Vágólapra másolva!
„Egy biztonságos ütközést és borulást is be fogunk ma mutatni önöknek az új Duster mellett.” Megkaptunk mindent, a Duster jó volt, a többi inkább tanulságos.
Vágólapra másolva!

A fenti ígéret Hoffer Zsolt őrnagy száját hagyta el a felfrissített Dacia Duster hazai bemutatóján, amit a rendőrség kamaraerdei vezetéstechnikai tanpályáján tartottak. Itt képzik a magyar rendőröket autó- és motorvezetésre, de a hely jellegéből fakadóan remekül lehet terepezni, és nem mellesleg több lőtér is van a területen, legalábbis a folyamatos pisztoly- és puskaropogás erre engedett következtetni.

Jobbra áll az új, innen is látszik, hogy nem vitték túlzásba a Duster átrajzolását. Nem is volt rá szükség. LED-es nappali fényt még a legjobban felszerelt változatok se kaptak, menő lett viszont a Duster feliratos tetősín Fotó: Nógrádi Attila

Az új Dusterről azt kell tudni, hogy annyira azért nem lett új, inkább csak egy kötelező frissítésen esett át a 2010-ben bemutatott terepjáró, hogy tartsa a lépést a konkurenciával. Kívülről a bura alatt átvariált, de változatlan formájú lámpákról és új hűtőmaszkról lehet felismerni a faceliftes változatokat, hátulról nézve viszont már tényleg nagyon márkafanatikusnak kell lenni ahhoz, hogy kiszúrja valaki a különbségeket a lámpát és a rendszámtartó feletti hullámos műanyagot, na meg az új helyre ragasztott 4WD feliratot.

A képen néhány apró különbséget rejtettünk el. A tolatóradar az egyik Forrás: Origo

Szóval kívülről nem sokat vacakoltak vele, ami tökéletesen érthető, mert ez a kedvesen bumfordi forma még jó pár évig el fogja adni, addig meg csak pénzkidobás lenne átállítani a présgépeket. A bemutatón egyébként nem győzték hangsúlyozni, hogy csak olyan dolgokat pakoltak bele, amiket szerintük igényelnek a vásárlók, minden mást kihagytak. Ilyen például, hogy még a legjobban felszerelt példányokon se találni LED-es lámpákat, mert ezek szépek és divatosak ugyan, de csak feleslegesen növelték volna a cechet. Hát igen, ilyen az, amikor a spórolásból erényt kovácsolnak, de a Duster karakteréhez ez tényleg passzol. Nem akar többnek látszani annál, ami: egy olcsó, strapabíró telekjáró.

Új műszerfal, érintőképernyős navi, tárolók és persze gombok jelentek meg. A szövetkárpit is új, extraként még műbőr is rendelhető Fotó: Nógrádi Attila

Az utastérben már sokkal több új dolgot lehet felfedezni, ilyen például a Lodgyból ismerős műszerfal és nagyképernyős navigációs-multimédiás egység, ami természetesen feláras. Aki ült már Dusterben, annak feltűnhet, hogy az elektromos ablakemelők az ajtókra költöztek, és megjelent pár új gomb, de természeten ez csak a jól felszerelt példányokra igaz. Ilyen például a tolatóradar és a tempomat gombja, valamint egy ECO feliratú kapcsoló, amivel a gázpedál érzékenységén és a klíma hatásfokán tompíthatunk, így akár 10 százalékot is megspórolhatunk az üzemanyagon.

