Bubut már csak nyomokban tartalmaz - Subaru Outback 2.5 CVT-teszt

Vágólapra másolva!
Mi sül ki abból, ha egy márkafanatikus Subaru-hívő megkaparint egy vadiúj Outbacket a hétvégre, telepakolja a családjával és nekiáll autózni, utána meg írni? Ez.
Vágólapra másolva!

A Subaruval való megismerkedésem egy Legacy kombival kezdődött. Abban az időben (1992) még nem létezett Outback, nem is nagyon hiányzott, mert az automata kombi Legacym légrugóskiadás volt, annak minden előnyével. A hasmagasságot 4,5 cm-el lehetett emelni, az így adódott 19,5 cm-es talaj feletti magassággal már némi terepjárásra is lehetett kényszeríteni a Legacyt. Mire a Subaru beszüntette a légrugós felfüggesztések gyártását, szerencsére már létezett az Outback, így a kombi-terepjárónak meglett a méltó utódja.

1996-ban mutatta be először a Subaru a szimmetrikus összkerék-meghajtású Outbacket, azóta már a negyedik generáció fut az utakon, a mostani kiadás tulajdonképpen a 2010-ben piacra került Outback FaceLift-je. Azonban így nem egészen pontos a megfogalmazás, mert nem az autó külsején frissítettek, hanem szerkezetileg is fontos változtatások történtek.

Finom ráncfelvarrás a külsőn

Ami az Outback külsejét illeti, nem sok eltérést mutat az előző változathoz képest, csak a reflektor, a ködlámpa és a hűtőrács körül fedezhetünk fel némi változást. A hűtőrács kicsit magasabbra került, de nem csak ez hangsúlyozza a szabadidő-autós megjelenést, hanem a masszív kerékjárati ívek, küszöbök és a lökhárítók műanyag betétei. A nagyméretű motorosan behajtható, integrált LED irányjelzőkkel ellátott külső tükrök fűtését praktikusan egy kapcsoló működteti a hátsó - és az első szélvédő fűtésével együtt, mindez a feledékenyek kedvéért úgy beállítva, hogy 15 perc után kikapcsoljon.

Forrás: Subaru
A fényszórók elhelyezése háromdimenziós, hosszan nyúlnak ki oldalra is. HID - xenon - világításúak (High Intensity Discharge), fényszórómosóval, sötétedéskor automatikusan bekapcsolódnak

Drasztikus újítások a lemezek alatt

Bár a külső módosításokból nem ezt gondolná az ember, de a lemezek alatt rengeteg minden változott, többek között sokat dolgoztak a karosszéria továbbmerevítésén. Ez a passzív biztonság szempontjából megnyugtató, de az aktív biztonságon is sikerült tovább javítani. A futómű kialakítását mind az első mind a hátsó felfüggesztésnél módosították. Az első kerekek továbbra is McPherson felfüggesztést kaptak, de hosszabb lett a rugóút és a futómű egy részét a bölcsővázhoz rögzítették. A hátsó futómű is egy segédkerethez csatlakozik, ezzel kisebb a helyigénye és a futóműzaj is csökkent. A keresztlengőkarok rugóútja is megnőtt, a rugók és a szilentek keményedtek, ezzel a felfüggesztéssel a karosszéria dőlése a kanyarokban a gyár ígérete szerint jelentősen, 40 százalékkal csökkent az előzőhöz képest.

Forrás: Subaru
Sokat merevítettek a karosszérián. A Subaru az egyetlen olyan autógyár, amelynek az összes típusa a maximálisan kapható 5 csillagot ért el az EuroNCAP töréstesztjein

A Subaru mérnökei jó munkát végeztek, az autó az úthibákat jobban kirugózza, anélkül, hogy a fékezésnél nagyot bólintana vagy a kanyarokban dülöngélne. Nekem tetszik az ötlet, az előzőhöz képest komfortosabb lett a rugózás, a keresztbordákon kisebbeket döccen, a hosszabb rugóút ellenére nem csorbult az Outback legendásan jó úttartása. Fantasztikus az egyenesfutása is, képes 100 métereken keresztül egyenes vonalban menni, anélkül, hogy a kormánnyal beavatkoznánk az irányításába. A biztonságos autózáshoz tartozik még a többi hárombetűs elektronika, a 4 CH ABS, az ASR -kipörgésgátló, a VDC -menetstabilizátor, az utóbbi kettő egy gombbal kikapcsolható. Emelkedőn a könnyebb elindulást segíti a HillHolder (visszagurulásgátló), amely működésében az elektronikus kézifékre támaszkodik.

