Két dudás egy csárdában - Fiat 500 vs. Opel Adam

Opel Adam Fiat 500 teszt
Vágólapra másolva!
Casanova hódító hadjárata semmi ahhoz képest, amilyen könnyedséggel a Fiat 500-as elcsavarja a nők fejét, de kemény kihívója akadt: az Opel Adam szemérmetlenül csábít bűnbeesésre. Összehasonlító tesztünkhöz ezért a makacs tények mellé hölgyválaszt is mellékelünk.
Vágólapra másolva!

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Ki gondolná, hogy egyikük a Wartburg, a másik pedig a Polski Fiat régi szülővárosában készül?

Részlegesen önzáró differenciálmű, dugattyú-középsebesség, kettős megfúvású turbófeltöltő - aki ezeket a kifejezéseket néhány számadattal fűszerezve bedobja egy gyertyafényes vacsoránál, azzal hölgyismerőse sosem fog többé párbeszédbe elegyedni autókról. Mindjárt más azonban a helyzet, ha bánatos kölyökkutya-tekintetre emlékeztető fényszóró, billiárdgolyó-váltógomb vagy a LED-es megvilágítású (a csillagos eget szimbolizáló) tetőkárpit kerül szóba. Cikkünk két főhőse, az Opel Adam és a Fiat 500 tálcán szervírozza az ilyen gegeket, hiszen a gyártóik jó érzékkel felismerték: a cukisághoz csak az egyik eszköz a parányi méret, legalább ugyanilyen fontos az eredeti dizájn és a milliónyi szolgáltatás, amelyekkel a miniket egyedivé lehet tenni.

Lottótalálattal ér fel az esély arra, hogy bármelyikükből két, pontosan egyformára konfigurált példány akadjon össze a parkolóban, a variációs lehetőségek pontos száma feladat lehetne az emelt szintű matekérettségin. Vevőszemmel nézve ezeknél a megszokott butikozás helyett olyan érzést ad a vásárlás, mintha a divattervező nyitva hagyta volna a lehetőségeket, és a kosztümöt egy varrónő fejezné be a kiválasztott sablonok alapján. Persze az egyediség nincs ingyen, a kipróbált Opel Adam tesztautó estében az 5,4 millió forintos vételárból közel másfél millió forintot tesznek ki az extrák, ami felfoghatatlanul sok egy mininél, mégis elfogadható összeg egy életmód-autónál. Az 1.4 Slam modell ára csicsák nélkül alulról súrolja a négymilliót - miközben akciósan 3 840 ezer forintért a Fiatnál már dízelmotorral, Lounge felszereltséggel is odaadják az 500-ast.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A cégalapítóról elnevezett Opel modern, az 500-as viszont retró fazont kapott - mindkettő telitalálat

Összehasonlító tesztünkön arra keressük a választ, vajon az elmúlt két évtized legkarakteresebb Opelje van-e annyira jó, hogy letaszítsa trónjáról az olasz szívtiprót, amelyet öt és fél éve lényegében változatlan formában gyártanak. A Fityó 2007-es bemutatkozása után rögtön begyűjtötte az Év autója címet, a vevők sorban álltak érte, négy év után pedig elkészült belőle az egymilliomodik példány. Kolléganőnk, Karcagi Orsolya semmit sem bízott a véletlenre, és már a forgalmazás legelején, 2008. januárban átvette a saját 500-asát fekete fényezéssel, elefántcsont-színű belsővel, üveg tolótetővel és Multijet dízelmotorral.

Az ő autója szerepel tesztünkben, 82 ezer kilométerrel a számlálójában, napi munkába járáshoz szükséges holmikkal berendezve, és erre a példányra kivételesen száz százalékban igaz a használtautó-hirdetések "megkímélt állapotban, nemdohányzó női tulajdonostól" szövege. Nem mintha tervben lett volna, hogy mostanában eladósorba kerüljön a Fiat, de Orsit azért megkértük egy autócserére és egy rövid tesztre, hogy megtudjuk, milyen az Adam női szemmel. Titokban persze arra is kíváncsiak voltunk, hogy hosszú távon lenne-e esélye kitúrnia a kollegina garázsából a fekete 500-ast.