Megjelent egy új, kisköbcentis benzines turbómotor

Ugyan nem látszik, de állítólag sokat dolgoztak az utastér zajszigetelésén is, ami nyilván hálás feladat lehetett, mert az előd nem volt éppen egy süketszoba. Az ajtók jobb szigetelésével és a motortér burkolatainak tuningolásával állítólag 50 százalékkal csendesebb lett az új Duster, de ebből a nagy sárdagasztásban nem sok minden derült ki. A hajtásláncban sem történt forradalmi változás: felező és mechanikus difi továbbra sincs, van viszont fixre zárható összkerékhajtás, alapáron adott menetstabilizáló, kipörgésgátló, és az eddig is ismert motorok mellett megjelent egy turbós benzines is. A 125 lóerős motor a Renault-csoport egyik legújabb darabja, és mindent tud, amit egy mai kisköbcentis, de alaposan kihegyezett erőforrásnak tudnia kell: változó szelepvezérlés, könnyűfém blokk és már egészen korán, kétezres fordulattól jelentkező 205 newtonméteres nyomatékcsúcs. Kár, hogy pont ezt nem sikerült kipróbálni, de ennek több oka is volt: a legfontosabb, hogy csak néhány hónap múlva lesz rendelhető, a másik, hogy 4x4-es hajtáslánchoz nem társítható, így ha lett is volna belőle Magyarországon, biztos nem hozzák el a lőtér mellé sarat túrni.

A 4x4-es változatok alapesetben elöl hajtanak, azonban ha az elsők megcsúsznának, egy elektromágneses vezérlésű többtárcsás kuplungon keresztül a teljesítmény akár 50 százaléka is eljuthat a hátsó kerekekhez. Szükség esetén ezt kézzel is zárhatjuk, de erre tényleg csak nagyon komoly terepviszonyok között van szükség. A rendszer egyébként megegyezik a Nissan X-Trail-ben is használt megoldással Fotó: Nógrádi Attila

„Legendás ez a jó kis agyagos föld, ami itt van nálunk, ha összekoszolunk vele egy autót, általában csak a második mosásra jön le rendesen, de a ruhából is nehezen jön ki” – árulta el az egyik instruktor, miután látta, hogy nem tudtam gyalog felmenni egy magasabb töltésnyi dombocskára fotózni. Ezek után pedig úgy felhajtott a sáros földkupacra, mintha csak egy garázsfelhajtó lenne. „Jók a terepszögei, szinte bárhol le és fel is tud menni, mi is meglepődtünk, hogy ennyit bír. Egyedül arra kell figyelni és megtanulni, hogy – felező híján – néha egy kicsit meg kell emelni a fordulatot, de 1800 és 2000 között bármit megcsinál még automata módban is, nagyon ritkán kell csak fixre zárni a hajtást.” Mindeközben olyan terepen bukdácsoltunk át, ahová még traktorost se lehetett volna hívni vész esetén, de erre nem volt szükség, mert a Dusterek úgy mentek át, fel és le mindenen, mint egy békésen kérődző, de megállíthatatlan bivalycsorda.

Befektetésnek is elmegy

Kedves gesztus volt a hazai importőr részéről, hogy az újságírók mellett a Dacia Klub néhány tagját is meghívták, akik közül egy Dusterrel érkezett, így volt némi összehasonlítási alapja. Nyilván nem meglepő, hogy szereti az autóját, hiszen még egy klubba is belépett, hogy szervezett körülmények között tudjon rajongani, az viszont tanulságos volt, hogy hosszas unszolás után is csak annyit bírt megemlíteni hibaként: könnyen beesik és összegyűlik a falevél a motorháztető alá, de Oroszországban állítólag már erre is megtalálták a megoldást egy utólag felszerelhető műanyag elemmel. A használt Dusterek árain is látszik, hogy aki egyszer vett egyet, az nem könnyen adja el, legalábbis nem olcsón, mert elképesztő módon tartják az árukat.

Ez nem egy divatterepjáró, nagyon jók a terepszögei, a gázlómélysége 35 centi. Jól állna neki még egy hátfalra rakott pótkerék, de az a csomagtér alján lapul, természetesen teljes értékű. Az összkerekes változatok igényesebb hátsó futóművet kapnak. Fotó: Nógrádi Attila

Az árlista 2,79 milliótól indul, ennyiért egy tényleg fapados (no klíma, kurblis ablak stb.) egy-hatos benzines elsőkerekes autót kapunk, de a legdrágább (összkerekes, 109 lóerős dízel) is bőven 5 millió alatt marad, ami azt jelenti, hogy 100 ezer forint alatt van a bizonyos kivitelek árnövekedése. Ennyi valószínűleg továbbra sem fog senkit visszatartani a Dustertől.

