Többé nem lát ufót a Yeti

Skoda Yeti, menetpróba
Vágólapra másolva!
Megvált bájosan kretén ábrázatától az idei rendőrtender-nyertes terepjáró, de olyan sokoldalú, mint egy svájci bicska, és a technikája is up to date. Annak pedig, aki sokallná az alap-Yetiért elkért közel ötmillió forintot, az olcsóbb és szintén kétarcú Rapid Spacebacket ajánlja a Skoda. 
Vágólapra másolva!
A mai Skodák egységes dizánja köszön vissza a hűtőrácson és lámpákon, de odaveszett a Yeti UFO-szerű, bohókás karaktere. Feláras a 4x4-hajtás, a francia SUV-kkal ellentétben legalább rendelhető. Galériához kattintson a képre! Forrás: Skoda

Amikor egy autó modellciklusa feléhez ér és megújul, illik számot vetni azzal, mennyire váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A Skoda Yeti az értékesítési adatok alapján nem muzsikált rosszul: 290 ezer fogyott belőle 2009 óta, a Kvasiny törzsüzem mellett pedig már két hallatlan lehetőségekkel kecsegtető piacon, Oroszországban és Kínában is megkezdődött a gyártása - utóbbiban nyújtott, hétüléses kivitelben is. Európába természetesen a jól ismert cseh kivitelek kerülnek, a piacot azonban mégsem tarolta le mifelénk: az egy másik keleti márka, a Dacia reszortja.

A rossz hírünk az, hogy árban a megújult Yeti továbbra sem fog tudni versenyezni a szintén megújult Dusterrrel: az 1.2 TSI Acive Plus modell 4,82 millió forinttól indul. Igaz, jár hozzá ajándék téligumi, de akkor is kétmillió forinttal drágább, mint a román SUV fapados akciós alapváltozata. Ennyiért joggal lehet elvárni hozzáadott értékeket, és e téren meg is maradt a Yeti három fő erőssége: a minőségi kidolgozás, a praktikum és a modern technika, ami nem raktáron porosodó elemekből válogattak össze, hanem ugyanazokból a feljesztésekből, amit a mai Volkswagenek is megkapnak. Ilyen például a multilink hátsó felfüggesztés, a turbós benzinmotor, a dízel Greenline takarékmodell, a duplakuplungos váltó és a combosabb kivitelekhez választható Haldex-kuplungos összekerékhajtás.

Masszív lökhárítóbetétjeiről ismerhető fel az Outdoor változat. Érdekes formai elem a hangúlyos B-oszlop, egyedül ezt nem festik feketére Forrás: Skoda

Érdekes, hogy a statisztikákban a Magyarország alpesi és északi országokat megelőzve a negyedik helyen áll a 4x4 hajtású Yetik eladási arányával, aminek prózai oka van: az idei több száz darabos rendőrségi flottabeszerzés, amelyen csak a terepes változatokból kértek. Persze mezei vevő ne is álmodjon arról, hogy fényhidat rendelhet, fentűnnek viszont az extralistán olyan új tételek, mint a kulcsnélküli bejutás, a LED-es nappali fény és hátsó lámpa, a parkolóasszisztens pedig immár nem csak párhuzamosan, hanem merőlegesen is be tud állni. Első Skodaként a Yetiben jelenik meg a tolatókamera, amelynek lencséje menet közben elbújik a rendszámvilágítás keretében, így nem koszolódik össze esőben. Akinek még ennyi sem elég, a kispolgári luxus megtestesüléseként választhat Laurin&Klement kivitelt is.

Új a kormánykerék, de ezen kívül csak apróságok változtak az utastérben. Navigációból viszont ennél újabb is akadna azért a VW-kelléktárban Forrás: Skoda

Praktikus megoldásokban amúgy sem szűkölködik a Skoda hobbiterepjárója, sőt, sokoldalúsága az, ami igazán kiemeli a hobbiterepjárók mezőnyéből. Különálló, egyenként kivehető hátsó székeit például sokféleképen lehet állítani, hosszabb holmik szállításához pedig az anyósülés támlája is előredönthető. Szintén az egyterűekből átcsábított családosok kedvéért alakítottak ki benne rengeteg tárolórekeszt, csomagrögzítő rendszert, az első ülések háttámlájára szerelt lehajtható kisasztalt, a modellfrissítésnél pedig folytatódott a tervezők ötletbörzéje. Megjelent például a koszos cuccok szállításánál megfordítható, gumírozott aljú csomagtérpadló, a kivehető szemetes, a láthatósági mellény tárolórekesze és zseblámpaként is használható raktérvilágítás.