Egyéjszakás kalandom Adammal

El kell ismernem, az Opel Adam csinos kis autó, vagány, szép felnikkel. Nem annyira formabontó és megosztó, mint a Volvo C30 volt anno, de nem is annyira kommersz, mint egy Ford Fiesta - nagyon jól eltalálták. Ez hatványozottan igaz az utasterére, ami fővárosi, állandó rohanásban élő nőként számomra igazán fontos, hiszen itt töltöm a legtöbb időt. Régebben a minik belül kopogós, végtelenül egyszerű műszerfalból, két első ülésből és egy kisebb hátsó padból álltak (tisztelet a kivételnek, például a Twingo Initiale-nak), manapság viszont már a nagyautók kicsinyített másai.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Kényelmes és sportos az ülés, különösen a Fiatéhoz képest. A fehér tető felára 70 ezer forint

Elsőre az tűnik fel, hogy igényes anyagokból van összerakva. Nyilván ezt meghatározza, hogyan konfigurálunk, de a kipróbált kocsiban jó látni a szép piros cérnával varrt bőrkormányt, kézifékkart és a váltógombot. A műszerfal lakkozott betétje kissé fiatos, de jól áll ennek az autónak is. Különösen tetszettek a sportülések, mert azon túl, hogy jól mutatnak, nagyon kényelmesek is. Legalábbis nekem, azt viszont nehezen tudom elképzelni, hogy ugyanígy nyilatkozna olyasvalaki, aki pár centivel szélesebb nálam - én pont kitöltöttem a peremig, pedig amúgy még a gyerekülésben is elférek...

Nagyon tetszett, hogy sok és praktikus tárolási lehetőség van az utastérben. Az 500-asban például alig tudom hova tenni a telefonomat, holott kötve hiszem, hogy a gyártósor kialakítása után terjedt volna el a mobilozás. A kis olaszban a reggeli kávéval is nehézkes, mert kényelmesen csak a hátsó pohártartókat tudom használni. Ezzel szemben az Adam középkonzolján kipattintható egy térelválasztó, ami még kanyarban is biztosan tartja a napindító nedűt.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Lehetelnyivel nagyobb a Fiat csomagtartója, de igazából csak városi rohangáláshoz elég

Csajoskodásom következő pontja a napellenző: az Opelében van tükör, sőt még lámpa is, a Fiat 500-aséban viszont nincs. Rejtély, hogy nem találtak tesztelni egy olasz nőt, aki mondjuk a piros lámpánál megigazította volna a sminkjét, vagy legalábbis úgy csinált volna, mintha - miközben mellette egy sármos fiatalember tekintetét próbálja elkapni. A kárpit színének viszont biztosan valami vidámabb világosat választanék, ráadásul a tesztelt Opelből a napfénytető is hiányzott - e két dolog miatt sokkal hangulatosabb az 500-asom.

Kicsit komolyabb, vagy legalábbis a férfiaknak ésszel felfogható szempontokra rátérve nagyobb lehet az Adam tengelytávja, mert a budapesti utak buckáit, fekvőrendőreit jobban veszi. Sokkal stabilabban pattog, mint a Fiat. Eleinte nem sokat vártam ettől az 1.4-es motortól, de egy nap után határozottan állíthatom: elég pörgős - bár ez nyilván a fogyasztáson is meglátszik. Az összehasonlítás kedvéért benéztem a csomagtartóba is, de sok különbséget nem láttam a két autó között, négyfős családi nyaralásra egyikük sem alkalmas igazán. Igaz, kedves ismerőseim régen Kispolskival utazták keresztül Európát úgy, hogy még a nagymama is befért.

Fotó: Kismartoni András [origo]
A tesztautóba a giccses felhős ég helyett versenyzászlót idéző tetőkárpit került. Vagy aminek látjuk...

Túrázni ezúttal nem indultam Adammal, de azért megkértem a kislányomat, hogy próbaképp üljön be hátra. Kora reggeli mosollyal ő csak ennyit mondott: "Anya, nézd, milyen szép sakkos a teteje!" És akkor még nem is beszéltem a szerethetőséget növelő kütyükről, például az érintőképernyős irányítópultról és a tempomatról. A kormányfűtés konkrétan levett a lábamról, a mindkét visszapillantóba beépített holttérfigyelő szöszt viszont ekkora autónál nehezen tudtam értelmezni. Összegezve jó kaland volt az opelezés, és csak annyit kívánhatok: több Adamot az utakra, integessenek össze a Fiat 500-asokkal!

