Olcsó és okos az új légpárnás Citroën

citroen cactus
Vágólapra másolva!
Megnéztük a francia márka megújulását szimbolizáló, ősztől kapható C4 Cactust. Akkora, mint a C4, de két mázsával könnyebb, a formája összetéveszthetetlen, elöl kanapé van benne, a karosszériáját légpárnák védik, az ára pedig alacsony.
Vágólapra másolva!
Mark Lloyd, a C4 Cactus formatervezője mutatja be az autót Forrás: Citroën

Már a külsőségekből is látszott, hogy a Citroën nem egy hagyományos autóbemutatóra készült a Charles De Gaulle repülőtér melletti óriás pavilonban. André Citroën 136. születésnapján, február 6-án délelőtt négyezer kereskedőt, este pedig több mint 500 újságírót toboroztak össze a világ minden szegletéből, eljött a teljes vezérkar és a gyári WTCC versenycsapat, a kiállítótér nagysága pedig a Genfi Autószalon alapterületével vetekedett.

A Citroën CEO-ja, Frédéric Banzet csak tévéknek adott interjút Fotó: Gulyás Péter

Elsőként Frédéric Banzet vezérigazgató lépett színpadra, aki azt kezdte fejtegetni, hogy a mai autóipar tévesen méri fel a vásárlók igényeit: egyre komplexebb, erősebb, jobban felszerelt és drágább autókat gyárt, holott a legtöbb ügyfél csak egy olyan autót szeretne, ami kényelmesen elvisz A-ból B-be, stresszmentesen vezethető, szolgáltatásaival könnyebbé teszi az ember életét, és amit megvenni és fenntartani sem kerül sokba. Ekkor előjöttek a függöny mögül a múlt legendás Citroënjei: az első európai népautónak tartott 5 HP, a legendás 2CV, (a tetőből integető Yvan Mullerrel és Sébastien Loebbel), aztán a kilencvenes években nagy sikert elért Berlingo és Picasso. Ezzel arra akartak emlékeztetni, hogy a Citroën minden korszakban megfelelő válaszokat adott a megváltozott fogyasztói igényekre az olcsó, de jól használható, ötletes autóival.

A teljes WTCC pilótagárda bezsúfolódott egy Kacsába Forrás: Citroën

Amikor már a sokadik igazgató fújta ugyanazt a szöveget – iPhone-hasonlatok, egyszerűség, letisztult dizájn, kreativitás, kimagasló ár-érték arány – kezdett derengeni, hogy itt nem csak egy új típust, de egy új termékstratégiát is be akarnak nekünk mutatni. Mert ugyan egész sikeres az öt éve, pont ezen a napon bevezetett DS prémium almárka, de az eladásai így sem érik el a teljes Citroën mennyiség ötödét sem, ráadásul a DS-ek közül messze a legolcsóbb DS3-as fogy a legjobban (Kínában a DS-t külön márkaként forgalmazzák, ahogy a Toyota a Lexust). Volt tehát ok arra, hogy átgondolják, mi is legyen a kínálat gerincét alkotó C-sorozatú modellekkel.

Igen, jól látják, ez nem tanulmányautó, hanem az ősztől megvásárolható szériaváltozat Forrás: Citroën

Úgy tűnik, az utóbbi években gyárbezárásokra kényszerült, és nagy veszteségeket elkönyvelt PSA-konszern (Peugeot-Citroën) rájött arra, hogy nem kifizetődő, ha a márkái egymás ellen versenyeznek a piacon. Kiderült, hogy a Citroënnek mostantól a modern, fiatalos, innovatív, de kedvező árú márka szerepet szánják, a Peugeot pedig feljebb lép majd a prémium irányba, de továbbra is tömeggyártó marad, hasonlóan a Volkswagenhez. Nem győzték eleget hangsúlyozni, hogy abszolút árban nem kívánnak az olcsó márkákkal (vagyis a Daciával) versenyezni, inkább a kedvező ár-érték arányra helyezik a hangsúlyt. Az igazi prémiumautók továbbra is a Citroën DS almárkától fognak érkezni, így a három termékcsoporttal a PSA a piac nagy részét le tudja fedni.

Minden sérülékeny részt fényezetlen műanyagok vagy Airbumpok védenek a karosszérián Fotó: Gulyás Péter

Az ezen az estén leleplezett C4 Cactus elüt azoktól az autóktól, amelyek Európa legnépszerűbb kategóriáját, az évi hárommilliós eladással rendelkező C-szegmenst jellemzik. Kicsit úgy fest a közel Golf-méretű, 4,16 méteres újdonság, mint egy emelt szabadidő-autó, pedig valójában egy normál kompakt, amelyet az egyszerűség jegyében terveztek, de mégis karakteresebb formájú a többinél. Ebben nagyrészt szerepet játszik a „robotzsarus” új C4 Picassónál már eljátszott ötlet, hogy az autó arckifejezéséért a LED-es nappali fény a felelős, nem pedig az alatta elrejtett normál fényszórók.

Szabadidő-autónak néz ki, valójában egy emelt kompakt. A hossz 4,16, a tengelytáv 2,6 méter Fotó: Gulyás Péter

A könnyen felismerhető orr-rész mellett az Airbumpnak hívott védőelemek a Cactus legjellegzetesebb részletei, az ajtókra és lökhárítókra tett, karcálló, légkapszulákat tartalmazó poliuretán betétek úgy mutatnak, mint a bőrbetétek egy dizájnbútoron. Viszonylag puhák, de puszta kézzel azért nehéz benyomni őket. Fő funkciójuk, hogy a tipikus városi sérülésektől – parkolási horzsolások, bevásárlókocsik ütései, stb. – megvédjék a karosszériát. Végignézve a Párizsban közlekedő autókon – amelyek legalább annyi apró sérüléssel rendelkeznek, mint a római társaik –, ez nagyon hasznos lehet a helyieknek, de én is örülnék, ha nem kéne azért egy parkoló hátsó sarkába állnom az új autómmal, hogy elkerüljem az ajtónyitások okozta sérüléseket. Négyféle színben rendelhető majd a szériatartozékként adott Airbump, bármelyiket lehet mind a tízféle külső színnel kombinálni.

Minden C4 Cactuson ott lesznek a négyféle színben kérhető "légütközők" Fotó: Gulyás Péter

Persze ezen kívül is vannak még érdekes ötletek a C4 Cactusban, a „Smart Wash” ablaktörlő lapátokat például úgy alkották meg, hogy azok magukba foglalják a szélvédőmosó vezetékét is, így a mosáskor nem lesz olyan pillanat, hogy egy ideig semmit sem látunk a szélvédőt elborító víztől. Ráadásul a szórófejes megoldás kétszer annyi idő alatt meríti le a szélvédőmosó tartályát. Hasonló ablaktörlő van egyébként a Mercedes SL-ben is, de nem árt tudni, hogy német luxusroadster közel tízszer annyiba kerül, mint amennyibe a Citroën fog. Meg kell említeni az innovációk között a C4 Cactus jobb első légzsákját is, amelyet a kesztyűtartó megnövelése miatt a tetőbe rejtettek, a világon elsőként.

Minimalista stílusú a műszerfal, kanapénak tűnnek az első ülések Forrás: Citroën

Mégis, a C4 Cactus legnagyobb fegyverténye, hogy az egyliteres motorral szerelt alapkivitel tömege csak 965 kilogramm, ami kevesebb, mint amennyit egy Suzuki Swift nyom. Szinte hihetetlen, de a hasonló méretű normál C4-es 200 kilogrammal nehezebb nála. Számos előnye van a fogyókúrának: gyengébb motor, fékrendszer és hűtés is elegendő (ami csökkenti a gyártási költségeket), szerényebb a fogyasztás, és javul a vezetési élmény. Kissé átestek a ló túlsó oldalára a súlycsökkentéssel, néhány ilyen intézkedés, mint például a billenős, lehúzhatatlan hátsó ablakok és a csak egyben dönthető hátsó üléstámla létjogosultsága megkérdőjelezhető. Igaz, hogy előbbivel 11, utóbbival 6 kilogrammot nyertek, de még ezekkel együtt is egy tonna alatt maradt volna a Cactus tömege, lényegesen nagyobb használati érték mellett. Kizárólag háromhengeres, 1,0 és 1,2 literes, szívó és turbó benzinmotorokkal és 1,6 literes, négyhengeres turbódízellel lesz kapható a Cactus, utóbbi átlagfogyasztás a hivatalos mérési ciklus szerint csak 3,1 liter.

Jól szemléltették, mi ellen véd leghatékonyabban az Airbump Forrás: Citroën

Nemcsak a külső, a belső tér is radikálisan különbözik attól, amit egy kompakt autótól megszoktunk. Csak 12 gombot tettek a műszerfalra, ezen kívül a vezető előtt egy digitális sebességmérőt, középen pedig egy 7 colos érintőképernyőt találunk, és ennyi. Az ár alacsonyan tartása miatt kemények (de legalább kellemes tapintásúak) a műanyagok, az ajtókon nincs szövetbetét, a behúzó kapaszkodó egy utazótáska fogójára emlékeztet. Kanapénak tűnnek, de valójában különállóak a kényelmes első ülések: az a trükk, hogy a könyöklő olyan, mintha a pad része lenne. Kézi váltós Cactust nem láttunk, a robotizált automatának nincs előválasztó karja, csak három gombja: D, R, és P. Fura, hogy a hagyományos kézifék helyett miért nem az elektromosat választották, mert a kar elhagyásával tényleg megvalósulhatott volna a kanapé. Amúgy a helykínálattal nincs gond, csak a fejtér szűkös hátul, ha megrendelik az üvegtetőt. Ez egyébként hőszigetelt, így nem kellett alá mozgatható rolót beépíteni, ami szintén csökkentette a tömeget. Nem tudtuk elhessegetni a gondolatot, hogy az üvegtető helyett milyen jó lett volna egy kézzel nyitható vászontető, ami nem csak egyszerűbb és olcsóbb, de hangulatosabb is lett volna.

Szokatlan színkombinációkra is lehetőség nyílik a szabad konfigurációval Forrás: Citroën

Az autón kívül az értékesítési mód is radikálisan új lesz a C4 Cactus esetében. Nyugat-Európában egy fix havi költség fejében bérelni is lehet majd az autót, amibe az autó árán felül a biztosítás és a karbantartás is benne lesz majd. Többféle tarifacsomagot terveznek, lesz olyan is, amelyik arányos la megtett kilométerek számával, ami a keveset autózóknak lehet hasznos. A „Citroën és Ön” nevű terv keretében pedig javítanak az ügyfélszolgálaton, 24 órán belüli visszahívást ígérnek a problémás ügyfeleknek, szervizlátogatáskor pedig ingyenes autómosást. Elindul a CitroënAdvisor nevű webes szolgáltatás is, ahol véleményezni lehet a szervizeket és kereskedéseket, ahogy a TripAdvisorban szokás a szálláshelyeket. Kíváncsian várjuk, hogy ezekből Magyarországon mi valósul majd meg. Úgy számol a Citroën, hogy az egyszerű, könnyen karbantartható technika, az ütésálló karosszéria és a kis fogyasztás miatt a C4 Cactus fenntartása 10-15 százalékkal kevesebbe fog kerülni, mint egy hagyományos alsó-középkategóriás autóé, ami a kedvező, C4-szintűre ígért vételárral kombinálva itthon is népszerűséget hozhat az utóbbi évtizedek legkarakteresebb Citroënjének.