A mi sportautónk - Mazzanti Evantra bemutató

mazzanti
Vágólapra másolva!
Úgy megy, mint egy Lamborghini Aventador, de annál sokkal ritkább és különlegesebb lesz a magyar tervezésű, középmotoros Evantra. Tárnok Zsolt dizájner kalauzolt végig a kezdeti skiccektől a monacói bemutatóig.
Vágólapra másolva!

Forrás: Mazzanti
Kiálló első sárvédőivel klasszikus sportautókontúrt követ az Evantra, modern csomagolásban
(Még több kép a galériában, kattintson a képre!)

Borbála, Hannibal, Alma - ezek a nevek nem egy B kategóriás komédiában szerepeltek, hanem abban a tragédiában, amelynek a következő címe lehetne: az újkori magyar élményautó. Egyikük Lada-, másikuk meg Trabant-géneket hordozott, de még a legéletképesebbnek tűnő, Lotus Seven-alapokra épülő Hannibal roadster sem érte meg a sorozatgyártást. E témában a győri Audi TT-vel előhozakodni kimerítené az idegen tollakkal ékeskedés minősített esetét, igaz, a Stuttgartban készülő új Porsche 911-est magyar autóként beállítani is demagógia lenne - annak ellenére, hogy Varga Péter töltötte meg új formával a lényegében fél évszázada változatlan kontúrokat.

Három éve azonban megjelent egy egzotikus sportkupé, a Mazzanti & Faralli Vulca S, és újra felcsillant a remény. Mint a nevéből kitalálhatják, ez sem éppen hungarikum, hanem a sportautók szülőföldjéről, Olaszországból érkezett. Számunkra azért különleges, mert nem Battista, Sergio vagy Nuccio, hanem Zsolt keresztnévre hallgatott a tervezője, aki megbízója utasításait követve egymaga rajzolta meg a retrós formatervet. Ez óriási lehetőség és felelősség volt a nagyszériás gyártók gyakorlatához képest, ahol extravagáns vezető dizájnerek elképzelései alapján, kvázi pályázatként ontják magukból a skicceket a tervezők. Igaz, hogy százezres szériák helyett itt csak néhány darabról volt szó, de a százmilliós árkategóriában felesleges ecsetelnünk a forma fontosságát.

Forrás: Mazzanti
Punk a szupersportkocsi-ligában: taraj osztja ketté a tetőt és a hátsó szélvédőt, befelé dől a hátfal

Tárnok Zsolt neve ezután balról jobbra, jobbról balra, latin, cirill betűkkel és talán hieroglifákkal leírva is megjelent a világ autós fórumain, mi pedig a budapesti Vulca S bemutató után kíváncsian vártuk a folytatást. Mint kiderült, a kész projektet tokkal-vonóval átvette egy befektető, magát az olasz manufaktúrát pedig Luca Mazzanti egymaga viszi tovább. Zsolt számítógépén persze azóta is sistergett az egér, az ipari formatervek (beléptető rendszerek, kilincsek, öltözőszekrények) mellett egyre több autó terve készült el - a színes printektől lassan be sem lehet már csukni a fiókot. Mind közül a legérdekesebb azonban az Evantra, amely szériaváltozatként ma mutatkozik be a Top Marques Monaco kiállításon a luxuscikkekre éhes közönségnek. A tervező a premier előtt fogadott minket budapesti irodájában, hogy eláruljon néhány exkluzív részletet az új sportkocsiról, amelynek - az autóiparban szokatlan módon - nemcsak a karosszériáját, hanem a belterét is maga tervezte.

