezekből pedig kiderült, hogy az autógyártó is tudott a gyújtáskapcsolók hibájáról. A GM teljesen tudatosan döntött úgy, hogy nem cseréli le az alkatrészt, pedig ennek költsége autónként mindössze 57 cent (127 forint) lett volna.

A Reuters megszerezte a GM mérnökei között folytatott levelezés egy részét, ebből pedig az derült ki, hogy a munkadíjjal számolva további 90 cent (201 forint) lett volna az autónkénti plusz költség, illetve a gépsor módosítására is el kellett volna költeni további 400 ezer dollárt (89 millió forint).

A mostani visszahívás legalább 300 millió dollárjába (67 milliárd forint) kerül majd a GM-nek, az esetleges polgári perek nélkül számolva.