Átdolgozták a boxermotorkat is

A 2013-as Outback 2,5 literes boxermotorja teljesen új fejlesztés. Az elődhöz képest ugyan csak hattal, 173-ra nőtt a lóerők száma (5600-as motorfordulatnál) ami nem nagy különbség, azonban a teljesítmény leadás sokkal egyenletesebb lett, nőtt a nyomaték is nőtt, (236 Nm/4100 rpm) és már alacsonyabb fordulaton is életre kel a motor. Mindezek mellett csökkent a fogyasztás, ami nem csupán az átdolgozott motornak köszönhető, a második generációs automata CVT váltónak is, amely nagyobb nyomatékot tud átvinni, csöndesebb, könnyebb és jobb a hatásfoka. Aki kézzel szeretne váltani, bármikor beavatkozhat az automatikus vezérlésbe, ebben az esetben a gázadáskor visszaáll automatára. Létezik teljesen kézi üzemmód is, ehhez az előválasztóval a Manual beállítást kell kiválasztani és a kormány melletti fülekkel lehet kapcsolni hat (elektronikusan beállított) fokozat között, kivételes, 0,1 másodpreces reakcióidővel. Az automata módban az elektronika mindig a legoptimálisabb áttételt állítja be, a motor fordulatszáma mindig ideális a forgatónyomaték, illetve a fogyasztás szempontjából. Érdekes érzés, ahogy a fokozatmentes autómatának köszönhetően az Outback megszakítás nélkül gyorsul, akár egészen a végsebességig. A nyomaték elosztásáról a Multi-Transfer Kuplung gondoskodik az első és hátsó kerekek között. Alapeset az első kerekek kapják a teljesítmény 60 százalékát, de ha szükséges, akkor automatikusan 50/50 százalékos arányban osztja el az erőt erős gyorsításkor, vagy ha a közúti körülmények úgy indokolják.

Forrás: Subaru
Bár ebben a látszólag nagy rumliban nem látszik, de már az előző Outbackben is a motort külön bölcsőbe fektették, ezzel mélyebbre került a súlypont, a kardántengely megtörési szöge is kisebb lett, így csökkent a rezonancia, súrlódás, csökkent a zaj

Az utastér is hozott némi változást. Új a nagyfelbontású 7 collos touchscreen kijelző, a navigáció SD kártyáról töltődik be, ezzel a térképfrissítés is leegyszerűsödött. Hanggal vezérelhető, már magyarul írja ki a beállításokat, utasításokat, sőt magyarul is beszél. Természetesen az Európa térképben részletes Magyarország is szerepel, sok okos POI-val. iPod , mp3 lejátszásához van csatlakozási lehetőség. A rádió, CD vezérlése is ezen a képernyőn történik, az autó funkciói is itt állíthatók be. Jól áttekinthető, nem sok tanulást igényel a beállítás, sokszor szöveges segítséget is kapunk. A 6 hangszórós HiFi minősége tovább javult, viszont a telefon hangvezérlésű Bluetooth kapcsolata, a hatlemezes CD váltó nem változott.

Az elektronikus rögzítőfék kapcsolója átkerült a jobb használhatóság miatt középre, az eredeti kézifék helyére. A változtatás jó ötlet, jobban kézre esik, helyet nem foglal, és a sokéves berögzött mozdulattal könnyedén lehet "behúzni". Az elektro-lumineszcens multiinformációs műszerek sok hasznos visszajelzést adnak. Hasznos az "Econometer", segíti a környezetbarát vezetést. Az előző kiadásnál érdekes megoldás volt a kék figyelmeztető jelzés a hideg motorra. Sok év alatt megszoktuk, hogy a hagyományos műszeren figyelemmel kísérjük, hogyan melegszik a hűtővíz az optimális középállásig, akik ezt hiányolták, most nem panaszkodhatnak, a vízhőfok kijelzése visszatért a hagyományoshoz.

Forrás: Subaru

Az állítható magasságú és távolságú multifunkciós kormány nem változott, jó fogású, bőrborítással. Az elektromos kormányszervo rásegítése sebességfüggő, így mindig precíz visszajelzést kapunk. Kormányról vezérelhetjük a HiFit, telefont, monitort, valamint a tempomatot. Itt helyezték el a CVT manuális beavatkozására szolgáló vezérlő füleket. Az ablaktörlők helyén fűtőszálak futnak a szélvédőn, ha télen odafagynának, pillanatok alatt leolvaszthatók. Maradt az esőérzékelő, praktikusan lehet az érzékenységét beállítani. A műszerfal fekete színű, jó tapintású, csiszolt felületű alubetéttel díszített. A teljes belső kialakítása sportos-elegáns benyomást kelt. Kiváló minőségű anyagokat használtak, a Comfort kiadásban a belső kárpit fekete bőr, (opcionálisan lehet Ivory) minden részlet igényesen kidolgozott. A vezetőülés elektromosan tízféle irányban állítható, a beállítás 2 személyre memóriával rögzíthető. A két fokozatban fűthető fotelek kényelmesek, jó oldaltartással.

