A Kis Testvér mindent figyel - Nissan Note menetpróba

Nissan Note
Vágólapra másolva!
Négy kamerával és mozgásérzékelővel leskelődik az utolsó csavarjáig áttervezett Note, és idegőrlő sípszóval jelzi a balesetveszélyt. Szerencsére nemcsak figyeli, hanem óvja is környezetét, bár a diétás motorokkal nem egyhamar fog mindenki megbarátkozni. A gardróbnyi belső térrel annál inkább.
Vágólapra másolva!
A korábbinál kevésbé egyterűs a kiállása, inkább a Honda Jazzhez hasonlít az új Note. Még több fotó a galériában, kattintson a képre! Forrás: Kismartoni András - Origo

Kis alapterületen nagy helyet kínálni dobozformában lehet - fogalmazták meg az axiómát évtizedekkel ezelőtt a japán gyártók, és nem sokkal később már futószalagon ontották a mini egyterűket. Csakhogy mára az európai gyomor a nyers halat és a szakét is könnyebben befogadja, mint a háztartási géphez hasonló fazonú kisautót, ezért muszáj volt megszabadulni a függőleges oldalfalaktól és a némi bájt vinni a szigorú funkcionalitásba, ha mással nem, legalább a lámpatestek játékos formájával. Ennek szellemében készült a Note első generációja is, a másodikkal pedig most ismét előrelépett a Nissan: lendületesebb ívek és domborítások jelentek meg rajta, a sportosság jegyében pedig nagy (na jó, a maga 16 colos méretével inkább közepes) alufelni, sőt, komplett spoilerszett is lehet kapható hozzá. Némi rajzfilmfigura-karaktert ad neki a vigyori hűtőrács felett morcosan összehúzott fényszórópár, de a dizájnerek nem akarták túlzásba vinni a bohóckodást: a cukiság a nemrég megújult Micra, az extravagancia pedig a Juke szakterülete.

Nyomokban Juke-ot tartalmaz a lámpa. A hátsó oldalajtó derékszögig nyílik Forrás: Kismartoni András - Origo

A könnyen emészthető forma miatt azoknak sem kell magyarázkodniuk a Note miatt, akiknek egyessel kezdődik a személyi számuk, a beltérben pedig a kreténségek helyett végképp a funkcionalitás az úr. A műszerfal és az ajtókárpit lendületes íve, a kerek (de nagy gombjai miatt könnyen kezelhető) klímapanel és a zongoralakk betét miatt szó sincs fantáziátlan haszonjármű-atmoszféráról, és bár érezhető az anyagválasztáson vagy néhány burkolatlan csavarfejen, összességében nem zavaró az olcsóság. Amivel egyáltalán nem spóroltak a Nissannál, az a helykínálat: a 64 centis hátsó lábteret sok felsőkategóriás autó megirigyelhetné, ebben a kategóriában pedig egyszerűen döbbenetes a mérete. Nyugodtan kalimpálhatnak benne a gyerekek, annál is inkább, mert a magasan beépített ülésről nem ér le a lábuk a padlóra, viszont így a nagyobbak jól előrelátnak az első székek fölött - akárcsak a moziban. A padot a feláras sínen előretolva további 86 literrel növelhető az alaphelyzetben 295 (a padló alatti rekeszeket is beleszámítva 325 literes) csomagtartó mérete, következő lépésben pedig előredöntött háttámlákkal máris előáll a gördülő gardrób.

Egyszerűek az anyagok, de néhány betét és új ív megjelenése csodát tesz Forrás: Nissan

A hivatalosan ferdehátú kisautóként újrapozicionált egyterűszerűség utasterét telezsúfolták kisebb-nagyobb tárolórekeszekkel, de legalább a két kesztyűtartó egyikét érdemes lett volna gumitálcával kibélelni, hogy kisebb hévvel pankrációzzanak benne a kulcscsomók és napszemüvegek. A Családi csomag részeként az első ülések hátulján felhajtható kisasztalokon lehet piknikezni, a hagyományosan kedvező áron kínált navigációhoz pedig mostantól Google Sent to car (számítógépen megtervezett útvonal feltöltése) és Goole POI (benzinárak, repülőjáratok, időjárás stb.) szolgáltatás is jár, egyelőre sajnos csak Európa nyugati felén. Nálunk is elérhető viszont az Nissan Aktív Biztonsági Pajzs nevű csomag, amely egy első, két oldalsó és egy hátsó kamerával parkoláskor az autó környezetét figyeli, és abból egy madártávlati képet rak össze a középső kijelzőn. Ez a szolgáltatás inkább a nagyobb kategóriákban megszokott, az pedig egyedülálló, hogy mozgásérzékelővel is ellátták - így ha manőverezés közben a holttérbe keveredik kitámasztó kerekes biciklijén a szomszéd Pistike vagy éppen Bodri kutya, sípszóval figyelmeztet.

