A mega-autótól a legkisebb Suzukiig

Geneva Moto Show, Genfi Autószalon 2014, új twingo
New Twingo model cars are covered at the booth of French carmaker Renault on March 3, 2014 on the eve of the press day of the Geneva Motor Show in Geneva. AFP PHOTO / FABRICE COFFRINI
Vágólapra másolva!
A kedden kezdődő Genfi Autószalon nem szűkölködik az újdonságokban, összeszedtük a legfontosabb modelleket az elektromos kisautóktól az egy megawatt teljesítményű sportkocsiig. Magyar szempontból a győri gyártású, harmadik generációs Audi TT a legfontosabb újdonság.
Vágólapra másolva!
Ennyi újságíró lepte el a szalont az elős nap Forrás: AFP/Pierre Albouy

84. alkalommal nyitja meg a kapuit a Genfi Autószalon, az egyetlen európai a világ öt nagy járműkiállítása közül, amelyet minden évben megrendeznek. Ezúttal is a repülőtér melletti Palexpo adja show 110 ezer négyzetméteres helyszínét, melyen 250 kiállító 900 autója várja kedden és szerdán a több mint 10 ezer újságíró rohamát. Csütörtöktől a közönségnapok tartanak 10 napon keresztül, melyekre összesen 700 ezer látogatót várnak. Újdonság, hogy idén az újjáépített hármas pavilonban is kiállítást rendeznek, itt 20 darab korábbi Le Mans-i győztes versenyautót lehet majd megcsodálni. Már harmadik éve a Genfi Autószalon előestéjén jelentik be az európai Év Autója szavazás végeredményét, idén a Peugeot 308 nyert a BMW i3 és a Tesla Model S előtt. Lássuk akkor az idei év újdonságait, amelyek listáját folyamatosan bővítjük a holnapi - eddig titokban tartott - premierekkel is.

Alfa Romeo

Alfa Romeo Giulietta QV Forrás: Alfa Romeo

A sportos olasz márka felfrissítette a Mito és a Giulietta sportos QV változatait. Utóbbi megkapta a 4C-ből ismert 1,75 literes, alumínium blokkos, 240 lóerős turbómotort és a duplakuplungos automataváltót, kézi váltóval többé nem készül majd. Az 5 lóerős teljesítménynövelés 0,2 másodperccel javította a gyorsulást 100 km/h-ra, amely így most 6,6 másodperc. Szinte biztos, hogy a 4C nyitható tetejű Spider változatáról is lerántják a leplet Genfben.

Audi

Audi TT Forrás: Audi

Az ingolstadtiak legfontosabb genfi újdonsága a TT harmadik generációja. A kompakt sportkocsi ezúttal is Győrben készül majd, a jellegzetesen TT-s formájú lemezek alatt a Volkswagen Golfból ismert moduláris MQB padlólemezt találjuk, de a sportkocsiban több lesz az alumínium a tömegcsökkentés miatt. Kizárólag turbómotorokkal lehet majd megvásárolni a TT-t, amelynek fontos újdonsága, hogy hagyományos műszerfal helyett egy szabadon konfigurálható digitális kijelzőt kapott. Genfben mutatkozik be 300 lóerős S3 Cabriolet, az A1-es kisautó sportváltozata, a 231 lóerős S1 és talán az A1 ráncfelvarrása is.

BMW

BMW 2-es Active Tourer Forrás: BMW

A BMW nem fukarkodik az újdonságokkal. Bemutatkozik a 2-es Active Tourer, amely a bajor márka első fronthajtású modellje és egyben az első egyterűje is. Kezdetben öt üléssel indul 2-es sorozat értékesítése, később elképzelhető egy nyújtott, hétüléses verzió piacra dobása is. A 4342 mm hosszú, 1800 mm széles és 1555 mm magas 2-es Active Tourer 18 mm-rel rövidebb, de 15 mm-rel szélesebb, mint fő konkurense, a Mercedes B-osztály. A helytakarékos keresztmotoros elrendezés miatt a belső tér tágasabb, mint a hasonló méretű BMW-ké, az első ülések magasan vannak, hogy jó legyen a kilátás. A BMW bemutatja még Genfben a 3-as technikájára épülő 4-es Gran Coupét, amely az Audi A5 Sportback vetélytársa lesz. Az elegáns kupé profilból a 6-os Gran Coupét idézi, de természetesen nagyon hasonlít a 3-as limuzinra is, melynél 14 mm-rel hosszabb, 40 mm-rel laposabb és 14 mm-rel szélesebb. Bemutatkozik még az X3 modellfrissítés utáni változata, és az azonos műszaki alapokra épülő terepes kupé, az X4 szériaváltozata is.