Karcagi Orsolya



Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Szemmel láthatóan nagyobb az Adam, oldalablakainak a felső vonala kísértetiesen emlékeztet a Fiatéra

Mialatt Orsi gyanútlanul furikázott az Opel Adammal, mi az 500-assal elmentünk kipróbálni Magyarország legőrültebb autóját, egy Chevrolet-GAZ monster truckot, sőt, még végzetes mellékszerepet is adtunk neki a videó forgatásán. Annyit elárulhatunk, egy karcolás sem esett a Fiaton, kisebb járművel találkozva pedig azért tudna vigyázni magára és utasaira: első miniként ötcsillagos töréstesztet ért el, és az újabb változatok már térdlégzsákot is kapnak alapáron - igaz, az ESP-ért pluszpénz fizetendő.

Az Adamban széria a menetstabilizáló és a két függönylégzsák is, de ezen felül csak a már említett holttérfigyelő rendszerből látszik, hogy a modern kor gyermeke, táblafelismerőt vagy városi koccanásgátlót hiába keresnénk benne. Kényelmi szolgáltatásai ugyanakkor rögtön nyilvánvalóvá teszik, hogy bő öt évvel frissebb konstrukció. Az Intellink rendszerhez USB-n (iPhone) vagy Bluetooth-on (androidos készülékek) lehet csatlakoztatni okostelefont, így arról futhat a zene, a videó, sőt, szokatlan módon a navigáció is. Sok hölgy imába foglalja majd a tervezők nevét a parkolóasszisztensért - nem lesznek mögöttük többé dudáló taxisok és hőbörgő furgonosok, az Adam bekanalazza magát a szűk út menti helyekre. Az olaszoktól lenyúlt ötlettel itt is van kisujjal elforgatható, City állása a kormánynak, aki pedig inkább lemondana a zsúfolt belvárosi utcákról, és a P+R parkolóból (figyelem, Nyugat-Európáról beszélünk) inkább biciklivel folytatná útját a munkába, a hátsó lökhárítóból fiókként kihúzható kerékpártartót is rendelhet.

Fotó: Kismartoni András [origo]
Szolgáltatásokban és minőségben többet nyújt az Opel. Nagyot dobnak rajta a feláras piros betétek

Üléspozíciója és viselkedése alapján tűz és víz a Panda-alapú 500-as, illetve a Corsával közeli rokon Adam. A Fiatban magasan, és egymáshoz viszonylag közel ülnek az első utasok, közéjük pedig félszigetként türemkedik a középkonzol. Sokan panaszkodnak arra, hogy a műanyag burkolat nyomja a lábukat, de a váltókar kétségtelenül kézre áll - igaz, sokat is kell használni. A 1,3-as Multijet motor ugyanis alul nagyon nyomatékszegény, ezért lassításoknál vagy emelkedőkhöz érve szaporán vissza kell kapcsolgatni, máskülönben sosem keveredünk ki a turbólyukból. Ezt megszokva egyáltalán nem lomha a dízel 500-as, ami hatványozottan igaz a 2010 után gyártott változatokra, amelyeknél 75-ről 95 lóerőre növelték a teljesítményt (és start-stop rendszerrel mérsékelték a fogyasztást). Városban, tempósan hajtva egyébként tartósan 6,2 litert fogyaszt Orsinál a Fiat, a német Spritmonitor.de felhasználóinál vegyes használatban, sok autópályázással 4,9 literes átlag jött ki.

Lakott területen belül autózva az Opel fedélzeti számítógépe hasonló használat mellett 7,7-es értéket írt ki (start-stop rendszer nélkül nyolc körül lett volna), és csak egy autópályán és országúton megtett túra után sikerült hét liter alá levinni a vegyes fogyasztást. Alacsonyabb alapára mellett tehát a dízel Fiat száz kilométerenként reális másfél-két litert tud megspórolni a benzines Adamhoz képest, de ezzel véget is értek előnyei a racionális tulajdonságok értékelésében. Az Opelt ugyanis sokkal jobb vezetni - ügyesebben kanyarodik, jobb az úttartása, pontosabb és több visszajelzést ad a kormánya. Persze a sportosságra rátesz még egy lapáttal a sokkal alacsonyabb üléshelyzet, a fürgeség nyitja mégis elsősorban a sokkal jobb futóműhangolás. Kevésbé dobál és bukdácsol az Adam, de a Corsához képest húsz centivel megkurtított tengelytáv, és a 17 colos felni kombinációja azért rossz úton megteszi a hatását.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Jóval magasabban ülünk az 500-asban, a retró dizájn fehér díszítésekkel érvényesül igazán

