Vadra fogható - Gaz 69 (1966) veteránteszt

GAZ 69
Vágólapra másolva!
Ez a bájos Gaz a magyar hadsereg kötelékében várta a bevetést tartalékosként, majd szép csendben leszerelt. Szerencsére nem a roncstelepen végezte.
Vágólapra másolva!
Sötétzöld-fekete kombináció, világos ponyvával. Utóbbi leszerelése nem bonyolult, egy embernek 25-30 percbe telik Forrás: Karner Miklós

Valószínűleg minden autós és veterános hallotta már azt a kifejezést, hogy „M-zárolt”, ami annyit tesz, hogy „mozgósítás esetére tartalékolt”. Volt ilyen autók és harckocsik mellett szinte mindenből, amit arra az esetre rendszeresítettek, ha netán a hadseregnek sürgős harci feladata adódott volna. A tartalékos járműveknek mindig készenlétben, indítható állapotban kellett lenniük, s hogy ezt elérjék, - elvileg – rendszeres időközönként ellenőrizték, feltöltötték, cserélték a különféle folyadékokat, kenőanyagokat, beindították és járatták a motorokat. Még ma is bőséggel találunk olyan hirdetés, amelyben a bűvös szókapcsolatot is oda írják a szövegbe. Ebből a vevő jellemzően két dologra következtethet: a futott kilométer minimális vagy nulla, az állapot ugyanakkor – éppen a használatlanság miatt - sosem olyan, mintha egy tényleg új autóba ülne az ember.

Hátul nincs ablak és a tükrök sem tökéletesek, így izzasztó feladat lehet a tolatás, ha a ponyva rajta van Forrás: Karner Miklós

Főszereplőnk, az 1966-ban kiadott Gaz 69-es is M-zárolt életet élt a rendszerváltás előtt, nem véletlen, hogy első civil gazdája is felújítással kezdte. Egy kitérőt itt érdemes tenni. A magyarországi Mercedes importőrének akkori ügyvezetője, Helmut Knittel vette meg ugyanis az autót a honvédségtől több mint tíz éve, aki aztán a ma is működő Kárpát utcai Mercedes szervizben szedette darabjaira és újította fel az autót, amely az akkori muzeális minősítésen is sikerrel szerepelt. Amikor a cégvezető távozott a posztjáról, nem vitte haza magával Ausztriába, hanem itt hagyta a műszaki igazgatónak, aki nyugdíjazásakor vadásztársának, a mostani tulajdonosnak ajándékozta. Az autó fél évtizede pihen már a vadászház garázsában, nem sokat jár terepen, képességeit nem igen használják ki. Utóbbiak miatt egyébként nincs oka szégyenkeznie a 46 éves modellnek. Első és hátsó, félelliptikus laprugókon nyugvó merev hídja, kapcsolható összkerékhajtása nem jön zavarba a legkomolyabb terepen sem, háromfokozatú váltójához felezőt és differenciálzárat is adtak, magában a 30, vontatmánnyal a 20 százalékos emelkedővel is megbirkózik.

A műszerek közti fekete fedők a világítást árnyékolják. A szélvédő felső peremére középen az ablaktörlő motort csavarozták Forrás: Karner Miklós


A kétféle kabinnal készített (az itt szereplő Raj Gaz kétajtós és nyolcüléses, a parancsnoki Gaz 69 A négyajtós, ötüléses) típust több mint fél évtizedes tervezőmunkát követően 1953-ban ítélték sorozat érettnek, a gyártás kezdetben a márkanevet is adó Gorkovskij Awtomobilnyj Zavod (GAZ) autógyárban zajlott. Három év után a termelést átköltöztették Uljanovszkba, így innentől kezdve UAZ és GAZ 69-ként is ismert volt a terepjáró. Ahogy a karosszériáját, úgy a motorját sem örökölte elődjétől, a 67-estől. Az újdonság orrába 2112 köbcentis, OHV-vezérlésű négyhengeres, benzines, 55 lovas aggregátot tettek, ugyanezt találjuk a szovjet és lengyel rokon modellekben, a Nysában, a Warsawában és a Pobeda M20-ban. Később az export piacokra szánt típusoknál áttértek a 2430 köbcentis, 65 lovas motorra.