Rendhagyó módon egy moziban tartották a sajtóbemutatót, ahol akciójelenetek helyett megtudtuk, miben újult meg a Yeti. A motorpaletta változatlan Fotó: Kismartoni András

A ráncfelvarrásnál csak minimálisan változott a belső dizájn (háromküllősre cserélték például a kormánykereket), a külső viszont alaposan megújult. Akárcsak az Ocatviában, itt is törésvonalak jelentek meg a hátsó rendszám mellett, és feltűnt a legújabb kori skodás C-motívum a hátsó lámpában. A Yeti most a szó szoros értelmében kétarcú autó lett, hiszen két, alaposan eltérő modellként választható: a City egyszerűbb, ha úgy tetszik, elegánsabb kivitel, míg az Outdoor fekete műanyagjaival és ezüstszínű betétjeivel igazi terepes kalandornak próbál látszani. Mindkét változat közös vonása a megújult orrkialakítás, amelyen szögletes fényszórók és a lökhárító aljára száműzött ködlámpák váltották fel a korábbi bohókás elrendezést. Hozzám hasonlóan biztos sokan lesznek, akik nem rajonganak az új, szigorú ábrázatért - a korábbi fura helyre beépíttet, kerek kiegészítő lámpa pont a szükséges mértékben adott bohém karaktert a Yetinek, akárcsak a Roomsternek a szokatlan oldalablak-vonal.

Akasztók, rögzítőpontok és megfordítható padló a praktikum jegyében. A sínen tologatható hátsó paddal variálható a raktér-utastér arány, az ülések kivehetők Fotó: Kismartoni András

Izgalmakat persze vezetésében sem tartogat a Skoda SUV-ja, és ezzel ugyanígy volt az elmúlt években is. A tesztúton kipróbált 170 lóerős, DSG-váltós és összkerekes csúcsmodell remekül tapadt, ügyesen mozgott és fürgén szedte a lábait, egyedül azt lehet felhozni ellene, hogy kicsit hangosan dörmög a motorja (korábbi tapasztalataink szerint a 140 lóerős változatok finomabban járnak), kis testmagassággal pedig akárhogy is állítgat mindent a sofőr, kissé laposnak fogja találni a kormány szögét. Amúgy minden kezelőszerv precízen működik, az utastér berendezése pedig érezteti, mennyire átgondolt konstrukció a Yeti. Aki pedig még ezek után sem tartaná jónak az ár-érték arányát, gondoljon csak arra, mennyit tud spórolni az alig nagyobb használati értékű Volkswagen Tiguanhoz képest.

Magyarországon az importőr jövőre 500 darabot tervez eladni a Yetiből, éppen annyit, mint a márka másik újdonságából, a Rapid Spacebackből. Ezt a ferdehátú/kombi keveréket már részletesen bemutattuk a nemzetközi menetpróbáján, dióhéjban annyit érdemes tudni róla, hogy ez a Fabia és az Octavia közötti űrt hivatott betölteni a Skoda kínálatában. Azért született meg, mert Nyugat-Európában nem feltétlenül rajonganak a vevők a lépcsőshátú kompaktokért, még akkor sem, ha azok ötajtósok. Ezért a Rapidból elkészítették a közel húsz centivel rövidebb, de változatlanul praktikus és valamivel olcsóbb Spacebacket, amely már 3,2 millió forinttól elérhető. Ahogy a Yetiben, úgy ebben is megjelent az új, háromküllős kormánykerék, de ezt - és a műszerfal dekorbetétjét leszámítva- nincs sok újdonság a limuzinhoz képest.

Átmenet a kombik és a ferdehátúak között a Rapid Spaceback. Hasonlót utoljára a Kia kínált a régi Rióvól, de ez sokkal sikkesebb. Kisautó-alapokra épül Fotó: Kismartoni András

Menet közben azonban feltűnik, hogy sokkal kevésbé szűrődik be utasterébe a hátsó futómű dübörgése, igaz, az egyszerű műanyagokból és a keskeny utastérből azért érződik, hogy kisautó-alapokra építkezett a gyár. A praktikumot itt is csupa nagybetűvel írták: a csomagtartó 415-1380 literes, és ebben is meg lehet fordítani a tálcát, ha például egy pár sáros bakancsot kell betenni. Kedvenc trükkünk a tankbetöltő nyílás ajtajába beépített jégkaparó, ami valószínűleg sok feledékeny autóst ment meg attól, hogy személyi igazolvánnyal kellejen kapirgálinia egy-egy téli reggelen a szélvédőt. A Yetihez hasonlóan pedig Rapid Spaceback is kétarcú: alapmodellként szerény és egyszerű a megjelenése, a panorámatetős-nyújtott hátsó szélvédős kivitelek azonban egész vagányra sikeredtek.