Vágólapra másolva!
Az ország déli részét betakarta a hó, egyes helyeken húsz centinél is több esett. Jó tanácsok azoknak, akiknek muszáj autóba ülniük.
Vágólapra másolva!

Az idei első nagy havazás főleg az ország déli területein okozott gondokat, és ugyan a hó már nem esik, havas-jeges útszakaszok még bőven akadnak. Ilyen körülmények között csak teletankolt autóval érdemes elindulni, hogy elakadás esetén biztosított legyen a fűtés, érdemes bekészíteni takarót és némi tartós élelmiszert is.

Fő a higgadtság!

Csak akkor induljunk útnak, ha az autón téli abroncs van, abból nagy baj nem lehet, ha hólánc is be van készítve a csomagtartóba. A biztonságos vezetés első feltétele a megfelelő üléspozíció, amelynek része a jó kormányfogás (két kézzel 3/9 óra magasságban). A szabad mozgást zavaró kabátban, feszülő ruhadarabokban tilos vezetni.

Ha téli gumi van az autón és betartjuk az alapszabályokat, nagy baj ilyen utakon sem történhet Forrás: AFP/Philippe Huguen

Ha csúszós felületre érünk, legfontosabb a higgadtság: minél kisebb a tapadás, annál finomabb mozdulatok szükségesek. A túlzott pedálkezelés szinte minden esetben tapadásvesztéssel jár, de a túl nagy kormánymozdulat hatására is elkezdhet orral csúszni az autó. Ez az alulkormányozottság - ilyenkor a kormányzás szögén ne változtassunk (vagy kicsit engedjünk vissza), egy kis lassulás után ugyanis gyakran elkezd fordulni az autó.

Finom mozdulatok

Ha kanyarodás közben az autó fara kezd el csúszni, akkor túlkormányozottságról beszélünk. Ez a veszélyesebb, nagyon pontosan és gyorsan kell reagálni. Ilyenkor a csúszásnak megfelelő irányban kell ellenkormányozni, de csak addig, míg az autó meg nem áll a csúszásban. Havas úton a nagy mennyiségű hóra ráhajtva bizonytalanná válthat az autó viselkedése, ilyenkor sem szabad nagy kormánymozdulatokat tenni, hiszen a hórétegen átérve ismét helyreállhat a tapadás, ami hirtelen megrántja az autót.

Ha kitör az autó hátulja, a csúszásirányba kell kormányozni Forrás: BMW

Még kétféle megcsúszás létezik: fékezés vagy gázadás közben. Mindkét esetben a túlzott gyorsulás/lassulás miatt a gumi elveszti a tapadását, ezért az autót irányítani sem lehet. Ilyenkor mindig a pedál visszaengedése jelent megoldást, tehát kisebb gázadás vagy finomabb fékezés. Blokkolásgátlós autóban fékezés közben is lehet az autót irányítani, de ABS nélküli modellben már szaggatott fékezést kell alkalmazni: a korrigálás idejére fel kell engedni a féket, majd újra fékezni.

Hogyan vészfékezzünk?

Elsőkerék-hajtású autó túl nagy gázra tolni kezdi az orrát csúszós útburkolaton, ilyenkor el kell venni a gázból, és az autó jó eséllyel ismét irányítható lesz. Hátsókerekesnél a túlzott gázadás az autó farának kitörésével jár, de itt is a gáz visszavétele a megoldás.

A téli autózás tíz aranyszabálya

1. Csak téli gumival induljunk el!
2. A jobban tapadó (kevésbé kopott) abroncsok mindig a hátsó tengelyen legyenek. Így megelőzhető, hogy kanyarban kitörjön az autó hátulja.
3. Bátran gyakoroljunk, akár egy üres parkolóban vagy egy vezetéstechnikai centrumban.
4. Menet közben érdemes fékpróbával felmérni a tapadást, természetesen akkor, ha nem jönnek mögöttünk, és nem balesetveszélyes a helyszín. Amikor lehet, használjunk motorféket!
5. Ha elindulásnál az autó megcsúszik, akkor nem nagyobb gáz, hanem finomabb pedálkezelés segít. A legjobban egyenes kormányállásnál tud elindulni az autó.
6. Ha kanyarban alulkormányzott az autó (az eleje hagyja el a kanyarodási ívet), akkor sose tekerjünk még a kormányon! Tartott kormány és egy kis fékezés hamarabb megoldja a problémát.
7. Ha kanyarban túlkormányzott az autó (kitör a fara), akkor a csúszás irányába történő gyors ellenkormányzás szükséges. A fékezés általában ront a helyzeten.
8. A vészfékezést mindig egyenes irányba próbáljuk meg! Ha tekerünk a kormányon, azzal tapadást veszít az autó.
9. Ha nincs blokkolásgátló az autóban, próbáljunk a csúszáshatáron egyensúlyozva ("pumpálva") fékezni, különben irányíthatlan lesz az autó - bármilyen irányban áll a kerék, az autó csúszni fog.
10. Minél kisebb a tapadás, annál finomabb mozdulatokra van szükség.

Adódhat olyan helyzet, hogy fékezés közben kell kikerülni valamit, ilyenkor fontos a kormányzás és a fékezés összhangja, amit vezetéstechnikai központban lehet a legjobban begyakarolni. A tapadás akkor maximális, ha az autó kerekei egyenesen állnak, vagyis határozott lassítás után fel kell engedni a féket, és így próbálkozni a kikerüléssel. A féken állva jó eséllyel hiába tekerjük majd a kormányt: a blokkolásgátlós autók segítenek ugyan valamennyit, de tükörjégen az ABS sem csodaszer.