Népszállítók - Törpeautó- és moped múzeum, Eggenburg, Ausztria, - 2. rész

Vágólapra másolva!
Az eggenburgi törpeautók után, most jöjjenek a nem mindennapi mopedek és robogók. 
Vágólapra másolva!

Páratlan gyűjteménybe botlottunk a Budapesttől 320, a börzéjéről ismert Tullntól 47 km-re lévő festői kisvárosban, Eggenburgban. A Nostalgiewelt múzeum kincseinek egy részét, a törpeautókat egy korábbi cikkünkben már bemutattuk. Mellettük mozigépek, játékok, vurlicerek sorakoznak, és persze kétkerekű mopedek és robogók. Közöttük rengeteg olyat találtunk, amelyről itthon az átlagember talán még nem is hallott. Kilenc különlegességet mutatunk be ízelítőül.

Egy autó csomagtartójában is elfér ez a mindössze 25 kilós Welbike, amit Amerikába is exportáltak Corgi néven. A kiállított példány egy 1948-as Corgi Mark 1; 6000 darab ment belőle az USA piacára 1946 és 1955 között. A brit Brockhouse Engineering Ltd. törpegépének motorja egyhengeres, léghűtéses, 98 cm3-es kétütemű, 1,5 lovas Forrás: Karner Miklós/Retro Mobil

„Több mint egy autó: egy cirkáló, két keréken” - hirdette egykor a reklámszöveg a német Maico MB 175 Maicomobilt. Egyhengeres, kétütemű, fekvődugattyús, 198 cm3-es motorja 10,3 lóerőt tudott 5350/perc fordulaton. 2,5 l keverékkel beérte 100 km-re, s 85 km/órás csúcstempót tudott elérni. 1951 és 1958 között 9800 darabot készítettek belőle, 1680 márkába került Forrás: Karner Miklós - Retro Mobil

Bécsben készítették 1957-ben ezt az oldalkocsis Lohner Rapid 200-ast. Igazi úttörő volt, hiszen a gépes rész önhordó váza szervesen összeépült az üvegszálas oldalhajóval, s az egység mindössze 180 kg-ot nyomott. Egyhengeres, Ilo gyártmányú kétütemű motorja 198 cm3-es, 9,5 lovas. Három személlyel 70 km/óra csúcstempóra futotta, 5,45 l/100 km üzemanyag fogyasztással lehetett számolni. Három év alatt 280 szóló Rapid készült, csak néhány kapott oldalkocsit Forrás: Karner Miklós - Retro Mobil

KTM Mecky 1958-ból. Egyhengeres, 50 cm3-es, 2,1 lovas, turbóhűtéses kétütemű motorját az ismert osztrák konstruktőr, Ludwig Apfelbeck tervezte, aki a KTM-en kívül több nagy gyártónak is dolgozott és különleges kialakítású, négyszelepes hengerfejű négyütemű motorjáról lett híres. Az osztrák kismotorból 1957 és 1960 között 8000 darab készült Forrás: Karner Miklós - Retro Mobil

A kék színű egy 124 cm3-es francia Terrot (1953), középen a nürnbergben készült, 123 cm3-es Triumph Tessy (1957), végül pedig egy 197 cm3-es Goggo Motoroller (1953). A háború utáni Nyugat-Európa útjain ilyen kétütemű robogókkal utazott munkába, kirándulni, nyaralni az emberek jó része Forrás: Karner Miklós - Retro Mobil

Berlin IWL SR 59 utánfutóval, az egykori NDK-ból, Lipcséből. Az 1964-es modell lemezei alatt az MZ RT 125/1 továbbfejlesztett, egyhengeres, kétütemű motorja 143 cm3-es, 7,5 lovas (5100/percnél). 82 km/óra csúcstempót is tudott, átlagfogyasztása 2,8 l/100 km volt. 114 ezer darabot gyártottak az 1964-ben 2550 márkáért kínált robogóból Forrás: Karner Miklós - Retro Mobil

Romos és újszerű HMW 75 R „Bambi” 1958-ból. Az osztrák Halleiner Motorenwerke AG készítette, 75 cm3-es kétütemű, turbóhűtéses motorjához (3,85 LE) kétfokozatú váltót csatoltak. 60 km/óra volt a csúcstempója, s mindössze 19 %-os emelkedővel tudott megküzdeni. 2300 darab készült, 1957-ben 6200 schillingért adták, most 2000 euró körüli az értéke Forrás: Karner Miklós - Retro Mobil

Bernadet C50 (1951), a francia mopedgyártás elsőszülöttje. Ydral motorja 125 cm3-es kétütemű, négyfokozatú váltóval dolgozik együtt. Az 5 LE-s gép 75 km/órára tudott felgyorsulni. Hátsó felfüggesztése rugózatlan Forrás: Karner Miklós - Retro Mobil

A krémszínű, nagykerekű egy 1962-es Motobécane Mobylette Párizsból, 50 cm3-es 2 lovas motorral. Több mint 4 milliót gyártottak belőle, nálunk is feltűnik néha egy-egy példány a börzéken. Előtte az apró kerekű egy Lambretta Tipo A 1948-ból, azaz az első moped, amit Innocenti készített. A Cesare Pallavicino tervezte karosszériában 123 cm3-es, kétütemű, 4 LE-s a motor, hátsó felfüggesztése nem rugózik, 70 km/órával tudott menni. Ma már nagyon ritka Forrás: Karner Miklós - Retro Mobil

Árak, nyitva tartás

A múzeum tavaszi programnak remek, mivel március 22. és november 3. között tart nyitva, pénteken, szombaton és vasárnap, illetve munkaszüneti napokon, 10-18 óra között. Előzetes egyeztetés esetén a nyitvatartási időn kívül is vállalnak tárlatvezetést. A felnőtt belépőjegy 8, a nyugdíjas 7, a családi 17 euró, 6 éves kor alatt nem kell fizetni. További információk itt.

Forrás: Retro Mobil