Különadóval büntetnék a dízeleket

Vágólapra másolva!
Egy jelentés szerint évente mintegy 3,5 millióan hallnak meg a légszennyezés következtében. A légkörbe jutó káros anyagok mintegy feléért a közúti közlekedés felelős.
Vágólapra másolva!

A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) legfrissebb jelentéséből az derül ki, hogy világszerte mintegy 3,5 millióan halnak meg évente a légszennyezés következtében. A légkörbe jutó szennyező anyagok mintegy 50 százalékáért a közúti közlekedés felelős. Ennek túlnyomó részét, 90 százalékát a dízelüzemű járművek bocsátják ki. A tanulmányban ugyanakkor kiemelik, hogy - az Egyesült Államok, Nagy-Britannia és Svájc kivételével - minden OECD-tagország kevesebb adót vet ki a dízel üzemanyagra mint a benzinre, pedig a dízelüzemű járművek több szén-dioxidot bocsátanak ki literenként, mint a benzinnel működők. Továbbá a dízelből több szálló por és nitrogén-dioxid kerül a levegőbe, ami a szervezetbe kerülve - többek között - tüdőrákot, asztmát és szívproblémákat okozhat.

A jelentés arra is felhívja a figyelmet, hogy az autógyártók által közölt károsanyag-kibocsátási adatok jelentősen alatta maradnak a járművek valós használata során történő kibocsátási értékeknek.
A tanulmány készítői több ajánlást is megfogalmaztak a légszennyezés visszaszorítására a kormányzati szereplők számára. Így például a jogszabályalkotók felhagyhatnának a dízelüzemű autók előnyben részesítésével, a benzinnel működőkkel szemben, valamint szigorúbban szabályozhatnák az autógyártók kibocsátás-mérését.