Bár jó néhány vonásában a Fiat 500-ra hajaz, viselkedésében sokkal inkább a sportos Minikre emlékeztet a legkisebb Opel, amelyhez foghatóan életteli autót régen nem próbáltunk már a márkától. Ehhez jön még a minőségi anyagokkal berendezett beltér, ráadásul a viszonylag könnyű kasztniban az amúgy nem éppen vitalitásáról híres 1,4-es, 100 lóerős motor is összeszedte magát: egész élénken reagál a gázadásra, és pörgetve elfogadható dinamikát nyújt. Igen ám, de ennek rövid váltóáttételezés az ára, így sztrádatempónál - hatodik fokozat híján - megemelkedik a zajszint. Év végétől (a Fiat példáját és a trendeket követve) ehhez is kérhető lesz modern, turbós benzinmotor, a nyugodtabb egyenesfutás és az alacsonyabb szélzaj viszont már addig is az Adam mellett szól.

Vesztésre áll tehát az öregedő 500-as a német hódítóval szemben, de két tulajdonságával tud szépíteni az eredményen. Ezek közül az egyik a jó helykihasználás: az utastér annak ellenére nem érződik szűkösebbnek az Opelnél, hogy rövidebb és keskenyebb a karosszéria, amiben a belső magasságnak és a térérzetet javító világos kárpitoknak van szerepük. Mindkét mini szigorúan négyszemélyes, bár nyugodt szívvel inkább 2+2 ülésesnek hívnánk, farzsebnyi csomagtartóval. A Fiat másik aduásza magával ragadó hangulata, holott sok gyártó bicskája beletört már a néhány év után elfáradó retró dizájnba. Láthatóan nem fog az idő az 500-ason, a kilométerórától kezdve a hátsó lámpáig minden egyes porcikáját biztos kézzel rajzolták meg az olasz dizájnerek, és vidáman idézik az Olaszországot egykor ellepő, farmotoros Fityók korszakát. Lám, Orsi szívébe is úgy befészkelte magát a Nuova 500, hogy nem tudta eltántorítani az Adam - mert hiába a racionális érvek, ebben a műfajban minden az érzelmekről szól.

Műszaki adatok - Opel Adam 1.4 Start-Stop Slam (2012)

Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 1398 cm3. Furat/löket: 73,4/82,6 mm. Hengerek elrendezése/száma: S/4. Teljesítmény: 74 kW (100 LE)/6000. Nyomaték: 130 Nm/4000. Sebességváltó: ötfokozatú kézi. Fékrendszer: elöl hűtött tárcsa, hátul dob.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 3690/1720/1484 mm. Tengelytáv: 2311 mm. Saját tömeg: 1135 kg. Össztömeg: 1480 kg. Csomagtartó térfogata: 170-663 liter. Üzemanyagtartály térfogata: 38 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 11,5 mp. Végsebesség: 185 km/óra. Átlagfogyasztás: 5,1 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 119 g/km.


Műszaki adatok - Fiat 500 1.3 Multijet Lounge (2008)

Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 1248 cm3. Furat/löket: 69,6/82,0 mm. Hengerek elrendezése/száma: S/4. Teljesítmény: 55 kW (75 LE)/4000. Nyomaték: 145 Nm/1500. Sebességváltó: ötfokozatú kézi. Fékrendszer: elöl hűtött tárcsa, hátul dob.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 3546/1627/1488 mm. Tengelytáv: 2300 mm. Saját tömeg: 1055 kg. Össztömeg: 1420 kg. Csomagtartó térfogata: 185-610 liter. Üzemanyagtartály térfogata: 37 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 12,5 mp. Végsebesség: 165 km/óra. Átlagfogyasztás: 4,2 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 110 g/km.