Citroën

Citroen C4 Cactus Forrás: Citroen

Két világpremierrel készül a francia gyártó, az egyik az új C1, a másik a C4 Cactus. Előbbi a vele egyszerre bemutatkozó Peugeot 108-nak és a Toyota Aygónak az ikertestvére, mindhármat azonos technikával, Csehországban gyártják. A városi minik hossza 3,46, szélessége 1,62, a fordulókörük átmérője 9,6 méter, a csomagtartóik pótkerék nélkül 196 literesek. A három közül a Citroën formája a legmerészebb, ami a kettéosztott, nappali fényekkel ellátott különleges fényszóróknak köszönhető. Felárért vászontetővel is megvásárolható a mindössze 840 kilogrammos kocsi, melyet egy egyliteres, 68 lóerős, és a 1,2-es, 82 lóerős háromhengeres benzinmotorral lehet megvenni, előbbi csak 3,8 litert fogyaszt. Még a C1-nél is sokkal fontosabb a gyártónak a C4 Cactus bemutatója, mert ez a modell a márka megújulását jelzi. Az ősztől kapható kocsi nagyjából akkora, mint a hagyományos C4, de két mázsával könnyebb, elöl kanapénak látszó ülések vannak benne, a karosszériáját légpárnák védik a kisebb ütközésektől, az árát pedig alacsonyra ígérik. Motorkínálata az 1,6-os dízelből és az 1,2 literes háromhengeres benzinesekből áll, utóbbiból Genfben mutatkozik be a turbófeltöltésű, 130 lóerős változat, elsőként a C4-esben. Genfben mutatkozik még be a C5 kombi 15 mm-rel emelt, szabadidő-autós változata a CrossTourer. A terepes kombi az összkerékhajtás hiányát kényelmes gördülést biztosító, emelhető-süllyeszthető hidropneumatikus felfüggesztéssel kompenzálja.

Ferrari

Ferrari California T Forrás: Ferrari

Az 1987-es F40 óta nem készített turbós kocsit a Ferrari, de az egyre fokozódó emisszió-csökkentési nyomás miatt most mégis rákényszerültek. Az új 3,8 literes, biturbó V8-as a California ráncfelvarrott változatába, a California T-be kerül bele. Az új motor 70 lóerővel erősebb (560 LE), közel 50 százalékkal nyomatékosabb (755 Nm), de 15 százalékkal takarékosabb is a régi 4,3-as szívónál. Széria a hétfokozatú duplakuplungos váltó, amellyel az 1625 kilogrammos Californa T 0-100 km/h-ra 3,6 másodperc alatt gyorsul fel. Nem változtak a külső méretek, de a megjelenés igen: a Ferrari házi dizájnstúdiójában, de a Pininfarina hathatós segítségével megrajzolt kabrió orra már az F12 Berlinettáéra hasonlít.

Fiat

Fiat Panda Cross Forrás: Fiat

Vadonatúj modellel nem jelentkezik a Fiat, csak a meglévőket finomítják, bővítik. Az 500-as megkapta a 0,9 literes kéthengeres turbómotor legizmosabb, 105 lóerős változatát, amely 10 másodperc alatt gyorsítja 100 km/h-ra a retró külsejű minit. Érkezik még csak a Panda Cross is, amely a Panda család legkülönlegesebb és egyben legdrágább változata. Bár ezúttal nem tervezték át a komplett orr-részt új fényszórókkal, összetéveszteni így sem fogja senki a többi Pandával. A nagyobb kerekek miatt javultak a 3,7 méteres autócska terepszögei, a belépő szög 24, a kilépő 33 fokra nőtt meg, és természetesen a hasmagasság is nagyobb, mint korábban. Kétféle motorral, az 1,3 literes, 80 lóerős dízellel és a 0,9 literes, 90 lóerős, kéthengeres, turbós benzinessel lehet majd megrendelni. Utóbbi speciális, rövidebb első fokozattal ellátott hatfokozatú kézi váltóval kerül forgalomba, amely a felezőt pótolja. Természetesen széria a 4x4 hajtás, amelyet három üzemmódban lehet használni.