A tervezők gondoltak az egyszerű szerelhetőségre: a sofőr 45 perc alatt egyedül ki tudja venni a váltót, és az egész motor, váltó, kuplung egység kiszerelése mindössze 1,5 órába telik - a gyári normaidő szerint Forrás: Karner Miklós

A prospektusok szerint sík úton megfutja a 90 km/órás tempót, terepen sem gond neki a tartós 30-40. A tíz évvel ezelőtti felújításkor új külső fényezést kapott a karosszéria, a fekete műbőr kárpitos ülésekhez és a motorhoz nem kellett nyúlni. A ponyvacsere sem maradhatott el, az új burkolaton hátul középen nincs ablak (gyárilag volt). A 69-es nem nagy jószág, elöl csak átlagos termetűek érzik magukat jól, főleg a lábaknak jut kevéske hely. A platón oldalanként egy-egy felhajtható padra lehet ülni. Hátul elvileg hárman-hárman utazhatnak, ide a lehajtható hátsó platón keresztül vezet az út. Látszik, hogy katonai használatra készült, nagyon egyszerű órákról tájékozódik, s határozott kezet kívánó karokkal dolgozik a sofőr. A háromfokozatú váltó mai autóhoz szokott vezetőnek furcsa lehet: balra lent van a rövid egyes, fent középen a kettes, jobbra lent a hármas, míg a hátramenetet balra fent kell keresni. Terepen csak akkor kell gépészkedni a felezővel a diffizárral, ha tényleg súlyos a helyzet. Elkerülendő a hajtáslánc túlterhelést, ha felezőben van a váltó, nem lehet kiiktatni az első kerekeket a hajtásból.

A plató hátfalát két nehézkes retesz oldja, a felkapaszkodáshoz két lépcső segít. Az ülőlapok felhajthatók, hat embernek zötykölődős az utazás itt Forrás: Karner Miklós

Az indítás gyors: szivató ki, gyújtáskulcs elfordít, és a jobb lábnál lévő önindító megtaposásával azonnal felberreg a benzines. Aszfalton minden zajos, a szovjet gumik is sivítanak, a 70 km/óra tűnik a maximumnak, amit a gép és az ember tartósan elvisel. Négydobos fékrendszerét taposni kell, hogy fogjon, szervo nélküli, pontatlan, túláttételezett, ujjnyi vékony karimájú kormányával izzasztó művelet a kanyarodás és a szűk helyen manőverezés. A kabinban (szovjet módra) jó a fűtés, de menet közben annyi helyen tud bejönni a szél, hogy még felhúzott ponyvás használatkor is érdemes jól felöltözni.

Műszaki adatok

Motor: négyhengeres, folyadékhűtéses, oldaltvezérelt (OHV), hengerenként kétszelepes, négyütemű benzinmotor, elöl  hosszában beépítve.
Hengerűrtartalom: 2112 cm3
Teljesítmény: 55 LE
Erőátvitel: háromfokozatú kéziváltó, kapcsolható összkerékhajtás. Egytárcsás száraz kuplung. Felező és differenciálzár
Felfüggesztés: Elöl-hátul merev híd félelliptikus laprugóval.  Elöl-hátul dobfék
Felépítmény: Kétajtós, nyitott, 2+6 üléses acélkarosszéria, létraalváz
Hosszúság x szélesség x magasság: 3850 x 1750 x 1850 mm
Tengelytávolság: 2300 mm
Saját tömeg: 1525 kg
Szabad magasság: 210 mm
Gumiméret: 6.50 x 16
Vegyes fogyasztás: 14-16 l/100 km
Végsebesség: 90 km/óra

Forrás: Retro Mobil