Majdnem sportkupé - Seat Leon SC-menetpróba

A háromajtós Seat Leon inkább a vezethetőségével, mintsem a külsejével szolgál rá a hangzatos Sportcoupé névre. Jobb, mintha fordítva lenne.

Fotó: Gulyás Péter
Még sosem létezett háromajtós Leon eddig, pedig a Seat sportos márka

Meglepőnek tűnhet, de a sportosságra mindig is nagy hangsúlyt fektető Seat csak most, a harmadik generációnál vette rá magát arra, hogy háromajtós változatot készítsen az alsó középkategóriás, Golf-technikára épülő Leonból. Ellentétben a német testvérrel, nem csak az ajtók számát csökkentették, hanem teljesen újratervezték a karosszériát az A-oszlop mögött, bár elsőre nehéz észrevenni a különbségeket. Pedig tényleg mindenhez hozzányúltak: a könnyen variálható MQB padlólemezének hála 3,5 centimétert lecsippentettek a tengelytávból, a tető is alacsonyabban húzódik, a hátsó szélvédő 19 fokkal jobban dől, és a sárvédők is szélesebbek, mint az ötajtóson. Az ilyen kompakt kupék többségétől eltérően a hátsó ablakok nem lőrés méretűek, rendesen ki lehet látni rajtuk.

Fotó: Gulyás Péter
A csomagtartónál jobban lejt a tető, és a hátsó szélvédő is laposabb az SC-n

Ruben Rodriguez, a Leon vezető formatervezője különösen büszke volt arra a modell nemzetközi bemutatóján, hogy sikerült a gyártásba vinni a kidudorodó, Z-alakú éleket a kocsi oldalán, valamint, hogy a korábban rengeteg kritikát kapott, sokat kitakaró vastag A-oszlopot jóval karcsúbbra tudták venni. Ennél, és az ajtókeret felső részénél elmentek a legvégső határig, persze a szükséges merevség és biztonság megtartása mellett. A műszaki tartalomért felelős Timo Fuhrmann pedig arra volt büszke, hogy az 1,2-es TSI motorral szerelt, alapfelszereltségű változat csak 1093 kilogrammot nyom, ennél egyes kisautók is nehezebbek. Mint tudjuk, a tömegcsökkentés a fogyasztásra és a dinamizmusra is jó hatással van, a Leon SC legtakarékosabb változata (1.6 TDI, feláras start&stop rendszerrel) például 3,8 literes átlagfogyasztással büszkélkedhet a gyár szerint. Egyébként a turbós, közvetlen befecskendezésű motorok mindegyike ismerős lehet az ötajtósból, de nálunk valamiért a 140 lóerős benzinest nem forgalmazzák.

Fotó: Gulyás Péter
 Jobb oldaltartású üléseket építenek be az SC-be

Bár csökkent a tengelytáv, a hátsó üléseken két átlagos méretű felnőtt még így is kényelmesen elfér, és a beszállás sem különösebben nehéz, mivel mindkét első ülés előre is csúszik, amikor a háttámlájukat előre döntik. Nem kell áldozatokat hozni a csomagtartónál sem, a befogadóképesség ugyanúgy 380 liter, mint az ötajtós esetében. Belül sokat fejlődött a minőség a sok kemény műanyaggal rendelkező elődhöz képest, az azonban érződik, hogy a Volkswagen-konszern nem engedte a spanyoloknak, hogy olyan igényes műszerfalat alkossanak, mint amilyen az új Golfban van. Ezért sok a lehangoló, üres felület, a kilincsek nem fémből vannak, derékmagasság alatt már csak kemény anyagokat használhattak, és az érintőképernyő is kisebb és csúnyább grafikájú, mint a Volkswagenben. Ezeknél sokkal zavaróbb, hogy a túl kemény műanyagból készített széles középkonzol nyomhatja a vezető jobb lábát. Ettől persze remekül használható a Leon, rengeteg a tárolórekesz, az összeszerelési minőség kiváló, a kormány fogása pedig közel van a tökéleteshez.

Fotó: Gulyás Péter
Kicsit sivár a belső a sportos külsőhöz és a Golfhoz képest

Mi a Barcelona melletti menetpróbán az 1,8-as benzines turbómotorral szerelt verzióval ismerkedtünk, jelenleg ez a csúcsmodell. Ez a motor kizárólag a legdrágább, FR felszereltséggel kapható, ami a normál Leonok és a jövőre érkező Cupra sportmodell közötti űrt hivatott betölteni. Ezzel a motorral és felszereltséggel egyfajta "langyos" hot hatch válik a Leonból, és ez a külső-belső megjelenésen is látszik. Más lökhárítókat, alul lapított sportkormányt, jobb oldaltartású üléseket és egyedi felniket kapott a sok FR logó mellett. Jár a manapság divatos testre szabási lehetőség is, a menürendszerben a kormányzás rásegítését, a gázpedál érzékenységét és - ha van - a DSG váltó váltási pontjait is háromfélképpen (eco, comfort, sport) lehet beállítani, de van egy Individual állás is, amikor ezek egymástól függetlenül kalibrálhatók. Sőt, a két legerősebb motornál a motorhang és a belső, LED-es hangulatfény is az adott beállításhoz igazodik.