"Formailag és műszakilag is komoly előrelépés az Evantra. Szakítottunk a cég életében oly meghatározó retró dizájnnal, amely az Antas és a Vulca sajátossága volt" - mondta, de ez persze nem volt teljesen öncélú, hiszen a korábbi résztulajdonos, Faralli családja már évtizedek óta veterán autók restaurálásával foglalkozott (ők újították fel többek között Stirling Moss Zagatóját, amely nemrég közel 5 millió euróért kel el egy aukción). Időközben profi partnerek szálltak be a projektbe, egyikük a több ponton külön profilokkal merevített vázszerkezetet készíti az Evantrához, a Sila Holding pedig 3-7 programra konfigurálható szekvenciális váltót fejlesztett ki. Kifejezetten ehhez az autóhoz készített el egy felnit 20 colos méretben az OZ, a futómű részegységei pedig készen érkeznek egy nagyszériás autóból - igaz, a bekötési pontokat kivéve a felismerhetetlenségig átdolgozták. Műszaki tanácsadónak Nebojsa Borkovicot kérték fel, akinek ajánlólevelén a Ferrari, a Forma 1-es Toyota csapat, illetve a Lotus és a Pagani szerepel, az aerodinamikai fejlesztésekben pedig az F1-es és a Le Mans-i versenyautók tervezésében aktív YSIM cég segített.

Forrás: Mazzanti
Mindent finom bőr borít, indítani a tetőpanelről lehet. Sebességfokozat-kijelzős a Nardi-kormány

Ebből is látszik tehát, hogy nem barkácstanfolyam, hanem céltudatos autóépítés zajlik a Mazzantinál, és ugyanez a gyakorlati fejlesztésekre igaz. "Most a virtuális tesztelés fázisában van az autó, ami a versenysportos tapasztalatokból kiindulva legalább 90 százalékos megbízhatóságot ad. Utána valós körülmények között, pályán kezdődik meg a finomhangolás" - árulja el Tárnok Zsolt, a nagynevű pilóta inkognitóját azonban nem fedheti fel. Ahogy a többi drága sportkocsiból, úgy természetesen ebből sem fog három darabot pozdorjává törni az Euro NCAP, ennek ellenére a számítógépes modellezéssel és a masszív, homológ utascellával nagy hangsúlyt fektetnek a biztonságra. Amúgy már a prototípusra is megvan a vásárló, abban pedig egészen biztosak lehetnek, hogy még Dubajban sem fog minden utcasarkon Evantra állni: évente mindössze öt darabot terveznek készíteni belőle.

Csak ilyen kis széria mellett látja biztosnak a cégvezető, Luca Mazzanti a gyártás személyes felügyeletét és az ügyféligények messzemenő teljesítését. A megrendelő döntheti el például, hogy szénszálas műanyagból vagy alumíniumból készüljön-e a karosszéria, utóbbi esetben egyedi dizájnelemekre vonatkozó kéréseket is teljesíteni tudnak. Nem szabad lebecsülni az ilyen One-of programok jelentőségét, sok milliárdost például az őrületbe kerget, ha akár a világ másik szegletében is létezik egy ugyanolyan autó, mint az övé. Az exkluzivitáshoz a kiegészítők sora is hozzátartozik, egy olasz luxusruházati cég az Evantrához tervezett kollekción dolgozik, sőt, máris kész van néhány olyan cipő, amely a prototípus üléseihez felhasznált bőrből készült, illetve a műszerfalról örökölt meg néhány karbonbetétet. Természetesen profi modellek is kerülnek a gyűjtők vitrinjeibe, az 1:43 méretarány például már most elérhető.

Forrás: Mazzanti
Hátrafelé nyílik az ajtó, a küszöbök alatt merevítőprofilok húzódnak. A tanksapka előre került

Ennél fontosabb azonban, hogy mit tud majd a középmotoros sportkocsi életnagyságban, hiszen az autós hierarchia csúcsán a dizájn mellett hatványozottan számít a sokféle műszaki adat - különösen a Távol-Keleten. Ahogy a gyerekeknél a sportkocsis kártyában és a Turbo rágó sorozatban, a felnőtteknél is az a típus visz mindent, amelynél a legnagyobb szám szerepel a teljesítmény és a végsebesség rovatokban - e téren pedig egyáltalán nem áll rosszul az Evantra V8 a maga 700 lóerejével és 320 km/h-jával. A Mazzanti-csúcsmodell menetteljesítmények terén várhatóan ott lohol majd a Lamborghini Aventador nyomában, az igazán profi sofőröknek azonban mégsem ezeket, hanem a valamivel gyengébb, egyszersmind könnyebb (mindössze 1100-1200 kilós) változatokat ajánlják.