Ford

Ford Focus Forrás: Ford

A Ford legfontosabb újdonsága a ráncfelvarráson átesett Focus, amelyet a februári bemutatóján személyesen is megnézhettünk. A világ legnagyobb darabszámban eladott új autója markánsan különbözik a régi változattól, az Aston Martinról másolt hűtőrács és az új lámpák miatt nem lehet összetéveszteni elődjével. Természetesen műszakilag is modernizálták a Focust, az 1,6-os benzines turbómotorokat egyforma teljesítményű, de takarékosabb 1,5 literesekre cserélték. A dízelek között a Fiestából már ismert 1,5 literes négyhengeres bevezetése jelenti az újdonságot, amely 95, 105 és 120 lóerős változatban létezik. Javítottak a vezetési élményen is azzal, hogy áthangolták az elektromos kormányszervót, lecserélték a lengéscsillapítókat, de még a futóműgeometrián is változtattak, hogy csökkenjen a karosszériadőlés. Talán még a Focusnél is több érdeklődőt fog vonzani kiállítás standján a hatodik generációs Mustang. Ez első Mustang, amelyet Európában is forgalmazni fognak. Kifejezetten Európa kedvéért került be a motorkínálatba a V6-osok és V8-asok mellett egy új 2,3 literes, négyhengeres turbómotor, amelynek teljesítménye 309 lóerő. Később a Focus RS is ezt kapja majd meg. A nemzetközi karrier miatt vált szükségessé a kupé futóművének alapos átalakítása, merev tengely helyett hátul is független felfüggesztéseket alkalmaznak.


Honda

Honda Civic Type-R Concept Forrás: Honda

A Genfi Autószalonon mutatja be a Honda az új Civic Type R-t, igaz, egyelőre csak tanulmányként. A végleges modellre a jövő év elejéig kell várni, a japánok azonban azt ígérik, hogy a lehető legközelebb maradnak majd a tanulmány formavilágához. Egyelőre csak annyi biztos, hogy az új Type R friss fejlesztésű kétliteres turbós benzinmotort kap, amely „több mint 280 lóerős”. Néhány kiválasztott újságíró tavaly év végén már kipróbálhatott egy prototípust a Honda tesztpályáján, ebben állítólag több mint 300 lóerős volt a motor, így valószínű, hogy a szériaváltozattól is valami hasonlót lehet várni. A kizárólag kézi váltóval készülő kocsit önzáró differenciálművel is felszerelik, a Honda célja, hogy megdöntse vele a Nürburgringen a leggyorsabb elsőkerék-meghajtású autó, a Seat Leon Cupra körrekordját.


Hyundai

Hyundai PassoCorto Forrás: Hyundai

Két tanulmánnyal is készül a koreai gyártó, az Intrado egy modern szabadidő-autó, a PassoCorto pedig egy fiataloknak szóló sportkocsi olasz formatervezésű karosszériával. Az Intrado valószínűleg a jelenlegi formájában megfizethetetlen lenne, ha gyártani kezdenék, mert a karosszéria váza szénszálas műanyagból készül, amelyhez a repülőgép-gyártásban használt szuperkönnyű acélból készült karosszéria elemeket rögzítettek, a kocsi meghajtásáról pedig egy üzemanyagcellás elektromos hajtáslánc gondoskodik. A kocsit pár perc alatt fel lehet tankolni hidrogénnel, ami után 600 kilométeren át nem kell megállni üzemanyagért, a kipufogó csak vízgőzt bocsát ki magából. A torinói IED dizájstúdió által tervezett, narancssárga PassoCorto viszont egy kétüléses, középmotoros sportkocsi, amely az Alfa Romeo 4C közvetlen ellenfele lehetne, ha megvalósulna. Nemcsak a négy méter körüli hosszúságuk és a gyorsaságuk lenne nagyon hasonló, de az is, hogy mindkettőnél szénszálas vázzal szorították le a tömeget. A PassoCorto például csak 840 kilogrammot nyom, így biztosan jól mozog az 1,6-os, 270 lóerős turbómotorral.

Jaguar

Jaguar XFR-S Sportbrake Forrás: Jaguar

Története legerősebb és leggyorsabb kombiját mutatja be a Jaguar Genfben, az XFR-S Sportbrake természetesen a tavaly leleplezett, 550 lóerős XFR-S limuzinon alapul. A nagyobb terhelés miatt azonban átdolgozták a hátsó felfüggesztéseket és az elektronikus vezérlésű önzáró differenciálművet is, és a nyolcfokozatú automata váltón is javítottak: manuális leváltásnál vagy Sport módban a váltó gázfröccsel kíséri a kapcsolást, illetve felismeri a kanyarokat, megtartva a helyes fokozatot a kijáratra. Az angol szuperkombi 4,6 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ra, de így is lemarad az Audi RS6 Avant és a Mercedes E 63 AMG T-Model mögött.