Fotó: Gulyás Péter
 A számtalan vezetéstámogató rendszer mind ezt a kamerát használja

Mivel az állítható lengéscsillapítás nincs a Leonhoz - az a Golf privilégiuma egyelőre - érdemes mindent Sportban hagyni, kivéve a DSG-váltót, hogy ne pörgesse feleslegesen nagy fordulatszámokra a motort, a váltás pedig comfortban is villámgyors.
Ahogy a többi friss, MQB padlólemezes autónál (A3, Golf, Octavia), a fejlettebb, többlengőkaros hátsó futómű csak 140 lóerő fölött jár, holott a korábban minden motorhoz ilyet adtak. A háromajtós Leon rugói és lengéscsillapítói alapból 20 százalékkal feszesebbek az ötajtósénál, és ehhez az FR esetében még 15 mm-es ültetés is társul. Aki azt hiszi, hogy ettől szörnyen rázós lett a futómű, nagyot téved, bőven a kényelmes szinten belül maradt még így is. Igaz, a tesztautón "csak" 17 colos kerekek voltak, és a spanyol utak simasága sem segítette elő a komoly futóműtesztelést, de így sem volt az az érzésem, hogy ne lenne a hazai utakon is használható a beállítás. Feszesebb hangolásával és rövidebb tengelytávjával szinte falja a kanyarokat az SC: bár az ötajtós sem volt rossz útfekvésű, ez egy hajszállal még nála is jobb. A közvetlen kormányzás szerencsére csak hozzátesz a vezetés élményéhez: igaz, lassú tempónál nagyon könnyűnek tűnhet a tekerése, de amint növeljük a sebességet, érezhetően csökken a rásegítés, és ezzel párhuzamosan egyre több visszajelzés is érkezik a tenyerünkhöz.

Fotó: Gulyás Péter
Ahogy eddig, a mutatók függőleges alaphelyzetűek, pont mint egy klasszikus sportautóban

Az 1,8-as benzines turbómotor természetesen nem ugyanaz, mint az első Audi TT vagy Skoda Octavia RS híres ötszelepese, pedig teljesítménye ugyanúgy 180 lóerő. 7,5 másodperces gyorsulásával ez a legfürgébb a kínálatban, a végsebessége 224 km/óra. Tényleg nem megy rosszul, de egy kis hiányérzetet mégis hagy az emberben az olvasható adatokhoz képest. Szinte alapjárattól rendkívül egyenletesen húz, aminek az a hátulütője, hogy sehol nem tűnik igazán erősnek, nincs az a lökésszerű érzés egy bizonyos fordulatszámnál, mint a régivágású turbómotorokban. Legalább szívesen pörög, a felső fordulatszám-tartományt mégis igyekszik kerülni az ember, mert ott már hangos. Bár lapos a nyomatékgörbe, a 250 Nm nem igazán nevezhető soknak (az új 1,6-os Opel-turbó például 280-at tud), aminek az a magyarázata, hogy a szárazkuplungos, hétfokozatú DSG váltó maximálisan ennyit visel el. Éppen ezért az 1,8-asnál jobb választás a jóval olcsóbb és takarékosabb, de alig lassabb és azonos nyomatékú 140 lóerős 1,4-es benzines, vagy a sokkal nyomatékosabb és kisebb fogyasztású kétliteres TDI.

Fotó: Gulyás Péter
Van benne valami alfás, amiről az ötszögletű hátsó szélvédő is tehet. Közel kilenc centivel rövidebb, mint a régi Leon, a tengelytávja viszont nagyobb

A háromajtós Leon itthon biztos nem lesz túl népszerű, mivel nálunk mindenki ötajtóst vesz, pedig a sportosabb külső, a merevebb karosszéria és a jobb útfekvés ellenére az SC még olcsóbbnak is ígérkezik. Akárhány ajtóval vesszük, igazán kerek csomagot alkot a Leon, komoly gyengesége nincs, a formája modern és tetszetős, vezethetősége példás, és ráadásul sok nagyobb autót megszégyenít a rengeteg opciós vezetéstámogató rendszerével: ha elbambulunk, még a kormányt is képes helyettünk forgatni egy darabig, vagy pihenőt javasolni, esetleg távolságiról tompított fényre váltani. Persze a fejlett extráknak ára van, aki azonban hajlamos lemondani róluk, viszonylag kedvező áron juthat hozzá az egyik legjobb kompakt autóhoz idén szeptembertől.

Műszaki adatok - Seat Leon SC 1.8 TSI
Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 1798 cm3. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 132 kW (180 LE)/5100-6100. Nyomaték: 250 Nm/1250-5000. Sebességváltó: hatfokozatú kézi. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4236/1810/1431 mm. Tengelytáv: 2599 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1534/1511 mm. Tömeg: 1215 kg. Terhelhetőség: 605 kg. Csomagtartó térfogata: 380 l. Üzemanyagtartály térfogata: 50 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/h): 7,5 mp. Végsebesség: 226 km/h. Átlagfogyasztás: 5,9 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 8,8 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 137 g/km.