A terepjárók manökenje - Renault Captur 1.5 dCi teszt

renault captur
Renault Captur
Vágólapra másolva!
Ha a lóerők, a garanciális hónapok és a széndioxid-kibocsátás számait nézzük, közel áll a 90-60-90 ideálhoz a Renault mini-szabadidőautója, ráadásul nem csak divatos, hanem meglepően sokoldalú is. Terepen viszont összkerékhajtás híján csak megilletődve tipeg.
Vágólapra másolva!
Mini helyett manapság mini SUV-t vesz, aki többre vágyik egy kisautónál, a Captur is a Modust váltja fel a Renault kínálatában. Még több fotó a galériában, kattintson a képre! Forrás: Kismartoni András

Mi ez, és mi az új benne?

Kalandor fazon, jó rálátás a forgalomra, biztonságérzet, tágas helykínálat – évek óta ezzel tarolnak az SUV-k, de a gyártók tudják, hogy még többet el lehetne adni belőlük, ha kevesebbet fogyasztanának, és könnyebben lehetne parkolni velük a zsúfolt nagyvárosokban. A megoldás tálcán kínálta magát: legyenek még kisebbek! Először távol-keleti gyártók próbálkoztak bonsai-crossoverekkel, de mint a Toyota Urban Cruiser példája mutatja, nem elég méretarányosan zsugorítani, sármos külsővel és jó áron kell piacra lépni. Úgy tűnik, erre most nagyon ráéreztek a francia gyártók, a Peugeot 2008 mellett a Renault is piacra dobott egy terepes beütésű kisautót, a Clio bevált műszaki alapjain.

Ügyesen slankít az ívelt küszöbbetét és a kétszínű fényezés, a forma megkívánja a nagy felnit. Emiatt azonban oda a rugózási kényelem... Forrás: Kismartoni András - Origo

Hogy néz ki?

Van, aki hörcsögalkatúnak tartja és irtózik tőle, de nem reprezentatív felmérésünk szerint az emberek többségének bizony bejön a Captur. Ehhez persze kellett, hogy franciásan kretén tanulmányautóból könnyen emészthető mini-crossoverré szelídüljön. Újkori Renault-ként ez is megkapta a csücsörítő hűtőmaszkot, legérdekesebb formai eleme az ajtók alján felfutó küszöbvonal, ami ügyesesen karcsúsítja a tömzsi testet, feltalálta a Renult a vizuális fűzőt. Több helyen krómdíszítések csillannak fel, míg a csúcsfelszereltséghez kétszínű fényezés és mozgalmas színvilágú beltér jár, felárért pedig vicces betétekkel, egyedi színekkel és matricákkal lehet megbolondítani.

Egyszerűek a műanyagok, de látványosak a formák. Navigáció nem beszélni ügyesen magyar, a digitális-analóg műszeregység megszokható Forrás: Kismartoni András - Origo

Műszaki tartalom

Eszébe ne jusson valakinek off-roadozni indulni a Captur-rel, ehhez ugyanis nem csak a terepszögei hiányoznak, de az összkerékhajtása is. Így van ezzel sok vetélytársa is, 4x4-rendszert a nálunk kapható típusok közül csak az Opel Mokkához, a Skoda Yetihez, és a Mini Countrymanhez kínálnak, jó pénzért. A spanyol gyártású Renault-hoz a kipróbált 1,5-ös dízel illik legjobban, a háromhengeres benzines turbó kissé vérszegény, a négyhengereshez pedig kötelező kolonc a duplakuplungos váltó. Műszaki innovációk terén Captur ugyanazt tudja, mint a modern kisautók, van benne Eco-gomb, start-stop rendszer, kulcsnélküli bejutás és nagyképernyős, a magyar nyelvet törő R-Link navigáció. Hiányoznak a vezetéssegítő rendszerek, de ezek nélkül is ötcsillagos eredményt ért el törésteszten.

Dízelfronton egyelőre megáll a tudomány 90 lóerőnél, de így is ez a legjobb választás. Viszonylag csendes és takarékos a dCI, de a 3,6 literes gyári fogyasztási adat Andersen fantáziáján is túltesz Forrás: Kismartoni András - Origo

Milyen benne utazni?

