Ez a pite harmadszor felmelegítve is jó - Seat Leon ST-menetpróba

Seat Leon ST menetpróba
Vágólapra másolva!
Ha nem mondják, hogy kombi, szinte fel sem tűnik. A Seat Leonból készített családi modell a költséghatékonyságra dolgozás iskolapéldája, de emiatt a világon semmi szégyenkeznivalója sincs. És ez az első Seat, amely panoráma üvegtetővel is rendelhető.
Vágólapra másolva!

Próbálja megtalálni önmagát, vagy ha úgy jobban tetszik, saját arculatát a Seat, de ez nem egyszerű egy olyan hatalmas konszernen belül, mint amilyen a Volkswagen. Itt van ez a Leon, amely egy egész jó kis kompakt autó, de senki nem veszi igazán komolyan a VW Golf és a Skoda Octavia mellett. És ha kicsit elgondolkozunk, világos, hogy miért: szegény Seatnak hozott anyagból kell dolgoznia, egy harmadszor elsütött poén pedig érthetően nem durran akkorát, mint elsőre.

Nem vacakoltak sokat a dizájnerek a Leon kombival, hátulra betoldottak 27 centit, és készen is voltak. Szinte sima ötajtósnak tűnik. A képekre kattintva galéria nyílik! Fotó: Koncz Dávid - Origo

A Leon padlólemeze és alkatrészeinek nagy része a Golfból és Octaviából való, és hiába garancia ez a minőségre, nehéz nem egyszerű klónként tekinteni a Leonra. A külseje egyértelműen mellette szól, a triumvirátusból a spanyolok vették legsportosabbra a figurát, de pont a Golf állandó Európa-uralmából látszik, hogy a szolid konzervativizmus soha nem megy ki a divatból. Szóval jó, ha egy autó sportos, de ez csak fél siker.

A harmadik Leon, az ötajtós és a háromajtós SC után bemutatkozott, ST jelű kombi (az ég óvjon minket még több kétbetűs kódtól) házon belüli kategóriatársai közül is harmadikként érkezett, az Octavia kombi és a Golf Variant már régen a piacon vannak. A hendikepet egyedi pozicionálással próbálja ledolgozni a Seat, az ST-vel a fiatal családosokat akarják megszólítani, akik még igénylik az aktív életet. Meglátjuk, mekkora ez a kör.

Az alapokat a Volkswagen konszern MQB padlólemeze adja, a kombi kedvéért nem változtattak a tengelytávolságon Fotó: Koncz Dávid - Origo

Kár lenne egyébként a Seatot bántani amiatt, hogy egy harmadszor felmelegített pitével lép piacra. Az üzlet így működik: ha van egy adott legókészlet, amelyet háromféle logóval is el lehet adni, akkor pont annyifélével fogják eladni. A Leon ST-vel nem is variáltak sokat, változatlan tengelytáv mellett 27 centivel hosszabb az ötajtósnál, ez a növekedés pedig teljes egészében a hátsó tengely mögötti részt érinti.

A csomagtartó 587 literes, ennél - nem véletlenül - az Octavia kombi és a Golf Variant is többet tud Fotó: Koncz Dávid - Origo

Furcsa módon ránézésre nem is tűnik igazán kombinak az ST, a szimpla betoldás miatt egész jól sikerült megőrizni az ötajtós sziluettet. A csomagtartó 587 literes (bővítve 1470), arra vigyáztak tehát a tornasor felállításánál, hogy a Golf és az Octavia előrébb legyen. Praktikus megoldásokból nincs hiány, a hátsó üléstámlák a csomagtartóból közvetlenül, kallantyúval is billenthetők, de ez sem igazi újdonság a Golf-Octavia vonalon. Az utastér pont ugyanolyan, és pont ugyanannyira tágas, mint az ötajtósban, ez egyben azt is jelenti, hogy a navigáció kicsit lassú, és a grafikája is lehetne szebb.

A navigáció sokszor lassú, egy POI-keresés (Olimpiai Stadion) három percig tartott Barcelonában. A grafika lehetne szebb Fotó: Koncz Dávid - Origo

A motorkínálat (1.2 TSI - 86 és 105 LE; 1.4 TSI - 122 és 140 LE; 1.8 TSI - 180 LE; 1.6 TDI - 90 és 105 LE; 2.0 TDI - 150 és 184 LE) az ötajtóssal megegyező, a futóművön sem változtattak nagyot: a nagyobb bódé miatt állítottak a rugózáson, a komponensek amúgy változatlanok. Így olcsó a fejlesztés. A három kompakt közül a Seat ígéri a legbelevalóbb vezetési élményt, amiben a barcelonai Montjuic szerpentinjein végigkanyarogva lehet valami, bár a legtöbben ebből annyit fognak érezni, hogy kiszámíthatóan és pontosan reagál a mozdulatokra. A benzines TSI-k ugyanolyan jók, mint mindig, a kétliteres, FR felszereltségű dízel pedig szükség esetén szinte felszántja az aszfaltot. Csalódni egész biztosan nem lehet az ST-ben, hozza a konszern szintjét, ezzel pedig már bőven lehet boldogulni.

A műszerfal felül puha, a középkonzol oldala viszont kemény, oda is bátran mehetett volna a kicsivel drágább anyag Forrás: Seat

Magyarországon január végén-február végén lesz a piaci bevezetés, az árakról még megy a harc az importőr és a gyár között. Nagyjából azzal lehet számolni, hogy a kombi karosszéria 300-350 ezer forintos felárat jelent az ötajtóshoz képest - annyit meg simán megér. Ugyanaz, csak több hellyel, szinte diszkont ajánlat az ilyen. Pláne a családosoknak (figyelem, üvegtető, sőt még egyterűs kisasztalka is rendelhető a hátul utazóknak), akik már korábban beleszerelmesedtek a Leonba.