Típusjelzés nélkül, legyen szíves! - Volkswagen Golf Variant menetpróba

Volkswagen Golf Variant
Vágólapra másolva!
Száz kilóval könnyebb elődjénél, száz literrel nagyobb a csomagtartója, ráadásul a formavilága száz százalékig megegyezik a nagy presztízsű Passatéval. Szóval, aki teheti, válassza a Volkswagen kisebbik kombiját Golf felirat nélkül, és készüljön fel a gondtalan utazásokra - de élményt ne várjon tőle.
Vágólapra másolva!
Most először kapott a Golf Variant vízszintes, részben a csomagtérajtóval együtt felnyíló hátsó lámpákat. A tetőtartó oszlop alja hokiütő-szerűen megtörik Forrás: Kismartoni András - Origo

Nem elég, hogy hagyományosan bestseller az EU-ban, és a minap legyártották belőle a 30 milliomodik példányt (igaz, ehhez hét generáció és közel negyven év kellett), a szakmai trófeákat is szorgalmasan gyűjti a VW Golf: idén a rangos európai után a Világ Év autója címet is besöpörte, a hengerkapcsolásos 1.4 TSI-t pedig kategóriájában az Év motorjának választották. Ám ahogy a legjobb családban is becsúszik egy iskolakerülő a sok diplomás közé, úgy a Golf-kínálatnak is volt egy fekete báránya: a Variant. Trottyos farával és felemás modellfrissítésével az elmúlt években nem tudott érvényesülni, így az eleganciát kedvelők lépcsőshátút (Jetta), a családosok egyterűt (Golf Plus, Touran), mindenki más pedig konkurens kombit, leginkább Skoda Octaviát vásárolt helyette.

Most azonban fordul a kocka, olyannyira, hogy ha létezne az Év kombija díj, akár még arra is esélyes lehetne az új Variant. Ehhez fel kellett ismernie a cégvezetésnek, hogy nem elég hatalmas puttonyt akasztani az aktuális ötajtós farára, hanem a lehetőségekhez mérten sportos fazonnal kell megszólítani a hórihorgas egyterűektől és terepjáróktól ódzkodó kuncsaftokat - akik egyébként jóval többen vannak, mint pár éve feltételezték. Az új családi Golf ennek szellemében megtört vonalú D-oszlopot, vízszintes hátsó lámpát, széria-tetőspoilert és fekete betéttel slankított hátsó lökhárítót kapott, szögletes vonalaival pedig hűvös eleganciát hirdet - igaz, szépség azért így sem lett belőle.

Szúrós tekintet és kiviteltől függően sok krómdísz dobja fel a lapos Golf-orrot. Pont olyan hosszú a Variant, mint negyed százada a malacorrú Passat volt. Forrás: Kismartoni András - Origo

De minden körmondatnál könnyebben le lehet írni két szóban az új fazont: kicsinyített Passat. Presztízs szempontjából ez egyáltalán nem jön rosszul a leendő tulajdonosoknak, sőt, lenne egy fogadásom arra, hogy sokan leszedik majd a hátuljáról a Golf típusjelzést. Laikusok aligha szúrják ki a stiklit, az autóértők azonban a hossza mellett tömpe orra alapján is kiszúrják a menedzserautónál alacsonyabb kasztot. Az új, költséghatékonyan variálható MQB-padlólemezre épülő kombi tengelytávja megegyezik a ferdehátú Golféval, de ez is növekedést jelent az előző generációhoz képest, és a hátsó ülés helykínálata alapján nincs is szükség többre. Négy felnőtt kényelmesen elfér, és az ötödiknek viszont nemcsak a bódé szélességével, hanem a középső púp kemény tömésével és a lábtérbe türemkedő kardánalagúttal is meggyűlik a baja.

Az ötajtóshoz képest 31 centivel megnyújtott hosszból a csomagtartó profitált, amely alaphelyzetben 605 literes térfogatával már majdnem megegyezik az új Skoda Octavia Combi kapacitásával, a Passat Variantét pedig egyenesen lepipálja. Egy-egy kart a raktér oldalán meghúzva előrebillennek az ülések, és teljesen sík padlójú, 1620 literes gardróbbá alakul a beltér, létrák vagy szörfdeszkák szállításához pedig Comfortline szinttől az utasülés támlája is előredönthető - lehetőleg úgy, hogy előtte a kedves anyóst kitessékeljük belőle. Bár az Octaviával ellentétben elektromos csomagtartóajtó-nyitást nem láttam az opciós listán, praktikus szolgáltatásokkal jó el van eresztve a Golf: a közepét megérintve feltekeredik a roló, használaton kívül a kétállású padló alatti rekeszbe rejthető; emellett térelválasztó és rakományrögzítő hálókkal lehet megfékezni az úti holmik körmérkőzését. Nem maradhatott el a csomagtér 12 voltos csatlakozója és a kihajtható vonóhorog sem, a 63 centis rakodóperem perem pedig derékbarát a nehéz cuccok bepakolásánál.