Jeep

Jeep Renegade Forrás: Jeep

A Cherokee európai specifikációjú, dízelmotoros változata mellett az új kis szabadidő-autót mutatja be Genfben a Fiathoz tartozó amerikai márka. A Renegade-et a Fiat 500X-szel közösen fejlesztették, de ez a külsején egyáltalán nem látszik, mert a fényszórókon kívül ívelt vonalat nem nagyon találni rajta. Orra a klasszikus Jeep-eket idézi, ennek ellenére a külseje eléggé megosztónak ígérkezik. A Nissan Juke ellenfelének szánt, négy méternél alig hosszabb SUV egyik ütőkártyája a jó terepjáró képessége lesz, mivel a Jeep hű akart maradni önmagához, és nagy gondot fordított erre a fejlesztésnél. Az összkerékhajtású Renegade-et várhatóan a 0,9 literes kéthengeres benzines mellett 1,3 és 1,6 literes dízelekkel is meg lehet majd vásárolni év végétől.

Kia

Kia Soul EV Forrás: Kia

A Kia első elektromos szériaautóját, a Soul EV-t mutatja be Genfben. A kocsi egy igen korszerű, 27 kilowattórás lítium-ion polimer akkumulátort kapott, amely normál vezetési körülmények között 130-160 kilométeres hatótávolságot biztosít. A 109 lóerős, 285 Nm nyomatékú villanymotor az első kerekeket hajtja, a Soul EV 12 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ra, a végsebességét elektronika korlátozza 144 km/h-ra. Sajnos a padló alatti akkumulátorok helyigénye miatt a hátsó lábtér közel 8 centiméterrel csökkent a normál Soulhoz képest, a kocsi tömege viszont 200 kilogrammal nőtt. Kívülről a módosított lámpákról és a zárt hűtőmaszkról lehet felismerni az elektromos változatot, amelynek belsejében antibakteriális és természetes anyagokat használtak. A gyalogosok védelme érdekében a kocsi 12 km/h alatti sebességnél figyelmeztető hangjelzést ad ki magából, és ugyanez a hang hallatszik tolatáskor is. Az elektromos Soul az év második felétől lesz kapható, de erre az évre csak 1000 darab jut Európának.

Koenigsegg

Koenigsegg One:1 Forrás: Koenigsegg

A 20. születésnapját a világ első mega-autójának bemutatójával ünnepli a svéd gyártó. Ők legalábbis így nevezik házon belül a One:1-t, amely az Agera erősebb és könnyebb változata. Nevét onnan kapta, hogy egy ötliteres, 1360 lóerős, vagyis 1 megawatt teljesítményű feltöltött V8-as motor mozgatja. Gyakorlatilag már csak idő kérdése, hogy a One:1 mikor adja át a Bugatti Veyron és a Hennessey Venom GT sebességrekordjait a múltnak, mivel minden lóerejének csak egyetlen kilogrammot kell mozgatnia (innen a név). Bár a pontos menetteljesítmények még ismeretlenek, a cég főnöke annyit már elárult, hogy elméletileg 440 km/h-nál is gyorsabb a kocsi, 0-ról 400 km/h-ra kevesebb, mint 20 másodperc alatt gyorsul fel, és kanyarban 2 g-s oldalgyorsulást lehet vele elérni. A One:1 tömegét azért tudták ilyen alacsonyan tartani, mert a karosszéria és a felnik is szénszálból készülnek, és sem összkerékhajtás, sem hibrid rendszer nincs benne.

Lamborghini

Lamborghini Huracán Forrás: Lamborghini

Tíz év gyártás után végre nyugdíjazzák a Gallardót, melynek utódja, a Huracán Genfben mutatkozik be. Vadonatúj a padlólemez, a korábbinál sokkal jobb minőségű belső tér, kívülről pedig és az előddel való külső hasonlóság ellenére inkább az Aventadorból merített inspirációt. A középmotoros Huracán váza alumínium és szénszálas anyag keverékéből készült, amely rendkívül nagy merevséget biztosít. A vázat a 2015-ben bemutatkozó, második generációs Audi R8-ashoz is felhasználják. Érdekesség, hogy a kocsi üres tömege 1410-ről 1422 kilogrammra nőtt, ez a jobb minőségű belsővel és a több extrával magyarázzák. A motor maradt 5,2 literes V10-es szívó, de annyit változtattak rajta, hogy a Lamborghini új motorként emlegeti. Teljesítménye 610 lóerő, ami 50 lóerős növekedést jelent a Gallardóhoz képest. Százas tempóra 3,2, 200-ra 9,9 másodperc alatt gyorsul a Huracán, a végsebessége 325 km/h. A váltó hétfokozatú duplakuplungos, és természetesen az Audi R8-ból származik.

Lexus

Lexus NX200t Forrás: Lexus

Genfben mutatkozik be az első turbós benzines Lexus, amely történetesen a japán gyártó első kompakt szabadidő-autója is egyben. Az NX a tavaly Frankfurtban bemutatott LF-NX tanulmány szériaváltozata, némileg visszafogottabb, de azért a márkához mérten még így is merész külsővel. Állítólag a Toyota RAV4 technikájára épül az új szabadidő-autó, a motorkínálatban a benzines turbómotor mellett a szokásos hibrid hajtáslánc is megjelenik. A turbómotor valószínűleg kétliteres lesz, erre utalhat az NX200t elnevezés, amelyet már levédetett a japán gyártó. Ezzel párhuzamosan a GS200t és az RC200t elnevezést is levédették, ami arra utal, hogy más modellekben is megjelenik később a feltöltött benzinmotor. Az NX mellett elhozzák Genfbe a modellfrissítés utáni CT200h-t és a Detroitban már kiállított RC kupét is.

Maserati

Maserati Alfieri Forrás: Maserati

Az olasz gyártó bemutatja a Granturismo utódját, az Alfierit, de egyelőre csak tanulmányautóként. Az új kupé az GT jellegű elődjével ellentétben már nem a kényelemre, hanem a sebességre és a sportosságra koncentrál. Nemcsak kisebb, de jóval könnyebb is lesz az elődjénél, a Maserati célja az, hogy a tömege 1,4 tonna alatt maradjon. Valószínűleg a Quattroportéből ismert turbós V6-os és V8-as motorokat kapja meg, melyek közül a gyengébb is több mint 450 lóerős lesz. A sportkocsit a Porsche 911 közvetlen ellenfelének szánják.

Mazda

Mazda Hazumi Forrás: Mazda

A japán gyártó a Hazumi tanulmánnyal jelentkezik Genfben, amely a szeptemberi Párizsi Autószalonon bemutatkozó új Mazda2-t vetíti előre. A Hazumi ugyanúgy a Kodo formanyelv szerint készült, mint a Mazda3 vagy a Mazda6, de egyes részletei – a külső tükrök hiánya, a festett gumiabroncsok – nem jutnak majd el a sorozatgyártásig. A többi Mazdához hasonlóan Skyactiv-techológiát tartalmazó kocsi nagy újdonsága az új 1,5 literes dízelmotor lesz, amely később más Mazdákban is megjelenhet.

McLaren

McLaren 650S Forrás: McLaren

A McLaren genfi újdonsága a 650S, amely az MP4-12C ráncfelvarrásából jött létre, nevében a szám a lóerőkre utal. Fejlesztésében Jenson Button, a McLaren Forma-1-es versenyzője is aktívan részt vett. Szemből a 650S a jellegzetes formájú, ívelt LED-es fényszórók miatt úgy néz ki, mint a P1, hátulról viszont nehéz megkülönböztetni az MP4-12C-től. Az MP4-12C-ből származó 3,8 literes biturbó V8-as az új hengerfejnek, dugattyúknak és vezérlésnek köszönhetően 25 lóerővel erősebb lett, a nyomatéka 678 Nm-re nőtt meg. A százas sprintet kereken 3 másodperc alatt teljesíti az autó, 200 km/h-ra 8,4 másodperc alatt gyorsul fel, a végsebessége 331 km/h. A 650S 20 ezer fonttal kerül többe a továbbra is a kínálatban maradó MP4-12C-nél, a kupé így 195 ezer fontba (73,4 millió forint), a nyitható tetejű Spider 215 ezer fontba (77,1 millió forint) kerül.

Cikkünk nem ért véget. Lapozzon a második oldalra ahol a Mercedestől a Volvóig vesszük végig az újdonságokat!