Nyálcsorgatással deríthetjük ki, merre van a lefele

Egy rendőrségi objektumon tartott bemutató nagy előnye, hogy mindig vannak alternatív programok. Most se volt másként, mert a Dusterek mellett ki lehetett próbálni egy rendőrségi borulás- és ütközésszimulátort. Ez utóbbi meglehetősen egyszerű szerkezet, mert egy lejtős sínre szerelt autósülést kell elképzelni, amivel olyan 30 km/órás frontális karambol energiáját lehet szimulálni. Ez talán nem tűnik soknak, de akkorát ránt az emberen, hogy utána nem az a kérdés, beköti-e magát, hanem az, hogy nincs-e valahol megcsavarodva az öv, mert minél kisebb felületen érintkezik a testünkkel, annál fájdalmasabb, ahogy visszatart.

Nem egy bonyolult, de annál hatásosabb szerkezet. A próba után komolyan elgondolkodtam azon, hogy veszek egy tépőzáras szivacsot a biztonsági övre, hogy ne törje el a kulcscsontomat, miközben az életemet védi Forrás: Origo

A borulásszimulátor már egy komolyabb vidámparki gép szintjén áll. Egy Volkswagen Passat kombi adta az életét azért, hogy a rend őrei rutinból tudjanak kimászni egy fejtetőn landolt gépjárműből. Nagyon röviden összefoglalva az alábbi dolgokra kell figyelni, ha arra térünk magunkhoz, hogy az övön fityegve lógunk. Korom sötétben egy kis nyálcsorgatással győződhetünk meg arról 100 százalékosan, hogy merre van a föld. Ez így banálisan hangzik, de sokkos állapotban nem biztos, hogy rögtön tudjuk, merre fogunk esni, ha kioldjuk magunkat, pedig ezen akár az életünk is múlhat. Fontos, hogy ne kapjunk reflexből a kioldóhoz, mert így csak annyit érünk el, hogy jó eséllyel a nyakunkat szegjük ahogy rázuhanunk a tetőre. Ezt megelőzendő próbáljuk meg a lehető legjobban kitámasztani magunkat. A hajlékonyabbak a szélvédőkeretre is felhúzhatják a lábukat, a lényeg az, hogy azzal a kezünkkel, amivel nem az övcsatot fogjuk kioldani, támasszuk ki magunkat a tetőn. Bónusz tipp: előtte amennyire csak tudjuk, söpörjük el az üvegszilánkokat. Miután kikötöttük magunkat és megcsináltuk a kötelező talajgyakorlatot a tetőn, kezdjük el kimenteni a többieket.

Akicóban a borulás-szimulátor, ami valamikor egy Passat kombi volt Forrás: Origo

Magyarország legnépszerűbb (lakossági) autója

A Duster igazi siker sztori, hiszen 2010-es megjelenése óta több mint 820 ezret adtak el belőle. Ebből csak mintegy 450 ezer kapott Dacia emblémát, a többi Renault logóval az orrán járja a világot. Gyártása öt helyen zajlik, hozzánk a romániai Pitestiből érkezik, de ezen kívül még Columbiában, Brazíliában, Indiában és Oroszországban is készülnek Dusterek.

Magyarországon több mint 4600 darabot adtak el belőle, 2011-ben, 2012-ben és idén is az első helyen áll az eladásokkal a kategóriájában. Nálunk ez a harmadik legkeresettebb típus, de ha csak a magánvásárlásokat nézzük, akkor az első helyen áll. A Dusterre egyébként Nyugat-Európa is ráharapott, rengeteget látni belőle például Svájcban, legutóbb Angliában és a skandináv országokban indult be a forgalmazása. Angliába Indiából érkeznek a jobbkormányos példányok.