2013 legbiztonságosabb autói

qoros 3
Vágólapra másolva!
Ilyet sem látott még Európa: a törésteszteket végző Euro NCAP-nél egy kínai autó érte el a legmagasabb összpontszámot tavaly. Az összes kategóriában győztest hirdettek.
Vágólapra másolva!

Az autógyártóktól függetlenül működő Euro NCAP minden évet azzal kezdi, hogy kategóriánként megnevezi az előző esztendő legbiztonságosabb autóit. A lista az idén is elkészült, a bombameglepetés sem hiányzik róla: a legjobb eredményt a kínai Qoros 3 szedán érte el.

A Qoros, persze, nagyjából annyira kínai, mint mondjuk a Volvo, a legjobb német autóipari mérnököket toborozták össze a márka felépítéséhez, ami a jelek szerint nagyon is jól sült el. A Qoros 3 előtt soha, egyetlen kínai autó sem került az ötcsillagos eredmény közelébe, a tavalyi remeklés az összetett mellett a kis családi autók kategóriájában is első helyet hozott a Qorosnak. Felnőttvédelme 95, gyermekvédelme 87 százalékos, a gyalogosbiztonságra 77, a biztonsági kiegészítőkre pedig 81 százalékot kapott.

Ötcsillagos töréstesztre tervezték a Qoros 3-ast, de ilyen jó eredményre talán a gyártó sem számított Forrás: Euro NCAP

A szuperminik, vagy ahogy mi ismerjük őket, a kisautók között a Renault Zoe volt a legjobb 2013-ban, ami azért különösen nagy szó, mert elektromos autóról van szó. A kis egyterűek versenyében két győztest hirdettek, a Kia Carens és a Ford Tourneo Connect megosztva szerezték meg az első helyet, a nagy családi autók között a Lexus IS 300h bizonyult a legbiztonságosabbnak.

A kis 4x4-es terepjárók között a Jeep Cherokee-t hozták ki elsőnek, míg a prémiumautóknál az új, dízelmotorral is kapható Maserati Ghibli érte el a legjobb eredményt. 2013-ban egyébként nem sokat változott az Euro NCAP tesztelési rendszere, csupán technikai jellegű módosítás történt a gyerekülésekkel kapcsolatban.

Az idén valamivel komolyabb változás jön, de fenekestül ez sem forgatja majd fel az eredményeket. Az értékelésben az idei évtől kezdve az automatikus vészfékező, a sávelhagyásra figyelmeztető és sávtartó rendszerek teljesítménye is megjelenik, vagyis a "biztonsági kiegészítők" kategória kap nagyobb súlyt.

Ilyen a negyedátfedéses teszt, ez hiányzik az Euro NCAP repertoárjából

A tesztelés jellege ugyanakkor nem változik, az Euro NCAP így továbbra sem követi az amerikai törésteszteket végző IIHS gyakorlatát. A tengerentúli szervezet 2012-ben végezte el először új típusú töréstesztjét, amelynek során negyedátfedéssel vezették az autókat nem deformálódó akadálynak. Ezzel olyan balesetet szimulálnak, amely kitérő manőverek során következhet be, és amely a kritikusok szerint sokkal gyakoribb azoknál az eseteknél, mint amelyekre az Euro NCAP teszteli az autókat.

A két módszer közötti különbséget jól jelzi, hogy amikor az IIHS először tesztelte az Euro NCAP-nél kiváló minősítést kapott autókat negyedátfedéses ütközéssel, a prémiummodellek közül több is megbukott a teszten, a Volkswagen CC-nek még az ajtaja is leszakadt. A negyedátfedéses ütközés miatt az IIHS tesztje szakértők szerint jelenleg átfogóbb képet ad az Euro NCAP vizsgálatainál, de erre kár lenne bármit is alapozni: a gyártók mindkét nagy piacon autóik olyan verzióit forgalmazzák, amelyek a helyi előírások szerint hozzák a maximumot.

Emiatt sok szakmai szervezet is régóta szorgalmazza, hogy a vásárlók és főleg a biztonság növelése érdekében a két szervezet egységesítse feltételeit, erre azonban az idén még biztosan nem kerül sor.