Ez a fenék mindenkit lenyom - Honda Civic Tourer-menetpróba

2014.02.26. 08:28

Régebben egy kombi vagy praktikus volt, vagy szép. Most mind a kettő összejött. Legalábbis a Hondának.

 

Ez is a Honda angliai gyárában készül, akárcsak a legutolsó Civic kombi, a 2001-ben kihalt Aerodeck. A formát szintén európában találták kiFotó: Nógrádi Attila Origo

A három évtizedes mélypontján fetrengő európai újautó-piac ugyan egyre jobban háttérbe szorul az ázsiai és amerikai mögött, de egyik itt jelen lévő márka sem engedheti meg magának azt a luxust, hogy ne kínáljon a kedvünkért dízelmotort és kombi karosszériát. Ez egyébként meglehetősen drága mulatság, mert a többi kontinensen egyáltalán nem rajonganak a gázolajt fogyasztó személyautókért és szekrényhátú kivitelekért, így a kisebb darabszám miatt a fejlesztési költségek később jönnek be, ha egyáltalán.

El lehet ugyan mismásolni a kombitlanságot egy darabig, némi SUV-ozással, egyterűzgetéssel, crossoverkedéssel, de aki egyszer kombis lett, az nagy valószínűséggel az is marad, arról az apróságról nem beszélve, hogy a cégek is szívesebben vesznek ilyeneket a flottába. Ezt az alapvetést látta be a két legnagyobb japán márka, miután az eladási görbéken szemmel látható hupli keletkezett a kombik hiánya miatt a legnagyobb darabszámban fogyó modelljeiknél. A Toyota az Auris kombit (leánykori nevén Corolla), a Honda pedig a Civic családbarát változatát hozta vissza az élők sorába, röpke 13 év kihagyás után, utoljára 2001-ben kínáltak a Civicből kombit, az angliai fejlesztésű és gyártású Aerodecket.

A Tourer tengelytávja ugyanakkora, mint a ferdehátúé, csak a hátsó túlnyúlást növelték meg 235 mm-rel. A B-oszlopig megegyezik a két karosszériaváltozat, de hátul meg kellett erősíteni a tetőoszlopokat, hogy kellően merev legyenFotó: Nógrádi Attila Origo

 

Lenyomja az Octavia kombit is

Kezdjük akkor rögtön a lényeggel: 624 liternyi helyet sikerült összehozni az új Civic csomagtartójában, ami azt jelenti, hogy még a kategória etalonjának számító, és nem mellesleg 12 centivel hosszabb Skoda Octavia kombira is ráver 14 litert, míg a Golf Variantra 19-et. Ezek természetesen szabad szemmel nem látható különbségek, ezért a Civic Tourer Telkiben tartott magyarországi bemutatójára egy Golf kombival mentem, hogy kiderüljön, a valóságban miként fest egymás mellett a két üreg.

A német és a japán iskola feszül egymásnak: a Golf csomagtartója "csak" 605 literes. Mindkét autóban diszkréten elrejthető a kiszerelt kalaptartó a csomagtérpadló aláFotó: Nógrádi Attila Origo

Három, pontosabban négy dolog látszik rögtön: a Civic csomagtartójának rakodópereme jóval alacsonyabban van, és kicsit szélesebb is, a hátsó ülések tökéletesen síkba dönthetőek, valamint a csomagtérajtó magasabbra nyílik a Golfénál. Ezek persze csak apró, és nem vásárlást eldöntő különbségek, hiszen nem árúszállításra használják ezeket nap, mint nap. Itt inkább azt a fricskát kell értékelni, hogy a szinte semmiből visszatérő japók, addig méricskéltek, míg végül csak megcsinálták a kategória legnagyobb fenekét.

Más márka megfordítható padlószőnyeggel operál, a Honda viszont olyan speciális anyaggal bélelte ki a csomagtartót, amiből állítólag sokkal könnyebben kijön a kosz. A titok nyitja abban van, hogy hagyományos csomózással készül, de levágják a szálak tetejét. Ki fogjuk próbálniFotó: Nógrádi Attila Origo

A Civic méreteihez képest nagy csomagtér egyébként részben annak is köszönhető, hogy a benzintankot nem a hátsó, hanem az első ülések alá tették, így a hátsókat úgy fel lehet hajtani, mint egy színházi széket és az így felszabaduló helyre akár egy kisebb póni is befér. „Nyilván úgy jött össze ekkora raktér, hogy nem lehet hátul elférni” - buggyan ki ilyenkor a jogos kötekedés egy rendes németautósból, amiben azért van valami. A lábtér, de még a fejtér is hozza a kategória átlagát hátul, viszont, hogy ez utóbbi így legyen, az ülést meglehetősen alacsonyra rakták, ráadásul az ülőlap is rövidre sikerült, így szinte alig támasztja alá a combot. Elöl már egy fokkal jobb a helyzet, sőt pont olyan, mint egy jó párszor kipróbált ötajtós Civicben, ami nem véletlen, mert a B oszlopig megegyezik a két modell.

Egymás mellé állítva a Golf és a Civic kombit látszik csak igazán, hogy mennyire sportosra vették a figurát a japánok. A lőrésszerű ablakokon alig lehet kilátni hátra, ezért a parkolóradar, vagy kamera megrendelése erősen ajánlottFotó: Nógrádi Attila Origo

A motorválasztéktól senki sem jön majd zavarba, mert összesen két darabból áll: a tavaly januárban bemutatott és tényleg príma 1,6 literes, 120 lovas dízelből, és a már jól ismert, 1,8 literes benzinesből. Ez utóbbi 6500-nál adja le a 144 lóerős csúcsteljesítményét, míg a maximális nyomatékért (174 Nm) 4500-ig kell elforgatni. Ebből már sejthető, hogy a kombi karakteréhez inkább a jóval nyomatékosabb (300 Nm) dízel illik, igaz a benzinessel sincs baj, feltéve, ha szem előtt tartjuk, hogy ez a VTEC motor már nem az, mint ami köré egy kisebbfajta vallást alapítottak néhány Civic-generációval ezelőtt. Ez a motor inkább csak a lehető legtakarékosabb és tisztább próbál lenni, és ha kiforgatjuk, inkább csak a hangja jön meg, az ereje már kevésbé, de nincs ezzel baj, az viszont biztos, hogy aki öt, de inkább tíz évre vesz autót, ezzel biztosra mehet, mert garantáltan nem kell majd turbóra, injektorsorra, vagy éppen kettős tömegű lendkerékre költenie.

5,5 milliótól indul az árlista

A ferdehátú Civichez képest 250 ezer forint a kombi karosszéria felára, ami azt jelenti, hogy benzinmotorral 5,5 milliótól indul az árlista (Comfort felszereltséggel), míg dízellel 6,44 millió jelenti a belépőt, szintén Comfort felszereltséggel. Az extralista szép hosszú, de a Honda jó szokásához híven inkább csak csomagban méri az extrákat. A magasabb felszereltségi szintekhez például állítható keménységű hátsó futómű is jár. Ezt sajnos nem sikerült vezetnünk Telki környékén, viszont korábban már kipróbálhattuk a nemzetközi menetpróbán, akit érdekel, itt találja Gulyás kollégánk idevágó élményeit. A Civic Tourer forgalmazása március elején indul.

Fotó: Nógrádi Attila Origo
Gyári képek a Honda Civic Tourerről, kattintson a fotóra a galériáért!Forrás: Honda

 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK