Megújult a világ kedvence

Ford Focus
Vágólapra másolva!
Egy autó ráncfelvarrása általában annyira izgalmas, mint egy adóbevallás kitöltési útmutatója, azonban ha a legjobban fogyó típus újul meg, arra oda kell figyelni.
Vágólapra másolva!
Az új orr nagyon jól áll a Focusnak Fotó: Gulyás Péter

A One Ford stratégia, melynek lényege, hogy a Ford minden kontinensen ugyanazt az autót árulja a különböző kategóriákban, egyértelműen a Focus esetében jött be a legjobban. Tavaly több mint 1,1 millió fogyott belőle a világ 140 országában összesen, négy kontinens nyolc gyára ontja magából, percenként kettő készül belőle, de ha tovább nőne a kereslet iránta, a percenkénti háromra is át tudnának állni. Az öt kontinens közül Európa szereti legjobban a típust, az 1998 óta legyártott 12 millióból 7 ezen a földrészen kelt el. Itt jelenleg csak Volkswagen Golf veri meg az eladási listán, igaz, ő viszont nagyon: több mint kétszer annyi (470 ezer) fogyott belőle 2013-ban, mint a Fordból.

Hátul kisebbek lettek a lámpák Fotó: Gulyás Péter

Annyira fontos típusa ez a Fordnak, hogy megérte nekik több száz európai újságírót Németországba röptetni csak azért, hogy egy bő félórás bemutatón megmutassák nekik a felfrissített változatot, kipróbálási lehetőség nélkül. A Frankfurt melletti kisváros konferenciaközpontjában minden falra #1 feliratot helyeztek el, utalva a Focus helyezésére a világ legjobban fogyó új autóinak listáján. Azon kívül, hogy beleülhettünk a két kiállított autóba, csak kevés plusz információt kaptunk a kocsiról a bárki számára hozzáférhető sajtóanyaghoz képest. Ezek egyike, hogy ma 10-ből 4 embernek a Focus ugrik be elsőként, ha meghallja a Ford nevet, pedig a második legnagyobb amerikai gyártó korábban olyan típusokat adott a világnak, mint a T-modell, a Mustang vagy a Thunderbird.

A kombi fara nem változott számottevően Fotó: Gulyás Péter

A 2010-ben bemutatott harmadik Focus-nemzedék azonban már túl van az életciklusa felén, ezért egy jelentős modellfrissítéssel próbálják meg fenntartani az érdeklődést iránta. Valószínűleg a formatervezőknek volt a legnehezebb dolga, mivel úgy kellett átalakítaniuk a bevált formát, hogy ahhoz a lehető legkevesebb présgépet kelljen átalakítani, és, hogy a világ minden táján tessen az embereknek. Meglepő módon a Focus legtöbb vitát kiváltott részletét, a ferdehátú modell amőba alakú hátsó lámpájának fura nyúlványát megtartották, igaz, maga a lámpa kisebb és elegánsabb lett. Hátulról még így sem lesz könnyű a régi Focust megkülönböztetni az újtól, szemből nézve azonban ez nem jelent majd gondot, mivel alaposan átalakult a látvány a Fiestán és a Mondeón már látott, Aston Martin-szerű hűtőmaszk és az új fényszórók bevezetésétől. Élőben talán jobban is néz ki az új Focus, mint a fotókon, folyamatosan az járt a fejemben, hogy négy éve ezzel kellett volna bemutatni az autót, és akkor nem lett volna szükség arra, hogy három különböző orral (normál, ST, Electric) árulják ugyanazt az alapformát.

A krómfelnik az amerikai ízlést tükrözik Fotó: Gulyás Péter

Mivel a visszajelzések alapján a vásárlók torkig voltak a Focus középkonzolján lévő sok apró gombbal, a belső térben elsősorban ezen változtattak. A gyufásdoboz méretű színes képernyő és a miniatűr gombok már a múlté, ugyanis beépítettek egy 8 colos érintőképernyőt, melyen a vadonatúj Sync 2 menürendszer fut. Ezt a fejlett hangvezérlésnek köszönhetően szóbeli parancsokkal is lehet kezelni: kérésre felolvassa az SMS-t, az úti célt vagy a hallgatni kívánt előadót elég csak bemondani, ha pedig azt hallja, hogy éhesek vagyunk, feldobja a környék éttermeinek listáját, és a kiválasztotthoz el is vezet.

Kicsit javítottak a belső térben felhasznált anyagokon is, de ez nem feltűnő, a minőségérzet a sok puha burkolat ellenére sem a legjobb. Főleg a kiállított autók nyikorgó könyöktámaszával és a nem túl gondosan illesztett burkolatokkal volt bajom, de a sok helyen használt matt fekete műanyagok minősége sem éri el a Volkswagen-csoport termékeiben, vagy akár az új Peugeot 308-asban használtak színvonalát.

Új a korműnykerék és a középkonzol, a nagy képernyő érintős Fotó: Gulyás Péter


Az elektromos kütyükkel már eddig is jól ellátott Focushoz ezután még több, öszesen 18 vezetéstámogató rendszert lehet rendelni, a régiek pedig új funkciókkal bővültek. A parkoló asszisztens már padkára merőleges parkolásra is képes, de akár ki is áll a helyről, tolatáskor pedig a keresztirányú forgalomra is figyelmeztet. 30 km/h helyett már 50-ről is megálltja az autót a koccanásgátló, ha ütközésveszélyt érzékel, a radaros tempomat már 0-200 km/h között működik, ha pedig ki van kapcsolva, a kocsi figyelmeztet a túl kis követési távolságra. A feláras adaptív bi-xenon fényszórók már a kanyarba is képesek befordulni 15 fokos szögben. Ami még mindig hiányzik, az a VW-csoport autóihoz elérhető aktív, kormányozni is képes sávtartó asszisztens és a Audi A3-asfoz, a Seat Leonhoz és a Peugeot 308-ashoz már elérhető full-LED-es fényszóró. Azonban nem valószínű, hogy a tipikus Focus vásárlót ez nagyon zavarná, mivel a vezetéstámogató rendszereket a magas áruk miatt kevesen vásárolják ebben a kategóriában.

Gyerekbiztossá tehető

A MyKey rendszer Európában eddig csak a Fiestához volt kapható, de most megjelent a Focusban is. Lényege, hogy a szülő beprogramozhat akár hét különböző gyerekkulcsot is az autóhoz, vagyis beállíthatja, hogy ne lehessen kikapcsolni a menetstabilizálót, hogy mekkora legyen a hifi maximális hangereje, hogy mekkora sebesség felett legyen hangos figyelmeztetés, de még azt is, hogy mennyivel a tank kiürülése előtt figyelmeztessen az autó az alacsony üzemanyagszintre. MyKey-vel csak bekapcsolt övekkel lehet zenét hallgatni, és még a végsebességet is le lehet csökkenteni 140 km/órára.
Az új 1,5 literes, négyhengeres benzines turbómotor az 1,6-ost küldi nyugdíjba Fotó: Gulyás Péter

Átalakult a motorkínálat, a legfontosabb változás, hogy az 1,6 literes, négyhengeres turbómotorokat 1,5 literesekre cserélték, amelyek 150 és 180 lóerős teljesítménnyel léteznek. Az új motor a kétszer az Év Motorjának választott egyliteres, háromhengeres közeli rokona, és amely a bevezetése óta minden 3. eladott Focusban ott található. A legkisebb EcoBoost az első nem hibrid benzinmotor, amely 100 g/km alatti szén-dioxid kibocsátásra képes egy alsó-középkategóriás autóban. A dízelek között a Fiestából már ismert 1,5 literes négyhengeres bevezetése jelenti az újdonságot, amely 95, 105 és 120 lóerős változatban létezik. Utóbbihoz duplakuplungos automataváltó is rendelhető lesz, míg a turbós benzinesekhez hagyományos automatát kínálnak majd 2015-től, mindkettőhöz lesznek végre kormány mögötti váltófülek is.

A két új kék szín közül ez az egyik Fotó: Gulyás Péter

A Focusok legnagyobb vonzereje mindig is a remek vezethetőség volt, a harmadik generáció azonban már nem emelkedett ki olyan egyértelműen a mezőnyből, mint az elődei, mert az Alfa Romeo Giuliettát, az új Mazda3-at, Seat Leont és Volkswagen Golfot hasonlóan jó vezetni.

„Vissza akarjuk kapni a legjobb kezelhetőségű kompakt autó címét, a mérnökeink ezért sok energiát öltek a futómű fejlesztésébe” – mondta a bemutatón Joe Bakaj, a Ford európai fejlesztési főnöke. Lecserélték a lengéscsillapítókat, merevebb szilenteket tette be, de még a futóműgeometrián is változtattak, hogy csökkenjen a karosszériadőlés, és, hogy gyorsabban reagáljon a kormány elfordítására. Emellett merevebbé tette a kormányoszlop rögzítését, és áthangolták az elektromos rásegítést is. Bakaj szerint a kormány mostantól több visszajelzéssel szolgál a középállás környékén, és kormányzás erőszükséglete is progresszívebben nő a sebesség emelkedésével. Újraírták a menetstabilizáló rendszer szoftverét is, hogy finomabban avatkozzon be veszély esetén. Bakaj szerint a sok apró változás eredményeképp a Focus stabilabban hajtja végre a nagysebességű irányváltásokat, és „több magabiztosságot ad a vezetőnek”.

A felfrissített Focus az év második felétől lesz kapható, az ára vélhetően nem változik majd jelentősen.