Szűk, de háromféle masszázst is tud a csilivili egyterű

renault espace
Vágólapra másolva!
Az új Espace-ba a Renault minden elektromos kütyüt beletett, amire ma a francia autóipar képes, viszont a helykínálatra nem fordított akkora figyelmet.
Vágólapra másolva!

A buszlimuzin-kategória alapítójaként számon tartott Renault Espace legújabb nemzedékétől nem várná az ember, hogy belül szűkös legyen, pedig ez a helyzet. Eddig kétféle tengelytávval, normál és Grand változatban lehetett megvenni a legnagyobb Renault-t, a Párizsban leleplezett újból azonban csak egyféle karosszéria lesz, amely három centivel rövidebb, egy centivel szélesebb, és 14 (!) centivel alacsonyabb a régi Grandnál.

Nagyon mutatós, nem is egyterűnek, hanem crossovernek hívják. A képekre kattintva galéria nyílik! Forrás: Origo

Mivel ezzel párhuzamosan a hasmagasságot is megnövelték a szabadidő-autós hangulat miatt, így az utastér vertikális kiterjedése jelentősen csökkent, ami azonnal érződik, ha beül az ember, főleg a második üléssorba. Én nem vagyok túl magas a 178 centimmel, de a fejem és a plafon közé csak három ujjamat tudtam bedugni. Igaz, sokat javított volna a helyzeten, ha nem lenne a kocsiban üvegtető, mivel ez a mozgatható rolójával együtt sokat elvesz a fejtérből.

A másik csalódás a harmadik üléssor: a kempingszék vastagságú, láthatóan nem hosszú utakra tervezett hatodik és hetedik ülés előtt szinte semmi lábtér sincs, ha a második üléssort leghátsó helyzetbe tolják, ez a helykínálat a legelső Opel Zafirát idézi. Sovány vigasz, hogy az Espace-ban a hátsó két sor különálló üléseit a csomagtartóból gombnyomásra, vagy akár az elöl lévő érintőképernyőt nyomogatva is le lehet hajtani, a mozgatást ugyanis már villanymotorok végzik. Hozzátartozik az igazsághoz, hogy az első két sorban a lábaknak bőven van hely a 2,88 méteres tengelytávolság miatt, a középső üléssorban akár több mint 30 centis is lehet a lábtér.

Nagyon sokkal, 14 centivel alacsonyabb az elődjénél Forrás: Origo

Az ülések kényelme, a felhasznált anyagok minősége és a gondosan tervezett formák prémium hangulatot árasztanak, kár, hogy az általam megvizsgált autóban a bumeráng alakú, elektromos joystick váltó-előválasztó kar díszbetétjének rögzítése máris megadta magát, és a betét lötyögni kezdett a helyén. Persze ezek még előszériás autók, a sorozatgyártásig még javulhat a gyártási minőség. A Teslától átvett divat, hogy az érintőképernyőt már függőlegesen építik be, a Volvo XC90 után az Espace-ban is ezzel találkoztam.

Műszaki szempontból az Espace már nem okoz csalódást, valószínűleg a legfejlettebb autó, amit Franciaországban valaha készítettek. Rendelhető hozzá adaptív lengéscsillapítás, a Lagunából ismert négykerék-kormányzás, a radaros tempomat és fékasszisztens, a LED-es fényszóró, a láblendítéssel nyitható csomagtartó, digitális, szabadon konfigurálható műszerfal, 10 irányba állítható, háromféle masszírozásra képes első ülés, és plexilapra vetítő head-up display is. Vezetés közben négyféle üzemmód (eco, comfort, neutral, sport) közül lehet választani, a különböző beállításokkal a gázreakciót, a váltási pontokat (duplakuplungos EDC váltó esetén), a lengéscsillapítás keménységét, a kormány rásegítésének erejét lehet változtatni, sőt, a hangulatvilágítás, a hangszóróból bejátszott kamu motorhang és még a masszírozás típusa is a választott üzemmódhoz igazodik. Létezik egyéni beállítási lehetőség, így például lehet harapós motor-váltót kombinálni a lágy futóművel, V6-os versenyautó hanggal és ellazító masszázzsal.

Milyen masszázst kérsz, drágám? Forrás: Origo

Az Espace vadonatúj, moduláris padlólemezre épül. Ennek, valamint a kisebb, kizárólag 1,6-os motoroknak és az alumíniumból készített karosszériaelemeknek (ajtók és motorháztető) köszönhető, hogy kereken 250 kilogrammot faragtak le az Espace tömegéből. Kezdetben csak egy 200 lóerős turbós benzinessel és egy, a turbók számától függően (egy vagy kettő) 130 vagy 160 lóerős dízellel lehet majd megvenni, a benzineshez hétfokozatú duplakuplungos váltó jár, a dízelekhez hatfokozatú kézi.