Puhának látszanak, de betonkemények a műanyagok és a kidolgozás is kissé lezser, de ezeket leszámítva csupa jót lehet elmondani a Captur utasteréről. Mindenekelőtt tágas, e téren a Peugeot 2008-at is lepipálja, ráadásul a sínen tologatható hátsó ülések és a két állásban rögzíthető csomagtérpadló miatt sokoldalúan variálható. Családi használatra remek választás lehet akár egy kompakt autó vagy kis egyterű helyett is, kerti székek helyett túl puha tömésű, de nagyméretű és kényelmes üléseket építettek be, lecipzározható huzattal. További geg a fiókként kihúzható kesztyűtartó, bár kinyitás előtt nem árt egyeztetni a mitfárerrel, hogy tegye el valahová a térdeit. Átgondoltabb részlet a könnyen kivehető kalaptartó és a pohártartó helyére pattintható tágas rekesz, a hátratolt paddal 377 literes csomagtartó pedig némi logisztikával egy nyaralás motyóit is elnyeli.

Jól hozzáférhető és használható méretű a csomagtartó, a padlót két magasságban lehet rögzíteni - így rekesz van alatta Forrás: Kismartoni András - Origo

Milyen vezetni?

Tágasságával és praktikumával ez a Renault ügyesen viszi tovább az R4 és a Twingo hagyományait, de sajnos ugyanez a nem túl emlékezetes vezetési élményről is elmondható. Alapvetően ez sem érzi magát otthon a kanyargós utakon, túl élettelen az agyonszervózott kormány, nagy a dőlés, és radikálisan avatkozik be az ESP. Ugyanakkor következetesen komfortosra sem hangolták, sőt, az Intens csúcsfelszereltséghez járó 17 colos alufelniken és peres gumikon dobálva lép át az úthibákon. Megfelelő zajszigetelésével, takarékosságával és nyomatékosságával a dízelmotor billenti vissza a mérleg nyelvét, bár 90 lóerejével a Captur nem tartja rettegésben az autópályák belső sávját. Igaz, nem is erre, hanem inkább városi használatra tervezték, és arra meg is felel, hiszen fordulékony, jó belátható, pontos a váltója és kis helyen elfér.

Tágas, többféle színben választható és hangulatvilágítást is kap a kesztyűtartó fiók, csak nyitásnál útban van az utas lába Forrás: Kismartoni András - Origo

Megéri az árát?

Csúcsfelszereltséggel (automata klíma, fény-és esőérzékelő, tempomat, ködlámpa, bőrkormány, Renault kártya, navigáció) 5,15 millió forintba kerül a Captur, ami korrekt ajánlat. Fronthajtással, hasonló kivitelben a Peugeot 2008-at 5,7 (akciósan 5,4), a Mini Countrymant pedig 5,9 millióért adják, a dízelként 130 lóerőnél gyengébb motorral nem is gyártott Opel Mokka - Chevrolet Trax duó ára pedig alaphangon 6,8, illetve 6,1 millió forint. Egyelőre nem kapható nálunk a Ford brazil csodabogara, a pótkerekét kívül hordó EcoSport, nagyon is jelen van viszont egy házon belüli vetélytárs, az egyszerűbb kivitelű, de fél számmal nagyobb és összkerékhajtással is választható Dacia Duster, amely a bevált dCi-motor erősebbik változatával már 4,3 millió forintért elvihető. Ugyanezzel a motorral, de extravagáns karosszériával és Acenta felszereltséggel Nissan Juke 5,3 millió forintba kerül, aki viszont ilyenben goldolkodik, jobban jár, ha megvárja a ráncfelvarrás utáni modelleket - az eddiginél 103 literrel nagyobb csomagtartóval.

Műszaki adatok - Renault Captur 1.5 dCi

Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 1461 cm3. Hengerek/szelepek száma: 4/8. Teljesítmény: 66 kW (90 LE)/4000. Nyomaték: 220 Nm/1750. Erőátvitel: elsőkerék-hajtás, ötfokozatú kézi váltó. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/dob.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4122/1566/1778 mm. Tengelytáv: 2606 mm. Gumiabroncsok mérete: 205/55 R 17. Saját tömeg: 1245 kg. Össztömeg: 1729 kg. Csomagtartó térfogata: 377-1235 l. Üzemanyagtartály térfogata: 45 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 13,1 s. Végsebesség: 171 km/h. Szabványos átlagfogyasztás: 3,6 l/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 95 g/km. Tesztfogyasztás: 5,9 l/100 km.
Költségek. Alapár (Renault Captur 1.5 dCi S&S Intens): 5 150 000 Ft.