Kapitális méretű a csomagtartó, a padlót kétféle magasságban lehet rögzíteni. Hogy ne vegyen el sok helyet, a hifi mélynyomóját a pótkerékbe építik be Forrás: Volkswagen

A többi szolgáltatás ismerős a ferdehátú Golfokból, de nem mindegyikük magától értetődő a kompakt kategóriában - több asszisztens neve szerepel például az extralistán, mint egy kisvárosi kórház ügyeleti beosztásán. Amikor a sofőr elbambul, a Variant akár kanyarban is visszakormányozza magát a sávba, túlzott fáradtság esetén kávészünetet ajánl (eszpresszót főzni sajnos még nem tud), adaptív tempomatjával pedig együtt gyorsít és lassít az előtte haladó autóval. Városban automata vészfékezéssel segít elkerülni a ráfutásos baleseteket, holtteret és táblákat figyel, vagy ha nem akar újabb horzsolásokat begyűjteni a sofőr, magától leparkol a szupermarket előtt. Műszerfalán kevesebb csili-vili krómozott és alumíniumdíszítés van ugyan, mint az Audi A3-asén, de hasonlóan minőségi kialakítású, és a kevésbé minimalista dizájn miatt otthonosabb. A tekerőgombos menünél könnyebben kezelhető a nyolccolos érintőképernyő, és bár a népautóban hiányzik a Google-térképes navigáció, a kütyürajongók elégedetten játszhatnak az ujjközelítésre nagyobbra váltó ikonokkal.

Vezetés közben kevesebb szórakozást kínál a Golf, még akkor is, ha számításba vesszük, hogy ez a kategória nem a borotvaéles reakciókról, hörgő motorokról és kilinccsel előre bevett kanyarokról szól. Nagyon kis erőkifejtéssel, viszont precízen jár a váltója és a (kissé lapos szögben álló) kormánya, remek a zajszigetelése, és a finoman rugózik, így a napi munka-iskola-otthon háromszögben ugyanolyan pihentető vezetni, mint egy több száz kilométeres nyaralásnál. Akkor sem válik izgága karakterré, ha a többek között a feláras adaptív gátlókra is ható menetdinamikai programok közül a sportosabbakat választjuk ki, ez azonban nem jelenti azt, hogy ne lenne gyors. Az erősebb motorok nyomatékával is ügyesen megbirkózik a széria elektronikus diffizár, és különösen a 122 lóerőnél erősebb változatokhoz járó több lengőkaros hátsó futóművel mindenféle dráma nélkül lehet komoly kanyarsebességeket elérni, akár rossz minőségű útburkolaton is.

Sokkal mélyebben ülünk itt, mint az egyterűekben, ez sokaknak önmagában fontos érv a kombik mellett. A Golfban kiváló a minőség és a funkcionalitás Forrás: Volkswagen

Elsőre nem hangzik túl sokat ígérően, hogy a benzinmotorok kínálatát 1,2-esek és 1,4-esek alkotják, de mindegyikük turbós - így a tisztes öregurak figyelmére érdemes 85 lóerős alapmodelltől egészen a 140 lóerős haladó változatig összesen négy teljesítményszint között lehet szemezgetni. Kockás mintás üléshuzatos GTI kombit persze aligha fognak bevezetni a zömében családosokból és flottásokból álló vevőkörnek, úgyhogy annak, aki szeret sűrűn előzgetni és autópályán repeszteni (vagy netán összkerékhajtást rendelne), a kétliteres, 150 lóerős dízelmotor az egyedüli alternatíva. A higgadtabbak jobban járnak az 1,6-os, 105 vagy 110 lóerős TDI-kkel, amelyek nyomatéka untig elég az elődjénél egy mázsával könnyebb Variant mozgatásához, ugyanakkor csínján bánnak a gázolajjal - különösen a madárétkű BlueMotion változatban.

Hibrid hajtás nélkül pillanatnyilag egyetlen mai autó sem takarékosabb a Golf BMT-nél, amely hosszú váltóáttételekkel, optimalizált aerodinamikával, kisebb gördülési ellenállású gumikkal, aktív termomenedzsmenttel és egyéb praktikákkal mindössze 3,3 (ferdehátúként pedig 3,2) litert fogyaszt az ECE-szabvány szerint száz kilométerenként. A rövid országúti próbakörön 4,5 literes átlagot mértem, ami kiváló érték egy ekkora autótól, különösen úgy, hogy a maga 110 lóerejével egyáltalán nem érződött lassúnak. Mielőtt ingázó vagy taxis olvasóink a számológép után nyúlnának, sajnos le kell hűtenünk a kedélyeket: magas vételára miatt a BlueMotion változatot nem tervezi forgalmazni az importőr. Kárpótlásul a kínálat mezei TDI-alapmodelljei alig 3,9 literes átlagot ígérnek, sőt, a még benzines turbók is kijöhetnek öt literből, attól függően, hogy áldoz-e pluszpénzt a vevő a maga műfajában továbbra is etalonnak tekintendő duplakuplungos váltóra.

Csendesek és széles tartományban húznak a TSI-motorok. Papírforma szerint bő egy literrel esznek többet a dízeleknél, de meghajtva nagyot nő a különbség Forrás: Volkswagen

Olcsó mulatság azonban semmiképpen sem lesz a kombi népautó: 105 lóerős dízelmotorral legalább 6,3 millió, míg az arany középutat jelentő 1,4-es, 122 lovas benzinesként 5,8 millió forintba kerül, vagyis hasonló kivitelben 400-540 ezer forinttal drágább egy hasonló Skoda Octavia Combinál. Egy bevezető akció keretében a fékezett habzású, 85 lóerős alapváltozat már 4,5 millió forintért elvihető, az erősebb kivitelekre 750-900 ezer forintos használtautó-beszámítási kedvezményt hirdetnek. Nem árt tudni, hogy más márkáknál is közel hasonló nagyságrendű összegért mérik a modern kombikat, ám egyikük sem annyira látványosan alteregója egy nagy presztízsű középkategóriás kombinak, mint a Golf a Passat Variantnak.