Radar helyett kamerára esküszik a Nissan. Látványos a felülnézeti kép Forrás: Nissan

A Note védőpajzsa nemcsak parkoláskor, hanem menet közben is kamerával pásztázza az utat, igaz, ilyenkor csak a rendszámkeret alá beépített hátsót használja. Ez a nagy látószögű lencse szolgáltat adatot a sávelhagyásra figyelmeztető és a holttérfigyelő rendszernek, tapasztalataink szerint messze nem olyan hatékonyan és pontosan, mint a nagyobb autókban használt, drágább radarok: szűk úton például sokszor csak a szembejövők oldalára fél autószélességgel átlógva sikít fel, és gyengébb pillanataiban a párhuzamosan közlekedőkre is engedi ráhúzni a kormányt. Szellemes megoldásként az elkoszolódott hátsó kamera a szennyeződés típusától függően vízzel vagy sűrített levegővel öntisztításra is képes, úgyhogy kísérletképpen a menetpróbán alaposan be is kentük sárból és porból gyúrt masszával. Tolatáskor eleinte hátrafelé semmi sem látszott a képernyőn, és jó néhány kilométeren keresztül elmaradt a vezetéssegítő rendszerek pittyegése - ez aztán a rés a pajzson! Aztán egyszer csak hirtelen megtisztult a kamera, önállóan mosakodni azonban csak akkor láttuk, amikor a hátsó ablakmosót is bekapcsoltuk.

Két állásban rögzíthető a csomagtér padlója, a pad innen is tologatható Forrás: Nissan

A Note nem csak térfigyelő képessége, hanem a benzinmotorja miatt is igazi kakukktojás: megkapta a Micrából ismert 1,2-es, háromhengeres blokkot, amely alapesetben 80, kompresszorral pedig 98 lóerőt teljesít (a riválisok, beleértve a konszerntárs Renault-t is, turbófeltöltőt használnak). Ezzel az erősebbik, DIG-S névre hallgató motorral kétféle arcát mutatja meg a kis egyterű: öregurasan vezetve eljár 5 liternél alacsonyabb fogyasztással, különösen a gázreakciókat eltompító Eco-üzemmódban. Ilyenkor őszi légyként szédeleg az úton, és egy elektronikus kuplung segítségével lekapcsol a kompresszor - viszont legalább a zajszint alacsony egyenletes tempónál. Az ökoprogram részeként kék csík jelenik meg a műszerfal tetején, a kilométerórában (kicsit a Trabantok LED-es fogyasztásmérőjére emlékeztetve) külön kijelző jelzi a gázpedálhasználatot, sőt, még minősíti is a rendszer a vezetőt: öt pöttyöt kap, ha bolygója és saját pénztárcája érdekében megtartóztatja magát. Aki viszont fütyül a spórolásra, és szeretne egy jót autózni, válassza a normál üzemmódot, pörgesse keményen az alacsony fordulaton meglepően élettelen motort, és sűrűn kapcsolgasson az irgalmatlanul hosszú áttételezésű váltóval. Így a Note három morgó hengerrel és egy nyávogó kompresszorral elkezdi szedni a lábait, kettesben megfutja a 100 km/h-t, sztrádatempónál is egész ügyesen tud előzni, ráadásul még így is beéri 6,7 literrel.

Hosszában óriási a hely, de alacsonyabb üléssel fejteret lehetett volna nyerni Forrás: Nissan

Nehéz azonban nem arra gondolni, mennyivel harmonikusabb egységet alkotott az előző Note a faék egyszerűségű 1,4-es szívómotorral, még ha takarékosság terén nem is tudná felvenni a versenyt utódaival. Szerencsére az új generációból is választható négyhengeres, mégpedig nem más, mint a Renault polcairól származó 1,5-ös dízel. Ez jobban illik az autó karakteréhez, és bár papíron csak 0,7 literrel fogyaszt kevesebbet a DIG-S-nél, a valóságban ennél nagyobb különbségek is adódhatnak, a próbakörön például 5,4 literes átlagot tudtam kitiporni belőle (miközben takarékos kollégám 3,7 literes értéket ért el vele). A csendes járású, 90 lóerős dízel is hosszú áttételezést kapott hatodik sebességfokozat helyett, és alacsony fordulaton jobban húz a kompresszoros benzinesnél, bár cserébe hamarabb kifullad.

Mint egy hibridben, öko módban színt vált a kijelző. Igaz, kékre, nem zöldre Forrás: Nissan

Sajnos a nehezebb blokk és a kevésbé tapadó Dunlop BlueResponse gumik miatt szűk fordulóban a kipróbált dCi hamarabb kezdte tolni az orrát kanyarokban, igaz, a Note amúgy sem száguldásra termett: viszonylag kényelmesre hangolt futóművén, ha nem is vészesen, de dől azért a szűk fordulókban. A vezetési élmény megszállottjai a kormány, a kuplung és a váltó mozgását is túl könnyűnek találják majd, de az A pontból B-be problémamentesen eljutni akaró célcsoport ezt valószínűleg inkább értékelni fogja, csakúgy, mint a kicsi, 10,7 méteres fordulókört. De a Note aduásza akkor is ugyanaz marad, mint korábban: remek helykínálat, korrekt áron (a belépőmodell 3,2 millió forintba kerül) - a korábbi dobozformájú egyterűekhez képest immár díszcsomagolásban.