Ezek egytől egyik hathengeres bokszermotorokat kapnak szívó vagy biturbó kivitelben, amelyek felépítéséből nem olyan nehéz kitalálni, melyik stuttgarti autógyártó kínálatából származnak. Zsolt a prototípus kapcsán 400 lóerőt emleget, de ezt feltöltéssel több lépcsőben akár 600 lóerőig is fel lehet tornászni. Kanyargós úton ezek páratlan szórakozást ígérnek, aki viszont inkább az erő nyelvén beszél, nyugodtan hüledezzen a nyolchengeres csúcsmodell 3 másodperc körüli százra gyorsulásán. Mindehhez természetesen komoly lassítóképesség is dukál: elöl hat-, hátul pedig négydugattyús nyergek harapnak a 380, illetve 360 milliméteres féktárcsákba, amelyek természetesen szintén egy olasz beszállítótól, a Brembótól érkeznek, felárért a betétekhez hasonlóan kerámiából.

Forrás: Tárnok Zsolt
Akár hat-, akár nyolchengeres, a motort középre építik be. A teljesítményskála 400-700 lóerő

Zsoltot azonban nem a műszaki fejlesztésekkel, hanem a dizájnnal bízták meg, bár természetesen a két szakterület között komoly átfedés van. Hosszas tesztelés eredményeként született meg például a diffúzor, a V8-as változat pedig nagyobb szárnyat kapott a jobb leszorító erő érdekében. Jellegzetes vonás az elöl-hátul két-két körlámpa felett húzódó LED-csík, az Evantra legérdekesebb részlete viszont kétségtelenül a visszafelé nyíló, régi autós zsargonnal élve öngyilkos ajtó (természetesen az Opel Merivához és a Rolls-Royce kupéjához és kabriójához hasonlóan ez is elektromos reteszelést kap). A megoldás egyediségén túli előnyére a tervező világít rá: "A Lambo-stílusú vagy szárnyas ajtók után nyújtózkodni sokszor csak akkor jut eszébe a sofőrnek vagy a mitfárernek, amikor már becsatolta az övet, ez viszont bekötve is könnyen elérhető". Igen, a bénázás bizony romba dönthetné a gavallérrajtot egy ötcsillagos hotel felhajtóján, a teljes kényelem híveinek pedig elektromos ajtómozgatást is kínál majd a Mazzanti.

Forrás: [origo]
Tárnok Zsolt Budapesten és Milánóban tanult formatervezőnek. A Vulca tette ismertté a szakmában

Bár az autó áráról még korai lenne beszélni, nyilván a leggazdagabbak játékszere lesz az Evantra - ez azonban nem jelenti azt, hogy vörös szőnyeg vezetne a kis olasz manufaktúrába, ahol 2-3 ember dolgozik majd az autók építésén, és ugyanennyi a fényezésen. Zsolt egy svábhegyi ház tetőtéri irodájában készítette a terveket úgy, hogy az interneten folyamatosan kapcsolatban állt megbízójával, és alkalmanként Olaszországba utazott egyeztetni és a modellezésen dolgozni. Mint mondja, a Pagani-pálya lebegett folyamatosan a szemük előtt, azzal a megkötéssel, hogy kisebb darabszámokkal szeretnék megőrizni a márka exkluzivitását. Kívánjuk, hogy bejöjjenek a számításaik, a többi dizájnerjelöltnek pedig már önmagában az Evantra premierje is világosan megmutatja: igenis létezik út egy magyar manzárdszobából a monacói kiállítás standjára.

Műszaki adatok - Mazzanti Evantra V8

Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 7 liter. Hengerek elrendezése/száma: V/8. Sűrítés: 11,1:1. Kenés: száraz karteres. Teljesítmény: 515 kW (701 LE)/6600. Nyomaték: 848 Nm/4500. Sebességváltó: hatfokozatú szekvenciális. Fékrendszer: elöl-hátul hűtött tárcsa (felárért kerámia).
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4325/1955/1225 mm. Tengelytáv: 2550 mm. Kerékméret elöl 255/30 R 20, hátul 305/25 R 20. Saját tömeg: 1300 kg (alumíniumkarosszériával, szénszálas műanyag is rendelhető).
Menetteljesítmények. Gyorsulás (0-100 km/óra): 3,2 mp. Végsebesség: 350 km/óra felett (becsült adatok).