A hátul ülőknek bőséges lábhely jut, - köszönhetően a már az előző kiadásnál is nyújtott tengelytávnak-, kényelmesek az ülések, a támla több fokozatban dönthető. A könyöklő lehajtásával elérhetőek a pohártartók, hátul a légbeömlő nyílások szabályozhatók. Az oldalablakok ajtókerete az előzőhöz hasonlóan továbbra is megvan, sajnos a sportos keret nélküli ablakoknak - úgy tűnik- végleg búcsút mondhatunk. A tervezők szerint viszont ezzel csökkent a szélzaj, amit el is hihetünk nekik, mert valóban csak jóval 130 km/ó felett jelentkezik enyhén a szélzúgás. Praktikus a kulcs nélküli beszállás, de úgy tűnik, szokni kell, mert a zárás után egy óvatlan ismételt ajtónyitással könnyen nyitva maradhatnak a zárak. A motorindítás start stop gombbal működik, nekem nagyon tetszik, kényelmes megoldás.

Forrás: Subaru
A hátsó futómű is egy segédkerethez csatlakozik, ezzel kisebb a helyigénye és a futóműzaj is csökkent

Már az előző kiadásnál is feltűnt a csöndes, sima futás, a ráncfelvarrás után ez érezhetően tovább javult, az új Outback nagyon csendes. Ha valaki a bubu hang miatt venne Subarut, javaslom, ne ezt az Outbacket válassza, mert még a 4000 körüli fordulaton is csak enyhe motorbúgás jön, némi boxerhangot 5000 fordulat fölött lehet odasejteni. A bubuhang hiánya azonban ennél a típusnál nem fájó, mert ha valaki családdal, gyerekkel utazik, még hosszú kilométereken keresztül sem fog elfáradni. Az új Outback egy igazi családi crossower, ám ha sportosan vezetjük, nem tiltakozik, a tanuló CVT váltó csöndben dolgozik, a nagyobb forgatónyomaték kedvéért magasabb fordulaton tartja a motort, így minden szituációban kellő erő áll rendelkezésre, a kanyarokban nagyobb dőlés nélkül biztonsággal fordul be. A terepjáró képességét a 20 cm-es hasmagasságával nem tudtam kipróbálni, de az elődjével szerzett tapasztalataim alapján úgy vélem, ezzel az új futóművel a lehetőségek csak javultak.

Forrás: Subaru
A csomagtartó tágas, normál helyzetben 530 dm3, a hátsó üléstámla csomagtartóból is lehajtható, így 1677 dm3 rakodóteret nyerhetünk, a teljesen sík felület jól pakolható

A teszt alatt megtett 600 km-t több mint fél tank benzinnel tudtam abszolválni, ami a fedélzeti számítógép szerint 8,2 l/100km-es átlagfogyasztást jelent. Ha a 4,79 méteres, SUV karosszériás, több mint 1600 kg önsúlyú (AWD, Automata) autó 4 felnőttel, tele csomagtartóval, 173 LE-s benzinmotorral ilyen fogyasztást produkál vegyes használatban, nagyon kérdésessé teszi a dízelmotort, ami csak nagyobb éves km-t teljesítő autósoknak lehet jó alternatíva. A légrugós Legacyt nagyon szerettem anno, praktikus, kényelmes autó volt. Azonban ma már, hogy az Outbacket ilyen felszereltséggel, jó futóművel adták ki, nem szidom a FHI mérnökeit, hogy leálltak a légrugók gyártásával, megbocsátom nekik...

Dr. Déry Péter

Műszaki adatok

Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 2498 cm3. Furat/löket: 94/90 mm. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 127 kW (173 LE)/5600. Nyomaték: 235 Nm/4100. Sebességváltó: fokozatmentes automata CVT. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4790/1820/1605 mm. Tengelytáv: 2745 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1540/1540 mm. Tömeg: 1533 kg. Csomagtartó térfogata: 526-1726 l. Üzemanyagtartály térfogata: 65 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 9,9 mp. Végsebesség: 198 km/óra. Gyári átlagfogyasztás: 7,6 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 8,2 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 175 g/km.