A járművezető-képzés ispánjai

motoros jogosítvány, motoros akadémia, tanpálya
Vágólapra másolva!
Néhány megyében lehet, néhányban pedig nem lehet jelenleg jogosítványt szerezni 35 kW-nál kisebb teljesítményű motorokra. Hogy hol lehet és hol nem, kizárólag a megyei közlekedési felügyelőségek döntésén múlik, ugyanis úgy tűnik, a jelenlegi rendszerben nincs olyan közigazgatási szerv, amely egységesen tudná és akarná utasítani a megyei kormányhivatalokba olvadt szakigazgatási szerveket.
Vágólapra másolva!

Több megyében is hiába várnak gyakorlati vizsgára, akik segédmotorra vagy 35 kW-nál kisebb teljesítményű motorkerékpárra szeretnének jogosítványt szerezni. Bács-Kiskunban például 2013. január 19. óta, azaz négy és fél hónapja nem tartanak forgalmi vizsgákat ezekben a kategóriákban. A Dunántúlon élők szerencsésebb helyzetben vannak, itt mindenhol meg lehet szerezni a jogosítványt. A jelenség oka nem a kényszerűség, a megyék egyszerűen nem értelmezik ugyanúgy az érvényes jogszabályokat.

Nincs szinkron

A járművezető-tanfolyamokat lezáró gyakorlati vizsgákat két rendelet szabályozza, az egyik a kategóriákat sorolja fel, a másik pedig a kategóriákhoz tartozó vizsgák díjait. Előbbi 2013. január 19-i hatállyal megváltozott, és - több más újítás mellett - bevezetett két új kategóriát, jobban mondva, átnevezett két eddig is meglévőt. Az 50 cm3-nél kisebb motorokra eddig az M, azaz a moped kategória vonatkozott, ennek nevét AM kategóriára módosították. A régen A korlátozott nevet viselő kategória is megszűnt januárban, és a hozzá sokban hasonlító A2 kategória lépett a helyére.

A vizsgadíjakat felsoroló rendeletet azonban egyelőre nem módosította az erre jogosult Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM), így az még nem tartalmazza az AM és az A2 kategóriákat. Az a furcsa helyzet állt tehát elő, hogy van két olyan új járművezetői kategória, amelyekhez nem kapcsolódik vizsgadíj, van azonban vizsgadíja két olyan kategóriának, amelyek már hónapok óta nem léteznek. Az [origo] által megkérdezett oktatók és más szakemberek szerint az NFM először már idén januárra ígérte az új díjrendelet kihirdetését, aztán egy márciusi időpont röppent fel. Most még mindig nincs új jogszabály, de kérdéseinkre az NFM-ből azt a választ kaptuk, hogy "a díjrendelet-módosítás kiadása a közeljövőben várható, a rendelkezések a tervek szerint június-júliusban hatályba léphetnek."

Hol így, hol úgy

Míg azonban néhány megyében tűkön ülve várnak az NFM lépésére, a többiben új díjrendelet nélkül sem folyik másként az élet. Vas megyében például minden nehézség nélkül rendezik a vizsgákat, itt a Közlekedési Felügyelőség az AM kategóriás forgalmi vizsgáért a régi M, az A2-es vizsgáért pedig a régi A korlátozott kategóriához rendelt vizsgadíjat kéri. Ehhez képest Bács-Kiskun megyében annyira ragaszkodnak a törvény betűjéhez, hogy díjrendelet híján vizsgákat sem írnak ki az új kategóriákban. A megkeresett Bács-Kiskun megyei autósiskolák legtöbbjének jelenleg is van olyan tanulója, aki AM vagy A2 forgalmi vizsgára vár. Megkérdeztük az ügyről a Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Közlekedési Felügyelőségét, ahol megerősítették, hogy az új díjrendelet elmaradása miatt nem írnak ki vizsgákat.

Mindenki máshogy tudja

Ezután a megyei kormányhivatalokba olvadt közlekedési felügyelőségek szakmai irányító szervét, a Nemzeti Közlekedési Hatóságot (NKH) kérdeztük meg arról, mit gondolnak a Bács megyei helyzetről, és mit tesznek a megyei szervek jogszabály-értelmezésének egységesítése érdekében. Az NKH elismerte, hogy Bács-Kiskun megyében a hiányzó díjrendelet miatt nincsenek vizsgák, tehát a megyék eltérően értelmezik a jogszabályokat, de azt is jelezték, hogy mivel a közlekedési felügyelőségek a megyei kormányhivatalokba olvadtak, így pedig a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium ellenőrzése alá kerültek, az NKH-nak érdemi beleszólása nem sok van a megyei szervek működésébe.

Forrás: [origo]

Több oktató is beszélt arról, hogy a megyei közlekedési felügyeleteket ebben a rendszerben nem tudja rendesen ellenőrizni egy közigazgatási szerv sem. A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériumnak nincsen szakmai kompetenciája a felügyelőségek által irányított területen, az NKH-nak pedig csak "szakmai irányító jogköre" van, erről pedig senki nem tudja, pontosan mit is jelent. "Mi annyit látunk, hogy olyanok ezek, mint az ispánok. A saját területükön szinte azt csinálnak a megyékben, amit akarnak, senki nem szól rájuk" mondta az [origo]-nak egy észak-magyarországi autósiskola neve elhallgatását kérő oktatója.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság felettes szerve, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium az [origo] kérdéseire az alábbiakat válaszolta: "Az új, uniós szinten egységesített vezetői engedély kategóriákban (AM és A2) a megfelelő korábbi nemzeti vezetői engedély kategória (M és Akorl) díjával megegyező vizsgadíjat indokolt megállapítani, hiszen lényegében azonos a vizsgáztatás tartalma is." Ez az információ azonban - úgy tűnik - valahol elakadt a minisztériumból a megyékbe vezető úton.

Frissítés: Cikkünk megírása előtti nyomozásunk valószínűleg sikerrel járt, úgy tudjuk, hogy ezen a héten bejelentette a Bács-Kiskun megyei közlekedési felügyelőség az ottani oktatóknak, hogy megindítja a vizsgáztatást minden kategóriában.